نکات ضروری برای نگهداری و افزایش طول عمر هارد اکسترنال

نکات ضروری برای نگهداری و افزایش طول عمر هارد اکسترنال
هاردهای اکسترنال، از زمان ظهورشان، به ابزارهای دوست‌داشتنی ما در دنیای دیجیتال تبدیل شده‌اند که به ما کمک می‌کنند در هر لحظه و هر کجا، به هر اطلاعاتی که احتیاج داریم، بدون نیاز به اینترنت، دسترسی داشته باشیم. می‌توانیم به راحتی آن‌ها را به گوشی موبایل و لپ‌تاپ وصل کنیم، فیلم تماشا کنیم، موسیقی گوش کنیم، اطلاعات مورد نظرمان را منتقل کنیم و ...
نقش هاردهای اکسترنال در سال‌های اخیر، با توجه به افزایش قابل‌توجه حجم اطلاعات و وابستگی روزافزون ما به این اطلاعات، در زندگی همه ما پررنگ‌تر شده است. در واقع می‌توان به نوعی، آن‌ها را حافظه سیار خود بنامیم.
با توجه به اهمیت این تجهیزات و همچنین با در نظر گرفتن این موضوع که این هاردها، در رده تجهیزات گران‌قیمت قرار می‌گیرند، نگهداری صحیح از هارد دیسک اکسترنال، موضوعی حیاتی محسوب می‌شود. در همین راستا، یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید استفاده از تجهیزات استاندارد است. به‌طور مثال، بعضا، درگاه‌های ارتباطی جلوی کیس، دارای نوساناتی هستند که در بلندمدت، هارد اکسترنال شما را دچار صدمات جبران ناپذیری می‌کند. لذا بهتر است برای اتصال هارد به سیستم، از درگاه‌های تعبیه شده روی مادربرد استفاده کنید.
در ادامه مهم‌ترین نکات نگهداری از هارد اکسترنال را باهم مرور می‌کنیم.

نگهداری از هارد اکسترنال

مهم‌ترین نکات در حفظ و نگهداری از هارد دیسک اکسترنال

استفاده صحیح از هارد اکسترنال
یکی از نکات اصلی در نگهداری از هارد اکسترنال، استفاده صحیح از آن میباشد. به این معنی که، باید در استفاده از هارد خود به موارد زیر توجه کنید:
1. بررسی دما
یکی از مواردی که سبب کاهش طول عمر هارد اکسترنال شما می‌شود، افزایش دما است. سعی کنید هاردتان را در محیطی خنک و به دور از وسایل گرمایشی یا نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. ضمنا به خاطر داشته باشید، کمد شما جای مناسبی برای نگهداری از این دستگاه نیست.
2. خشک نگه داشتن هارد
به جز هاردهایی که از قابلیت ضد آب بودن برخوردار هستند، باید مراقب باشید هاردتان خیس و مرطوب نشود چرا که در این حالت علاوه بر اینکه قطعات داخلی دچار آسیب جدی می شوند، این مورد شامل گارانتی نیز نخواهد بود.
3. استفاده از کابل انتقال اطلاعات با کیفیت
 یکی از نکاتی که در افزایش طول عمر هارد اکسترنال موثر است، بهره بردن از یک کابل انتقال اطلاعات با کیفیت برای جابه‌جایی اطلاعات بین لپ تاپ و هارد است. اگر از کابل بی کیفیتی برای این جابه‌جایی دیتا استفاده کنید که کانکتورهای مناسبی ندارد، خیلی زود پورت USB هارد شما را دچار اشکال خواهد کرد. بنابراین مطمئن شوید در هنگام اتصال هارد به سیستم، دچار قطع و وصلی نمی‌شود در غیر این صورت بهتر است به فکر یک کابل با کیفیت‌تر باشید.
4. استفاده از محافظ برق
بهتر است برای شارژ کردن هارد خود توسط برق شهری، برای جلوگیری از آسیب‌هایی که نوسانات برقی در لوازم الکترونیکی همچون هارد ایجاد می‌کنند، از یک محافظ برق استفاده کنید.

نگهداری صحیح از هارد دیسک

● جلوگیری از تکان خوردن و لرزش
در هاردهای اکسترنال، فاصله بین هد هارد با سیلندر، بسیار کم است؛ این موضوع در نگهداری صحیح از هارد دیسک، اهمیتی حیاتی می‌یابد. به یاد داشته باشید، برای حفظ سلامتی دستگاه خود، نباید هنگامی که هارد به سیستم متصل است دچار تکان خوردن یا لرزش شود چرا که به علت فاصله کم این دو قطعه، ممکن است با یکدیگر برخورد کرده و هارد دیسک را دچار آسیب جدی نمایند.
● یکپارچه‌سازی اطلاعات داخل هارد دیسک از طریق Disk Defragmenter
وقتی که عملیات read و write برای جابه‌جایی اطلاعات به طور مداوم روی دیسک اتفاق می‌افتد، اطلاعات روی دیسک دچار پراکندگی می‌شوند که در این حالت، هد هارد مجبور است برای اجرای عملیات read و write  اطلاعات مسافت چند برابری را طی کند که به خودی خود سبب کاهش طول عمر هارد دیسک می‌گردد. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی و به عنوان یکی از راه‌های استفاده صحیح از هارد اکسترنال، بهتر است به صورت مداوم از Disk Defragmenter ویندوز برای سامان‌دهی و یکپارچه‌سازی اطلاعات استفاده کنید. با این کار علاوه بر افزایش طول عمر هارد اکسترنال، سرعت بالاتری را می‌توانید تجربه کنید.
● رعایت نکات ایمنی در زمان جدا کردن هارد دیسک از سیستم
در نگهداری از هارد اکسترنال، یکی از مهمترین نکاتی که نباید از آن صرف نظر کنید، جدا کردن ایمن هارد دیسک از سیستم است. بعد از اینکه کارتان با هارد به پایان رسید، باید از گزینه Safely Remove Hardware که در سمت راست نوار ابزار و در کنار ساعت قرار گرفته است، استفاده کنید و با کلیک بر روی گزینه Eject، نسبت به جداسازی ایمن هارد اکسترنال از سیستم خود اقدام نمایید.
● عدم اتصال هارد دیسک به تلویزیون
تلویزیون‌ها و گیرنده‌های دیجیتال، به علت ضعف در سیستم عامل، مدار تغذیه و عدم برخورداری از رابط مطمئن، قادر نیستند ثابت ماندن ولتاژ ورودی را تضمین نمایند. بنابراین با توجه به حساسیت هاردهای اکسترنال و همچنین امکان شوک‌های الکتریکی که به دلیل نواقص ذکر شده در این دستگاه‌ها ممکن است به هارد وارد شود، بهتر است از اتصال هارد دیسک به تلویزیون، خودداری کنید. به عنوان راه‌ حل جایگزین، می‌توانید از فلش مموری‌ها استفاده کنید.
● جلوگیری از ورود شوک الکترونیکی
همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، بهتر است برای جلوگیری از ورود شوک‌های الکترونیکی در حین شارژ دستگاه خود، از یک محافظ استفاده کنید. با این حال، این تنها شوک الکترونیکی نیست که می‌تواند باعث آسیب به هارد دیسک شما شود. حتما برای شما هم پیش آمده که با لمس یک رسانا، دچار شوک شده باشید. بدن انسان یکی دیگر از راه‌های ایجاد شوک الکتریکی برای هارد شما است. گاها این شوک‌ها به قدری قوی هستند که قادرند قطعات داخلی دستگاه را دچار اختلال کنند. بنابراین برای نگهداری از هارد اکسترنال خود، بهتر است از لمس قطعات الکترونیکی روی برد هارد و اتصالات برق و دیتا خودداری کنید. علاوه بر این، باید به خاطر داشته باشید، دستگاه‌هایی مانند تلویزیون، مایکروویو، آهنربا، بلندگوها و …. با ساطع کردن امواج الکترومغناطیسی قادرند آسیب‌های جدی در قطعات داخلی هارد شما ایجاد کنند. از نگهداری هارد خود در نزدیکی این دستگاه‌ها خودداری کنید.

افزایش طول عمر هارد اکسترنال

جمع‌بندی

هاردهای اکسترنال، نه تنها به این دلیل که این روزها حافظه پشتیبان همه ما محسوب می‌شوند، بلکه به عنوان تجهیزاتی گران‌قیمت، نیاز به نگهداری صحیح دارند. در مقاله فوق، سعی کردیم راه‌های نگهداری صحیح از هارد دیسک را با هم مرور کنیم. با بهره بردن از راه‌های فوق، قادر خواهید بود تا حد زیادی، از بروز اختلالات و آسیب‌های جدی به هارد اکسترنال خود جلوگیری کنید.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد