تکنولوژی‌های صنعت بازی‌سازی

تکنولوژی‌های صنعت بازی‌سازی

صنعت بازی‌سازی

صنعت بازی‌سازی در اوج پیشرفت و محبوبیت در سال‌های اخیر قرار گرفته است ؛ این پیشرفت و محبوبیت بی‌شک بدون تکنولوژی‌های نوورود به این صنعت امکان‌پذیر نبود.

در صنایع از ارتباطات می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول اشاره کرد ؛ صنعت بازی‌سازی را پس می‌توان از موفق‌ترین و پیشگام‌ترین صنایع دانست ، زیرا به خوبی ارتباطات را در بطن خود ارتقا داده است ؛ از تعامل با مردم دنیا در غالب بازی تا ارائه هنر و مهارت‌ها در بستر رقابت در انواع ژانر بازی‌ها.

به عنوان یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین تکنولوژی‌ها در مسیر این صنعت ، بی‌شک باید به هوش مصنوعی (Artifical Inteligence) اشاره کرد که علاوه بر تاثیر مستقیم خودش ، همواره تاثیرات غیرمستقیمش بر دنیای بازی‌های ویدیویی خالق تکنولوژی‌های جدید بوده است.

داده‌های آماری این صنعت

صنعت و تعامل جهانی ، زوج موفق در هر بازار جهانی هستند و آرزوی هر صنعت ، فراهم کردن بستری برای ایجاد ارتباط و تعامل با دنیاست.

بازی‌های ویدیویی ، خالق تعاملی مثال‌زدنی در تمامی اقشار جامعه و مسافر تمامی نسل‌هاست ؛ بازیکنان ، سازندگان ، صاحب‌امتیازان ، بینندگان ، هنرمندان ، برنامه‌نویسان و ... .

طبق آخرین پیش‌بینی‌ها منتشر شده از مراکز آماری ، تا پایان سال ۲۰۲۲ ، حدود ۳.۲ میلیارد گیمر در سراسر جهان وجود خواهد داشت ؛ درآمد صنعت گیم تا پایان سال ۲۰۲۲ ، با جهش بیش از ۲.۱ درصد به ۱۹۶.۸ میلیارد دلار خواهد رسید ؛ محرک اصلی رشد درآمد در بازار بازی‌های جهان موبایل (Mobile Gaming) است که در سال جاری ۱۰۳.۵ میلیارد دلار درآمد ایجاد خواهد کرد که نشان دهنده رشد بیش از ۵.۱ درصدی نسبت به سال گذشته است.

 طبق آمار و نمودار سایت newzoo درباره مارکت جهانی گیم در سال ۲۰۲۲ ، رشد درآمد سال ۲۰۲۲ برای رایانه‌های شخصی (PC) ، که ۲۱ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهد، اندک است و رشد حدودی ۱.۶ درصد را به همراه ۴۰.۴ میلیارد دلار خواهد داشت. در همین حال، کنسول با کاهش ۲.۲ درصدی نسبت به سال گذشته به ۵۲.۹ میلیارد دلار خواهد رسید.

بررسی تکنولوژی‌های مدرن

همانطور که اشاره شد ، پیشرفت صنعت بازی‌سازی وابسته به تکنولوژی و سرعت پیشرفت‌ش بوده و هست ؛ و اما تکنولوژی‌ها که همگی آن‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با هوش مصنوعی (Artificial Inteligence) در ارتباط است.

تکنولوژی کنترل حرکت و رفتار (Gesture Control)

فناوری تشخیص و کنترل رفتار و حرکت ، افق تازه‌ای را در تجربه‌ی کاربری (User Experience) برای علاقمندان این صنعت رقم زد.

در سال‌های اخیر ، این تکنولوژی به کمک دوربین‌های سه بعدی شرکت اینتل (Intel) ، به دریافت اطلاعات و تغییرات ۲۲ نقطه مختلف از دست بازیکن رسیده است.

پیش‌بینی‌ها از تاثیر این فناوری بر صنعت بازی‌سازی و پیشرفت‌ش این‌گونه است که تا سال ۲۰۲۳ میزان ۲۳.۵ میلیارد دلار در بازار جهانی  ارزش‌ش افزوده خواهد شد که حدود ۲۷.۹ درصد افزایش نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) را در پی دارد.

از بازی‌های محبوبی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:  

  • Mario Kart
  • Ring Fit Adventure 
  • Need for Speed 
  • Wii Sports
  • Breath of the Wild

تکنولوژی تشخیص چهره (Facial Recognition)

تکنولوژی تشخیص چهره ، جزو متحول کننده‌ترین ابزار در برداشتن گام‌های بزرگ توسط بازی‌سازان هست که مهمترین تاثیر خودش را بر روی گوشی‌های هوشمند (Smart Phones) گذاشت.

اسکن سه بعدی و فناوری‌های جدید ، به سیستم‌ها اجازه می‌دهد تا در واقع شبیه‌ساز شما را در دنیای بازی ایجاد کنند ؛ امکان طراحی و ایجاد آواتار شخصی سازی شده که دقیقا شبیه بازیکن هست نیز همین الگو را پیش گرفته است.

و اما باز هم تاثیر شرکت اینتل (Intel) و دوربین RealSenseش با امکان اسکن ۷۸ نقطه از صورت در این صنعت موجب شد که بازی‌هایی ساخته شود که با احساسات گیمرها سازگار شوند.

تکنولوژی تشخیص صدا (Voice Recognition)

تشخیص صدا و تکنولوژی‌های خالقش همواره محبوبیت بسیاری بین مردم جهان داشتند که توسعه‌ی دستیار گوگل (Google Assistant) ، سیری اپل (Siri) و الکسای آمازون (Alexa) گویای این امر هستند.

قابل پیش‌بینی بود که این تکنولوژی به همراه پیشرفت چشمگیرش وارد صنعت بازی‌سازی شود و امکاناتی مانند کنترل کنسول بازی ، کنترل گیم‌پلی‌ها ، تعامل در رسانه‌های اجتماعی ، جستجوها ، کمک به افرادی با اختلالات بینایی فراهم کند.

چند بازی که از این تکنولوژی بهره می‌برند عبارت‌ند از:

  • Hey You, Pikachu!
  • Seaman
  • Tom Clancy’s EndWar
  • Lifeline
  • Phasmophobia

بازی‌ها و واقعیت

در این بخش می‌خواهیم به انواع بازی‌سازی‌های مدرن بپردازیم و آن‌ها را با هم مقایسه کنیم.

واقعیت مجازی (Virtual Reality)

واقعیت مجازی (Virtual Reality) ، یک تجربه شبیه‌سازی شده است که می‌تواند مشابه یا کاملاً متفاوت از دنیای واقعی باشد. کاربردهای واقعیت مجازی شامل سرگرمی (مثلاً بازی‌های ویدیویی)، آموزش (مثلاً آموزش پزشکی یا نظامی) و تجارت (مثلاً جلسات مجازی) است.

در حال حاضر ، سیستم‌های واقعیت مجازی استاندارد از هدست‌های واقعیت مجازی یا محیط‌های چندگانه برای تولید تصاویر ، صداها و سایر احساسات واقعی استفاده می‌کنند که حضور فیزیکی کاربر را در یک محیط مجازی شبیه‌سازی می‌کنند. فردی که از تجهیزات واقعیت مجازی استفاده می‌کند قادر است به اطراف دنیای مصنوعی نگاه کند ، در آن حرکت کند و با ویژگی‌ها یا آیتم‌های مجازی تعامل داشته باشد. این افکت معمولاً توسط هدست‌های واقعیت مجازی متشکل از یک نمایشگر روی سر با یک صفحه نمایش کوچک در جلوی چشم ایجاد می‌شود ، اما می‌تواند از طریق اتاق‌هایی با طراحی خاص با چندین صفحه نمایش بزرگ نیز ایجاد شود. واقعیت مجازی معمولاً بازخورد شنیداری و تصویری را در بر می‌گیرد ، اما ممکن است انواع دیگر بازخورد حسی و نیرویی را از طریق فناوری لمسی نیز امکان‌پذیر کند.

واقعیت افزوده (Augmented Reality)

از طرف دیگر ، در واقعیت افزوده (AR) ، دنیای خود ما به چارچوبی تبدیل می‌شود که اشیا ، تصاویر یا موارد مشابه در آن قرار می‌گیرند. هر چیزی که ما می‌بینیم در یک محیط واقعی است و ممکن است استفاده از هدست به شدت ضروری نباشد. واضح‌ترین و اصلی‌ترین نمونه این مفهوم ، بازی پوکمون گو (Pokémon Go) است.

بازی‌های واقعیت افزوده با امکان نمایش ۳۶۰ درجه در دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سیستم‌های بازی قابل حمل انجام می‌شوند و باعث بهبود عملکرد و تجربه کاربری بهتری در بازی‌های آنلاین می‌شوند. بازی‌های واقعیت افزوده اغلب یک محیط از پیش ساخته شده را بر روی محیط واقعی کاربر قرار می‌دهد.

واقعیت افزوده برخلاف بازی‌های واقعیت مجازی ، که اغلب به یک اتاق جداگانه یا فضای محدود برای ایجاد یک محیط غوطه‌ور نیاز دارند ، از محیط موجود استفاده می‌کنند و یک زمین بازی در آن ایجاد می‌کنند. در حالی که بازی‌های واقعیت مجازی به هدست‌های VR تخصصی نیاز دارند ، اما تنها برخی از سیستم‌های واقعیت افزوده از آن‌ها استفاده می‌کنند.

واقعیت توسعه‌یافته (Extended Reality)

واقعیت توسعه یافته شامل واقعیت افزوده (Augmented Reality) و واقعیت مجازی (Virtual Reality) است.

جدا از بازی ، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در صنایع مختلف مانند مراقبت‌های بهداشتی و توسعه اپلیکیشن‌های حوزه پوشاک دارای محبوبیت زیادی هستند و استفاده می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که بازار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تا سال ۲۰۲۶ با نرخ رشد ترکیبی سالانه ۱۸.۵ درصد از ۱۰ میلیارد دلار فراتر رود.

با توجه به اینکه سازندگان و توسعه‌دهندگان بازی مشتاق نوآوری‌های جدید در صنعت بازی هستند و به دنبال ارائه تجربه‌های روان‌تری هستند احتمال استفاده از این تکنولوژی و حضور آن در صنعت گیم بسیار بیشتر از قبل است.

انواعی از بازی‌های مدرن

در این بخش با چندی از انواع بازی‌ها در دنیای مدرن آشنا می‌شویم.

بازی‌های مبتنی بر سرورهای ابری (Cloud-Based Games)

برنامه‌ها و خدمات ابری با ارائه راه‌حل‌های مقرون‌ به‌ صرفه ، ایمن و قابل اعتماد ، پویایی صنعت را به آسانی بهبود بخشیده‌اند. بازی‌های مبتنی بر فعالیت ابری ، نوعی بازی آنلاین است ، که این می‌تواند بازی‌ها را روی رایانه شخصی ، گوشی هوشمند یا کنسول کاربر اجرا کند.

این دقیقاً مانند نتفلیکس (Netflix) یا هر پلتفرم استریم دیگر است. تنها تفاوت در این است که سروری که جریان ویدیو از آنجا می‌آید ، نیز می‌تواند ورودی‌های شما را دریافت کند و به آن واکنش نشان دهد. این بدان معناست که شما به کارت گرافیک سری 30 RTX یا Xbox Series X یا PlayStation 5 جدید نیاز ندارید. با بازی ابری، تنها چیزی که نیاز دارید یک اتصال اینترنتی قابل اعتماد است.

ارتباط بازی‌ها و NFT

پس از اینکه فناوری بلاک‌چین کاربرد بیشتری را در بین صنایع تجربه کرد ، NFTها به عنوان یک مدل اشتراک سود قابل توجه ظاهر شدند. NFT در بازی منجر به ایجاد فرصت‌های نامحدود برای سرمایه‌ گذاران و گیمرها شده است و می‌توان از آن برای کسب درآمد استفاده کرد.

بازی‌های NFT به بازی‌های play-to-earn معروف هستند که یعنی شما از طریق انجام بازی کسب درآمد خواهید داشت و این موضوع قطعا برای مخاطبین جذاب است. بازی‌هایی هستند که به بازیکنان برای زمان صرف شده برای بازی، توکن یا NFT پاداش می‌دهند. توکن‌ها معمولاً پاداش‌های اصلی هستند، در حالی که NFT‌ها به طور تصادفی به دست می‌آیند.

بازی‌هایی که از NFT بهره می‌برند:

  • CryptoKitties
  • Splinterlands
  • Ether Legends
  • Battle of Guardians
  • Axie Infinity

بازی‌های کراس پلتفرم (Cross-Platform Games)

پیشرفت‌ها و نوآوری‌های جدید فناوری، تعداد بازی‌هایی که از پلتفرم‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند، را افزایش می‌دهد. توسعه بازی‌هایی که می‌توانند در سیستم‌ها و کنسول‌های مختلف اجرا شوند، همواره ویژگی محبوب و مورد علاقه گیمرها بوده است.

این تکنولوژی به گیمرها برای دسترسی به بازی‌های خود از طریق پلتفرم‌های مختلف کمک می‌کند. با این حال، یافتن هر بازی کراس پلتفرم کار آسانی نیست.

بازی‌های آفلاین (Offline Games)

از آنجایی که بازی‌های موبایل ارزش قابل توجهی در صنعت بازی پیدا کرده است و درآمد بسیار خوبی برای این صنعت به ارمغان آورده است ، اولویت بالایی به بازی‌های موبایل به خصوص بازی‌هایی داده می‌شود ، که کاربران می‌توانند هر زمان که بخواهند بدون نیاز به اینترنت بازی کنند.

در سال ۲۰۲۲ ، توسعه بازی‌های آفلاین برای پلتفرم‌های اندروید و iOS به عنوان یک روند پیشرو ادامه دارد. گیمرها به همان اندازه‌ای که به بازی‌های آنلاین علاقه‌مند هستند ، بازی‌های آفلاین نیز به دلیل انعطاف پذیری ، سهولت استفاده و راحتی برای‌شان سرگرم کننده است.

در نهایت

یشرفت‌های باورنکردنی در تکنولوژی بازی‌ها به شما کمک می‌کند تا تجربه بهتری در گیم‌پلی‌ها داشته باشید. فناوری‌ها روز به روز در حال پیشرفت هستند و تولیدکنندگان و توسعه‌‌دهندگان همواره در تلاش هستند تا اپلیکیشن‌های مفید و قابل درک برای مشتریان و گیمرهای خود بسازند.

این صنعت مبتنی بر تکنولوژی است اما همگام با رضایت مخاطبینش ، شاید دلیل پیشرفت سریعش هم همین سیاست‌ است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد