انقلابی در مراقبت های بهداشتی: تأثیر عمیق هوش مصنوعی در نجات جان انسان ها

در این مقاله به بررسی مواردی از کمک‌های هوش مصنوعی به حوزه درمانی میپردازیم.
انقلابی در مراقبت های بهداشتی: تأثیر عمیق هوش مصنوعی در نجات جان انسان ها

تشخیص پیشرفته با هوش مصنوعی: تشخیص دقیق و بازتعریف سرعت

ادغام هوش مصنوعی در تشخیص مراقبت های بهداشتی، عصر جدیدی از دقت و کارایی را آغاز کرده است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی که بر روی مجموعه داده‌های گسترده آموزش دیده‌اند، دقت قابل‌توجهی در تفسیر تصاویر پزشکی مانند اشعه ایکس، MRI و سی‌تی اسکن نشان داده‌اند. به عنوان مثال، مجموعه داده ChestX-ray8 که برای آموزش مدل‌های یادگیری عمیق استفاده می‌شود، سیستم‌های هوش مصنوعی را قادر می‌سازد تا ناهنجاری‌ها را در عکس‌برداری با اشعه ایکس قفسه سینه با دقت بالا تشخیص دهند و به طور بالقوه به رادیولوژیست‌ها در تشخیص‌های سریع‌تر و دقیق‌تر کمک می‌کند.

طبق مطالعه‌ای که در مجله Nature Medicine منتشر شده است، مدل‌های هوش مصنوعی در تفسیر ماموگرافی به خوبی یا بهتر از رادیولوژیست‌ها عمل می‌کنند و در بهبود نرخ تشخیص سرطان سینه امیدوارکننده هستند.

درمان های متناسب با پزشکی دقیق

قدرت هوش مصنوعی فراتر از تشخیص به قلمرو پزشکی شخصی گسترش می یابد. با تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده های بیمار، از جمله اطلاعات ژنتیکی و نتایج درمان، الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند برنامه های درمانی مناسب را توصیه کنند. شرکت‌هایی مانند Tempus از یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل داده‌های بیمار استفاده می‌کنند و بینش‌هایی را برای درمان‌های شخصی سرطان به متخصصان سرطان ارائه می‌دهند. این پیشرفت نه تنها کارایی درمان را بهبود می بخشد، بلکه اثرات نامطلوب را نیز به حداقل می رساند و در نتیجه مراقبت از بیمار را افزایش می دهد.

IBM Watson Health از هوش مصنوعی برای تفسیر داده‌های ژنتیکی و پیشنهاد برنامه‌های درمانی شخصی‌شده برای بیماران سرطانی استفاده می‌کند، در نتیجه انتخاب‌های درمانی را بهینه می‌کند و به طور بالقوه نتایج را بهبود می‌بخشد.

نظارت از راه دور بیمار و تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده: پیش بینی مسائل بهداشتی

دستگاه‌های نظارت بر بیمار از راه دور مجهز به هوش مصنوعی، مانند حسگرهای پوشیدنی و دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل مداوم داده‌ها را تسهیل می‌کنند. این دستگاه‌های مجهز به الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند ناهنجاری‌ها را در زمان واقعی شناسایی کنند و به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی هشدارهای اولیه و بینش‌هایی در مورد مسائل بالقوه سلامت ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، ساعت‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی که بر فعالیت‌های قلبی نظارت می‌کنند، می‌توانند بی‌نظمی‌ها را تشخیص دهند، مداخلات به موقع را تحریک کنند و خطرات مرتبط با بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

یک فرد مسن که ساعت هوشمند مجهز به الگوریتم‌های هوش مصنوعی را می‌پوشد، دچار اختلال در ضربان قلب خود می‌شود. این دستگاه بلافاصله به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی هشدار می‌دهد، که به سرعت مداخله می‌کنند و از یک رویداد قلبی بالقوه جلوگیری می‌کنند و مراقبت‌های پزشکی به موقع را تضمین می‌کنند.

در نهایت

ادغام فناوری هوش مصنوعی و مراقبت های بهداشتی به طور قابل توجهی صنعت را متحول می کند و انقلابی در تشخیص، درمان و مراقبت از بیمار ایجاد می کند. از تشخیص به کمک هوش مصنوعی که نتایج دقیق را تسریع می‌کند تا درمان‌های شخصی‌شده بر اساس داده‌های فردی بیمار و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده که از بحران‌های سلامتی جلوگیری می‌کند، تأثیر عمیقی دارد. همانطور که هوش مصنوعی به تکامل و ادغام بیشتر در مراقبت‌های بهداشتی ادامه می‌دهد، همکاری بین فناوری و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی آینده‌ای را نوید می‌دهد که در آن مراقبت‌های بهداشتی دقیق‌تر، فعال‌تر و در نهایت نجات‌بخش‌تر است.

Accenture تخمین می زند که با استفاده از برنامه های کاربردی هوش مصنوعی، صنعت مراقبت های بهداشتی ایالات متحده می تواند تا سال 2026 به طور بالقوه سالانه 150 میلیارد دلار صرفه جویی کند و فرآیندها را ساده کرده و نتایج بیماران را بهبود بخشد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد