ایلان ماسک برای رقابت با ChatGPT هوش مصنوعی TruthGPT را میسازد

ایلان ماسک از توسعه هوش مصنوعی اخلاق‌مدار خود به‌نام تروث جی پی تی – TruthGPT خبر داده که به‌گفته او بعید است دست به نابودی بشریت بزند!
ایلان ماسک برای رقابت با ChatGPT هوش مصنوعی TruthGPT را میسازد

ایلان ماسک از قصد خود برای توسعه هوش مصنوعی موسوم به «تروث جی پی تی» که قرار است جایگزینی صادق برای ChatGPT باشد، خبر داد. این کارآفرین میلیاردر با ابراز نگرانی نسبت به احتمال نابودی بالقوه بشر به دست هوش مصنوعی، عنوان کرد که توسعه این فناوری نیازمند بازنگری و یک رویکرد جایگزین است.

ماسک اعتقاد دارد آن نوع از هوش مصنوعی که به درک جهان اهمیت می‌دهد، بعید است که انسان‌ها را نابود کند، زیرا ما را بخش جالبی از جهان می‌داند. او افزود: 

,, من قصد دارم آغازگر پروژه‌ای باشم که آن‌را تروث جی پی تی یا یک هوش مصنوعی حقیقت‌جویانه می‌نامم. این جستجوگر سعی می‌کند ماهیت جهان را به‌درستی درک کند. من فکر می‌کنم این بهترین راه‌حل امنیتی برای بشریت باشد تا از خطراتی که هوش مصنوعی ممکن است برای بقای بشر به‌وجود آورد، در امان بمانیم.

ماسک در ادامه عدم تمایل فرضی هوش مصنوعی به نابودی تمامیت بشر را با تلاش انسان‌ها برای محافظت از نسل شامپانزه‌ها مقایسه کرد. او هم‌چنین مدعی شد که هوش مصنوعی می‌تواند جهان را درک کرده و برای جایگاه بشر ارزش قائل شود. این نوع نسبت به نمونه‌ای که صرفا روی یک هدف خاص تمرکز دارد، کم‌تر برای بشریت خطرآفرین خواهد بود.

ماسک هم‌چنین گفت:

,,ما می‌دانیم که بشریت قادر به شکار تمامی شامپانزه‌ها است و می‌تواند آنها را بکشد. اما ما برای موجودیت و بقای آنها ارزش قائلیم و در راستای حفاظت از زیستگاه آنها تلاش می‌کنیم. این همان برداشتی است که می‌خواهیم به هوش مصنوعی القا کنیم.

تروث جی پی تی، ایده ایلان ماسک برای رام کردن هوش مصنوعی

ماسک هوش مصنوعی تروث جی پی تی را نسخه اصلاح شده ChatGPT که توسط شرکت OpenAI طراحی شده، معرفی کرد. وی در ادامه اشاره کرد که پتانسیل‌های کسب درآمد اوپن ای آی از مدل خود، می‌تواند در ایجاد بستری اخلاقی برای هوش مصنوعی مشکل‌ساز شود و بدین ترتیب می‌خواهد TruthGPT را به‌عنوان جایگزینی شفاف‌تر و صادق‌تر توسعه دهد.

وی معتقد است که با ایجاد یک مدل هوش مصنوعی حقیقت‌جو، می‌توان خطر آسیب رساندن AI به بشریت را کاهش داد. این اولین بار نیست که ماسک از اشتیاق خود برای ایجاد این مدل زبانی سخن می‌گوید. وی پیش‌تر در ماه فوریه در توییتی نوشت:

,,آنچه اکنون به آن نیاز داریم، تروث جی پی تی است.

ماسک به‌همراه چندین محقق دیگر حوزه هوش مصنوعی، در ماه مارس نامه‌ای سرگشاده را امضا کردند که در آن از شرکت‌ها خواسته بود آزمایش‌های بزرگ AI که سازندگان از درک آن عاجز هستند را متوقف کنند.

هنوز مشخص نیست که ایده TrtuthGPT چقدر با واقعیت فاصله داشته و چگونه خواهد بود. اما از آنجاکه این میلیاردر پرحاشیه در مصاحبه با مجری فاکس نیوز نیز بر ساخت آن تاکید کرده، به‌نظر می‌رسد در مورد آن مصمم است. ماسک طی ماه مارس، شرکتی جدید در حوزه هوش مصنوعی به‌نام “X.AI” را تاسیس کرد که احتمالا به توسعه تروث جی پی تی مرتبط است.

اعلامیه اخیر ماسک، بیش از هر چیز، بحث‌ها بر سر هوش مصنوعی و خطرات احتمالی ناشی از آن را برجسته می‌کند. از آنجاکه این فناوری به‌طور فزاینده‌ای در حال پیشرفت و ادغام با زندگی بشر است، ضروری است که پیامدهای آن‌ را در نظر گرفته و از توسعه مسئولانه و اخلاقی AI اطمینان حاصل کنیم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد