ایلان ماسک کیست؟

به بررسی زندگی‌نامه ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان، خالق و مدیرعامل بیزنس‌های متعدد و از موفق‌ترین افراد تاریخ می‌پردازیم. از گذشته‌ی وی تاکنون و راه‌هایی که برای گسترش سرمایه‌گذاری‌های خود پیش گرفته بوده و است.
ایلان ماسک کیست؟

معرفی کلی و بیزنس‌ها

ایلان ماسک یک تاجر و سرمایه گذار است. او بنیانگذار، رئیس هیئت مدیره، مدیرعامل و مدیر ارشد فناوری SpaceX است. سرمایه گذار، مدیر عامل، معمار محصول و رئیس سابق شرکت تسلا؛ مالک، رئیس و مدیر ارشد فناوری X Corp. بنیانگذار شرکت Boring و xAI؛ یکی از بنیانگذاران Neuralink و OpenAI. و رئیس بنیاد ماسک. بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، او ثروتمندترین فرد جهان است، با ارزش خالص تخمینی 222 میلیارد دلار آمریکا تا دسامبر 2023، و 244 میلیارد دلار بر اساس فوربس، عمدتاً از سهام مالکیت او در تسلا و اسپیس ایکس.

ایلان که عضوی از خانواده ثروتمند ماسک آفریقای جنوبی است در پرتوریا به دنیا آمد و قبل از مهاجرت به کانادا در سن 18 سالگی برای مدت کوتاهی در دانشگاه پرتوریا تحصیل کرد و از طریق مادر کانادایی الاصل خود تابعیت را به دست آورد. دو سال بعد، او در دانشگاه کوئینز در کینگستون در کانادا تحصیل کرد. ماسک بعداً به دانشگاه پنسیلوانیا منتقل شد و مدرک لیسانس خود را در اقتصاد و فیزیک دریافت کرد. او در سال 1995 برای تحصیل در دانشگاه استنفورد به کالیفرنیا نقل مکان کرد. با این حال، ماسک پس از دو روز ترک تحصیل کرد و به همراه برادرش کیمبال، شرکت نرم‌افزار راهنمای شهری آنلاین Zip2 را تأسیس کردند. این استارت‌آپ در سال 1999 به مبلغ 307 میلیون دلار توسط Compaq خریداری شد و در همان سال ماسک یک بانک مستقیم X.com را تأسیس کرد. X.com در سال 2000 با Confinity ادغام شد و PayPal را تشکیل داد.

در اکتبر 2002، eBay PayPal را به مبلغ 1.5 میلیارد دلار خریداری کرد و در همان سال، ماسک با 100 میلیون دلار پولی که به دست آورد، SpaceX، یک شرکت خدمات پرواز فضایی را تأسیس کرد. در سال 2004، او یک سرمایه‌گذار اولیه در شرکت خودروسازی تسلا موتورز (در حال حاضر تسلا، شرکت) شد. او رئیس و معمار محصول آن شد و در سال 2008 سمت مدیرعاملی را بر عهده گرفت. در سال 2006، ماسک به ایجاد SolarCity کمک کرد، یک شرکت انرژی خورشیدی که در سال 2016 توسط تسلا خریداری شد و به تسلا انرژی تبدیل شد. در سال 2013، او یک سیستم حمل و نقل واکترین پرسرعت هایپرلوپ را پیشنهاد کرد. در سال 2015، او OpenAI، یک شرکت تحقیقاتی غیرانتفاعی هوش مصنوعی را تأسیس کرد. سال بعد، ماسک شرکت Neuralink - یک شرکت نوروتکنولوژی که رابط های مغز و کامپیوتر را توسعه می دهد - و شرکت Boring، یک شرکت ساخت تونل را تأسیس کرد. در سال 2022، او توییتر را به مبلغ 44 میلیارد دلار خریداری کرد. او متعاقباً شرکت را در X Corp. جدید ادغام کرد و سال بعد این سرویس را به X تغییر نام داد. در مارس 2023، او xAI، یک شرکت هوش مصنوعی را تأسیس کرد.

ماسک نظراتی را بیان کرده است که او را به چهره ای قطبی تبدیل کرده است. او به دلیل اظهارات غیرعلمی و گمراه کننده از جمله اطلاعات نادرست COVID-19، ترنس هراسی و تئوری های توطئه یهودی ستیز مورد انتقاد قرار گرفته است. مالکیت او بر توییتر نیز به همین ترتیب بحث برانگیز بوده است، از جمله؛ اخراج تعداد زیادی از کارمندان، افزایش سخنان نفرت انگیز و اطلاعات نادرست و اطلاعات نادرست در وب سایت، و همچنین تغییرات در تأیید صحت آبی توییتر. در سال 2018، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) از او به دلیل توئیت دروغین مبنی بر تامین بودجه برای تصاحب خصوصی تسلا شکایت کرد. برای حل این پرونده، ماسک از ریاست تسلا کنار رفت و 20 میلیون دلار جریمه پرداخت کرد.

دوران کودکی و خانواده

ایلان ماسک در 28 ژوئن 1971 در پرتوریا، پایتخت اداری آفریقای جنوبی به دنیا آمد. او تبار هلندی بریتانیایی و پنسیلوانیا دارد. مادر او، مایه ماسک، یک مدل و متخصص تغذیه است که در ساسکاچوان کانادا به دنیا آمده و در آفریقای جنوبی بزرگ شده است. پدرش، ارول ماسک، مهندس الکترومکانیک، خلبان، ملوان، مشاور و توسعه دهنده املاک آفریقای جنوبی است که تا حدی مالک یک معدن زمرد زامبیا در نزدیکی دریاچه تانگانیکا و همچنین یک اقامتگاه اجاره ای در منطقه حفاظت شده خصوصی تیمباواتی بود. ماسک یک برادر کوچکتر به نام کیمبال و یک خواهر کوچکتر به نام توسکا دارد.

خانواده ماسک در دوران جوانی او ثروتمند بودند. پدر او به عنوان نماینده حزب مترقی ضد آپارتاید به عضویت شورای شهر پرتوریا انتخاب شد و گفته است که فرزندانش نیز در بیزاری پدرشان از آپارتاید مشترک بودند. پدربزرگ مادری او، جاشوا ان. هالدمن، یک کانادایی متولد آمریکا بود که خانواده خود را با یک هواپیمای تک موتوره بلانکا به سفرهای رکوردشکنی به آفریقا و استرالیا برد. پس از طلاق والدینش در سال 1980، ماسک ترجیح داد عمدتاً با پدرش زندگی کند. ماسک بعدها از تصمیم خود پشیمان شد و از پدرش جدا شد. او یک خواهر ناتنی و یک برادر ناتنی دارد.

در یک حادثه، ماسک پس از اینکه پسری را که پدرش خودکشی کرده بود "احمق" خطاب کرد، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از پله های سیمانی پرتاب شد. پدرش ایلان را به خاطر رفتارش مورد تمسخر قرار داد و علیرغم جراحاتش با او ابراز همدردی نکرد. او همچنین یک خواننده مشتاق کتاب بود و بعدها موفقیت خود را تا حدی به خواندن کتاب بنجامین فرانکلین: یک زندگی آمریکایی، ارباب مگس‌ها، مجموعه بنیاد و راهنمای تاسوعای کهکشان نسبت داد. او در ده سالگی به محاسبات و بازی های ویدیویی علاقه مند شد و به خود یاد داد که چگونه از راهنمای کاربر VIC-20 برنامه نویسی کند. در سن دوازده سالگی، ماسک بازی Blastar مبتنی بر بیسیک خود را به مبلغ تقریبی 500 دلار به PC و مجله Office Technology فروخت.

زندگی شخصی

از اوایل دهه 2000 تا اواخر سال 2020، ماسک در کالیفرنیا اقامت داشت، جایی که تسلا و اسپیس ایکس در آنجا تأسیس شدند. او سپس به تگزاس نقل مکان کرد و گفت که کالیفرنیا از موفقیت اقتصادی خود "راضی" شده است. ماسک هنگام میزبانی برنامه Saturday Night Live در سال 2021 اظهار داشت که مبتلا به سندرم آسپرگر است، اگرچه هرگز از نظر پزشکی تشخیص داده نشده است. ماسک در حالی که برای مبارزه پیشنهادی بین خود و مارک زاکربرگ آماده می شد، در جیو جیتسو برزیلی تمرین کرد. او در اوقات فراغت خود بازی های ویدیویی از جمله Quake، Diablo IV، Elden Ring و Polytopia انجام می دهد.

روابط و فرزندان

ماسک دارای 10 فرزند زنده مانده است. او با همسر اول خود، نویسنده کانادایی جاستین ویلسون، در حین تحصیل در دانشگاه کوئینز در انتاریو، کانادا آشنا شد. آنها در سال 2000 ازدواج کردند. در سال 2002، اولین فرزند آنها بر اثر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در سن 10 هفتگی درگذشت. پس از مرگ او، این زوج برای ادامه خانواده از IVF استفاده کردند. آنها در سال 2004 صاحب دوقلو شدند و سپس در سال 2006 صاحب سه قلو شدند. این زوج در سال 2008 طلاق گرفتند و حضانت مشترک داشتند. در سال 2022، بزرگترین دوقلو رسماً نام خود را تغییر داد تا هویت جنسی خود را به عنوان یک زن ترنس نشان دهد و از ویلسون به عنوان نام خانوادگی خود استفاده کند زیرا دیگر تمایلی به ارتباط با ماسک نداشت. ماسک بیگانگی دخترش را به دلیل آنچه که فایننشال تایمز به عنوان «تسخیر فرضی مدارس و دانشگاه‌های نخبه توسط نئومارکسیست‌ها» توصیف می‌کند، مقصر دانست.

در سال 2008، ماسک با هنرپیشه انگلیسی تالوله رایلی آشنا شد. آنها دو سال بعد در کلیسای جامع Dornoch در اسکاتلند ازدواج کردند. در سال 2012، این زوج طلاق گرفتند، قبل از اینکه سال بعد دوباره ازدواج کنند. ماسک پس از درخواست کوتاهی برای طلاق در سال 2014، طلاق دوم را از رایلی در سال 2016 نهایی کرد. ماسک سپس در سال 2017 برای چندین ماه با امبر هرد قرار گرفت. گزارش شده است که او از سال 2012 او را تعقیب کرده بود.

در سال 2018، ماسک و گرایمز، نوازنده کانادایی، فاش کردند که با هم قرار دارند. گرایمز در ماه می 2020 پسر خود را به دنیا آورد. طبق گفته ماسک و گریمز، نام او "X Æ A-12" بود. با این حال، این نام قوانین کالیفرنیا را نقض می کرد زیرا حاوی نویسه هایی بود که در الفبای انگلیسی مدرن نیستند و سپس به "X Æ A-Xii" تغییر یافت. این باعث سردرگمی بیشتر شد، زیرا Æ یک حرف در الفبای انگلیسی مدرن نیست. این کودک در نهایت X AE A-XII Musk نامیده شد، با نام "X" به عنوان نام، "AE A-XII" به عنوان نام میانی و "Musk" به عنوان نام خانوادگی. در دسامبر 2021، گرایمز و ماسک صاحب فرزند دوم شدند، دختری به نام اگزا دارک سیدریل ماسک (با نام مستعار "Y") که از طریق رحم اجاره ای به دنیا آمد. علیرغم بارداری، ماسک گزارش هایی مبنی بر "نیمه جدایی" این زوج در سپتامبر 2021 را تایید کرد. در مصاحبه ای با تایم در دسامبر 2021، او گفت که مجرد است. در مارس 2022، گرایمز در مورد رابطه خود با ماسک گفت: "من احتمالا او را دوست پسرم می دانم، اما ما بسیار روان هستیم." در اواخر همان ماه، گرایمز در توییتی نوشت که او و ماسک دوباره از هم جدا شده اند. در سپتامبر 2023 فاش شد که این زوج صاحب فرزند سوم شدند، پسری به نام تکنو مکانیکوس "تاو" ماسک. در 29 اکتبر 2023، گرایمز از ماسک به دلیل حقوق والدین و حضانت پسر بزرگشان شکایت کرد.

در جولای 2022، Insider اسناد دادگاه را منتشر کرد که نشان می‌داد ماسک با شیوون زیلیس، مدیر عملیات و پروژه‌های ویژه در Neuralink، در نوامبر 2021 صاحب دوقلو شده است. آنها هفته‌ها قبل از اینکه ماسک و گریمز دومین فرزند خود را از طریق جانشین در دسامبر به دنیا بیاورند، به دنیا آمدند. با توجه به اینکه زیلیس مستقیماً به ماسک گزارش داده است، این اخبار «سوالاتی را درباره اخلاق محیط کار ایجاد می کند». همچنین در جولای 2022، وال استریت ژورنال گزارش داد که ماسک ظاهراً با نیکول شاناهان، همسر سرگئی برین، بنیانگذار گوگل، در سال 2021 رابطه داشته است که منجر به طلاق آنها در سال بعد شد. ماسک این گزارش را تکذیب کرد.

ماسک همچنین با بازیگر استرالیایی ناتاشا باست رابطه داشته است که او را "یک دوست دختر گاه به گاه" توصیف می کنند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد