چگونه نویز هندزفری و هدفون را برطرف کنیم؟

چگونه نویز هندزفری و هدفون را برطرف کنیم؟

همه ما بدون شک شرایطی که در آن مشغول گوش دادن به موسیقی، پادکست و یا سریال مورد علاقه‌مان همراه با نویز بوده‌ایم را تجربه کردیم. شرایطی که بعد از گذشت مدت زمان بسیار کوتاهی (حداکثر سی دقیقه) علی‌رغم میل باطنی خود، گوش دادن به موزیک، پادکست و یا تماشای فیلم را رها کرده‌ایم تا از شر نویزهای ایجاد شده در انواع مختلف هدفون و هندزفری سیمی و یا وایرلس خلاص شویم.

چگونه صدای نویز هندزفری و هدفون را برطرف کنیم؟

اولین قدم، پیش از اقدام برای رفع نویز هدفون و همچنین هندزفری، ریشه‌یابی علت ایجاد نویز است. شما باید نسبت به آنکه هیچگونه اختلال و یا آسیبی در مدارهای داخلی هدفون و یا هندزفری‌تان وجود ندارد، آگاهی کامل داشته باشید. اگر مسئله مربوط به مدارهای داخلی نبود برای رفع نویز این وسایل، مراحل گفته شده در ادامه را طی کنید.
-استفاده از نوعی کابل خاص به نام کابل بالانس نویز کنسلینگ noise cancelling برای به حداقل رساندن امواج الکترومغناطیسی که بر اثر سایر وسایل و لوازم دیجیتال ایجاد می‌شوند.
-برای رفع نویز هندفون سیمی و یا هندزفری سیمی به دنبال محل آسیب سیم باشید. در خیلی از مواقع، بخصوص در هدفون‌ها و هندزفری‌های ارزان‌قیمت، علت ایجاد نویز، وجود آسیب‌های احتمالی در قسمت‌های مختلف سیم است. برای رفع چنین مشکلی کافی است به دنبال آسیب ایجاد شده در کابل (سیم) باشید و محل آسیب را به آرامی از کابل جدا کنید و در نهایت دو قسمت باقی‌مانده را به هم متصل کنید و روی آن را با چسب شیشه‌ای بپوشانید.

در صورتی که مشکل مربوط به مدارهای داخل هدفون یا هندزفری تشخیص داده شد لازم است که پروسه رفع نویز را به گونه دیگری پیش ببرید.

چگونه نویز هندزفری و هدفون را برطرف کنیم؟

رفع نویز هندزفری و هدفون بلوتوثی و وایرلس

    • یکی از رایج‌ترین توصیه‌هایی که در بحث رفع نویز هندزفری بلوتوثی و یا هدفون‌های وایرلس به شما می‌شود این است که فاصله تلفن همراه با این قبیل وسایل را به حداقل مقدار مناسب برسانید.
    • در پروسه رفع نویزهدفون وایرلس و یا هندزفری بلوتوثی توصیه می‌شود که یکبار به صورت کامل بلوتوث تمامی وسایل دیجیتال بلوتوث دار اطرافتان را قطع کنید و سپس با روشن کردن بلوتوث هدفون و یا هندزفری که دارید و تغییر تنظیمات آن به حالت تنظیمات کارخانه‌ای یا همان Reset Factory، مجددا بررسی کنید که آیا کماکان نویز شنیده می‌شود یا خیر؟
    • وجود اختلال در پروسه جفت شدن یا همان pair شدن بلوتوث هدفون و یا هندزفری بلوتوثی با تلفن همراه یا تلویزیون و یا کامپیوتر و لپ تاپ، از دیگر دلایل ایجا چنین نویزی است. از این رو، توجه به این نکته نیز می‌تواند در بحث رفع نویز، موثر واقع شود.
    • رفع نویز هدفون و هندزفری سیمی

      برای رفع نویز هدفون سیمی، یکی از راه‌های پیشروی شما انتخاب هدفون‌هایی است که دارای قابلیت نویز کنسلنیگ پسیو و یا نویز ایزولیشن هستند.
      برای فعال کردن نویز کنسلینگ noise cancelling هدفون و یا هندزفری، مطلبی که در قسمت‌های ابتدایی این مقاله به آن پرداخته شد می‌تواند کارگشای شما باشد.

چگونه صدای نویز هندزفری و هدفون را برطرف کنیم؟

رفع نویز هندزفری و هدفون در کامپیوتر و لپ تاپ

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای رفع نویز هندزفری در لپ تاپ، بررسی اتصال صحیح هدفون و لپ تاپ است.

در صورتی که در ایجاد این نویزها، لپ تاپ و هندزفری شما نقشی نداشته باشند، عمدتا نویز بنابر دلایل دیگری همچون:

کثیف بودن پورت هندزفری

ایجاد تداخل بین سیم‌ها و کابل‌های مختلف

و ...  شنیده می‌شود.

در این حالت بهترین راه ممکن برای رفع نویز آن است که یک بار پورت را ( با استفاده از پنبه آغشته شده به الکل ایزوپروپیل) تمیز کنید . برای جلوگیری از ایجاد تداخل بین سیم‌ها نیز، بهترین راه ممکن، مرتب کردن آنهاست. دقت داشته باشید که برای تمیز کردن پورت، بهتر است سیستم را خاموش کنید و ضمن جدا کردن هندزفری از سیستم، اقدام به پاک کردن پورت آن با استفاده از پنبه مرطوب کنید.

یکی از راه‌های رفع نویز کامپیوتر و لپ تاپ، استفاده از جک‌های دیگری همچون جک بلندگوی سیستم است.

استفاده از تنظیمات نرم افزاری کامپیوتر همچون عیب‌یابی ویندوز، غیر فعال کردن و یا enable کردن افکت‌های صوتی، حذف و یا آپدیت کردن درایورهای خراب و نیز تغییر تنظیمات مربوط به صدای کامپیوتر نیز از دیگر راه‌هایی هستند که شما می‌توانید از آن‌ها برای رفع نویز هدفون در کامپیوتر بهره بگیرید.
- در مرحله آخر نیز خرید شما می‌توانید ضمن مشورت با یک تعمیرکار خبره اقدام به خرید یک کارت صدای جدید و یا تعویض فن CPU و یا پاور کامپیوتر خود کنید. راه‌حلی هزینه‌بر که عمدتا به عنوان آخرین راه مقابله با نویزهای ایجاد شده در هدفون و یا هندزفری به شما توصیه می‌شود.

چگونه صدای نویز هندزفری و هدفون را برطرف کنیم؟

رفع نویز هندزفری و هدفون در گوشی موبایل

عمده‌ترین راه برای رفع نویز در هندزفری گوشی اندروید، مراجعه به تعمیر کار است. به این علت که عمده نویزهای ایجاد شده براثر خیس شدن گوشی و یا ضربه به آن ایجاد می‌شوند. نویزهایی که بهترین راه برای رفع آن‌ها مراجعه به یک تعمیرکار خبره است.
دقت داشته باشید که در خیلی از مواقع، نویز به علت استفاده از هندزفری نامرغوب و یا ارزان‌قیمت ایجاد می‌شود. به همین علت، به شما توصیه می‌شود که اقدام به خرید هدفون و یا هندزفری اورجینال کنید.
در گوشی موبایل اندروید، کثیف شدن پورت هندزفری ازجمله دلایل دیگری است که نویز را ایجاد می‌کند. برای رفع چنین نویزهایی نیز می‌توانید از روش گفته شده در قسمت پیشین، جهت تمیز کردن پورت هندزفری خود استفاده کنید.
لازم به ذکر است که ایرادات سخت افزاری و همچنین نرم افزاری نیز می‌توانند در ایجاد نویزها و تشدید آن‌ها موثر واقع شوند. از این رو لازم است که سیستم اندروید خود را پیوسته آپدیت نگه‌ دارید. برای رفع مشکلات نرم افزاری نیز شاید لازم باشد که تلفن همراه خود را به تنظیمات کارخانه و یا Reset Factory بازگردانید.
عموما نویز در انواع گوشی موبایل اپل دیده نمی‌شود و در اکثر مواقع، خاموش و روشن کردن تلفن بهترین روش حل چنین مشکل نادری است. بستن کلیه برنامه‌های فعال نیز می‌تواند به شما در رفع نویزهای ایجاد شده کمک کند. اگر روش‌های گفته شده موثر واقع نشد آنچه در ادامه آورده شده می‌تواند راهگشای شما باشد:
• بازیابی تلفن همراه در حالت ریکاوری
• بازیابی استاندارد آی او اس ios
• استفاده از DFU به عنوان یکی از بازیابی‌های بسیار رایج برای این سیستم عامل

سخن پایانی

ایجاد نویز یکی از مشکلاتی رایجی است که بنابر دلایل مختلفی همچون آسیب‌ها و مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری در تلفن همراه، لپ تاپ، کامپیوتر و یا حتی خود هدفون و یا هندزفری ایجاد می‌شود. در بحث رفع نویز چنین محصولاتی، گام اصلی، پیدا کردن منشاء ایجاد نویز است. بعد از پیدا کردن علت ایجاد نویز، شما می‌توانید با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله، از روش‌های مختلف برای رفع نویز هدفون و یا هندزفری استفاده کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد