علت داغ شدن گوشی موبایل و راه حل جلوگیری از آن

علت داغ شدن گوشی موبایل و راه حل جلوگیری از آن
حتما شما هم با مشکل داغ شدن گوشی موبایل خود روبرو شده‌اید. گوشی‌‌های هوشمند، فارغ از برند آن‌ها، مانند: سامسونگ، شیائومی، آیفون و ..... با توجه به قطعات به کار رفته در آن‌ها، گاهی به دلایل مختلفی، با افزایش دمای غیرعادی روبرو می‌شوند. این افزایش دما، می‌تواند آسیب‌های جدی به تلفن همراه شما وارد کند. لذا باید دلیل این افزایش دما را یافته و برطرف نمایید. در این مقاله، قصد داریم علت داغ شدن گوشی های موبایل و راه حل جلوگیری از داغ شدن موبایل را باهم بررسی کنیم.

 چرا گوشی موبایل داغ می‌شود؟

سوال خوبی است. قاعدتا شما هم گاهی در حین کار کردن با تلفن همراه‌تان، افزایش دمای آن را حس کرده‌اید. برخی از تلفن‌های همراه هوشمند امروزی، با گذشتن از دمای مشخصی، به کاربر آلارم می‌دهند که دمای تلفن همراه شما، افزایش داشته و به صورت خودکار عملکرد گوشی را متوقف می‌کنند تا از آسیب به باتری و سایر قطعات گوشی همراه، جلوگیری کنند. اما این کافی نیست؛ باید علت داغ شدن گوشی خود را بیابید و آن را برطرف نمایید چرا که در صورت ادامه‌دار بودن این موضوع، آسیب به تلفن همراه‌تان قطعی خواهد بود. 
دلایل بسیار زیاد و متنوعی برای داغ شدن گوشی موبایل میتوان نام برد که در گوشی‌های اندویدی و آیفون کمی متفاوت است.

راه حل جلوگیری از داغ شدن موبایل

دلیل داغ شدن گوشی موبایل اندرویدی

متخصصان، اصلی‌ترین دلیل داغ شدن گوشی ‌های اندرویدی، مانند سامسونگ، شیائومی و هوآوی، را اشکال باتری می‌دانند با این حال اگر معتقد هستید باتری شما کاملا سالم است بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

ویروسی شدن

بدافزارهایی که ممکن است به دلایل مختلفی وارد تلفن همراه شما شوند، مصرف CPU و رم گوشی شما را افزایش می‌دهند و باعث بالا رفتن دمای تلفن شما می‌شوند.

تعداد بالای برنامه‌های فعال

برنامه‌هایی که در پس‌زمینه، در حال اجرا هستند مصرف باتری و منابع تلفن همراه شما را افزایش می‌دهند.

اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین

بازی‌ها و برنامه‌های سنگین، علاوه بر اشغال کردن فضای زیاد از حافظه تلفن همراه شما، برای اجرا شدن منابع زیادی از موبایل شما را استفاده می‌کنند که داغ شدن گوشی موبایل شما را به همراه خواهد داشت.
• زیاد بودن روشنایی صفحه
• فعال بودن اینترنت
• استفاده از گوشی موبایل در حالت شارژ
• استفاده از شارژرهای بی‌کیفیت و فیک
• نوسانات برقی
• و....

داغ شدن گوشی موبایل -۲

دلیل داغ شدن گوشی موبایل آیفون

برخلاف تصور و ادعای برخی در عدم بالارفتن دمای گوشی آیفون، این تلفن‌ها، نیز به دلایل متفاوتی دچار این اختلال می‌شوند. البته به دلیل سخت‌گیری اپل، در نصب اپلیکیشن از منابع غیرمعتبر، به ندرت گوشی‌های این شرکت دچار ویروس می‌شوند. با این حال دلایل دیگری می‌توانند باعث بالا رفتن دمای این تلفن‌های همراه شوند از جمله:
• روشن بودن همزمان امکانات برنامه مانند وای‌فای، لوکیشن و ...
• استفاده از شارژرهای غیراصل
• استفاده از برنامه‌های سنگین
• آسیب به باتری
• بالا بودن حجم آپلود یا دانلود روی اینترنت
• و....
حالا سوالی که پیش می‌آید این است که چطور دلیل اصلی را بیابیم؟ بهترین راهنمای شما برای پیدا کردن علت داغ شدن گوشی موبایل تان، پیدا کردن محلی است که گرما از آن نشات می‌گیرد.

چگونه از داغ شدن موبایل جلوگیری کنیم

دلیل داغ شدن بخش های مختلف گوشی موبایل چیست؟

وقتی دمای تلفن همراه، بالا می‌رود معمولا این حرارت را روی صفحه نمایش و قسمت پشتی گوشی همراه حس می‌کنیم اما این کافی نیست و باید دقیق‌تر محلی که گرما از آن نشات می‌گیرد را بیابید. در ادامه به صورت مجزا، علل داغ شدن هر قسمت از موبایل را بررسی می‌کنیم.

زیاد بودن دمای قسمت پشتی گوشی

اگر از این ناحیه، احساس حرارت می‌کنید، باید به فکر تعویض باتری موبایل‌تان باشید؛ چرا که اصلی‌ترین دلیل داغ شدن پشت گوشی، مشکل باتری است. باتری‌هایی که این روزها در موبایل‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند، باتری‌های لیتیومی هستند که کم‌حجم هستند. ولی فشردگی مواد شیمیایی داخل این باتری‌ها سبب ایجاد حرارت می‌شود. ضمن اینکه باتری‌های لیتیومی در گذر زمان، ظرفیت و سلامت خود را از دست می‌دهند.

زیاد بودن دمای قسمت پایینی گوشی

مهم‌ترین علت داغ شدن قسمت پایین گوشی، استفاده از تلفن همراه در حالتی است که به شارژ متصل است. در این حالت، باتری هم درحال شارژ شدن و هم درحال دِشارژ شدن است. بنابراین از این کار خودداری کنید. همچنین اگر گرما از ناحیه اتصال شارژر به گوشی است، بهتر است شارژرتان را تعویض کنید چون در این حالت یا شارژر شما دچار مشکل شده و یا درحال استفاده از شارژرهای بی کیفیت و فیک هستید. در مقابل، علت داغ شدن قسمت بالای گوشی، میتواند استفاده مداوم از دوربین باشد. این موضوع را به خاطر داشته باشید.

زیاد بودن دما کنار اسپیکر یا صفحه نمایش

علت داغ شدن صفحه نمایشگر گوشی شما می‌تواند مشکلات نرم‌افزاری یا ویروسی شدن گوشی باشد. یکی دیگر از دلایلی که میتوان به آن اشاره کرد، آسیب دیدن قطعات داخلی موبایل به علت ضربه است. همچینن با توجه به نزدیک بودن صفحه نمایش و اسپیکر تلفن همراه، علت داغ شدن اسپیکر گوشی نیز میتواند مشابه باشد.

\پیشگیری از داغ شدن موبایل

راه حل های جلوگیری از داغ شدن گوشی موبایل چیست؟

حالا که دلیل داغ شدن گوشی خود را پیدا کردیم و پس از حل مشکل داغ شدن گوشی، وقت آن رسیده که راه‌ حل جلوگیری از داغ شدن موبایل را با هم مرور کنیم:
1. برنامه‌های بلااستفاده را ببندید.
2. از شارژرهای اورجینال و با کیفیت استفاده کنید.
3. تلفن همراه خود را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.
4. همزمان از تمام امکانات وای‌فای، بلوتوث و... استفاده نکنید و مواردی که به آن نیاز ندارید را غیرفعال کنید.
5. روشنایی نور صفحه خود را کم کنید.
6. در صورتی که گوشی موبایل‌تان، داغ کرد، آن را روی حالت پرواز قرار دهید.
7. اینترنت را در مواقعی که به آن نیاز دارید خاموش کنید.
8. برنامه‌های نصب شده روی تلفن‌تان را به روز نگه دارید.
9. اپلیکیشن‌هایی که به طور کلی از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را پاک کنید.
10. حتما یک آنتی‌ویروس نصب کنید و یا تنها از منابع معتبر، برنامه‌های مدنظرتان را دانلود کنید و هرنوع دانلود از منابع نامعتبر را لغو کنید.
11. بازی‌های سنگین را پاک کنید یا برای مدت طولانی از آن‌ها استفاده نکنید.
12. برای مدت زمان طولانی از دوربین تلفن همراه‌تان استفاده نکنید.
13. قاب‌های موبایل چرمی و سیلیکونی، با محبوس کردن گرما و عدم اجازه برای خروج حرارت حاصل از عملکرد دستگاه، باعث افزایش دمای تلفن همراه می‌شوند بنابراین بهتر است برای مدت زمان طولانی از این قاب‌ها استفاده نکنید.
14. از اپلیکیشن‌های بهینه‌سازی مصرف باتری غافل نشوید.

کلام پایانی
همه ما فارغ از برند موبایلی که از آن استفاده می‌کنیم به احتمال خیلی زیاد با مشکل داغ شدن گوشی موبایل خود روبرو شده‌ایم. این اتفاق به دلایل متفاوتی ممکن است رخ دهد که در سطرهای بالا به آن‌ها اشاره کردیم. برای جلوگیری از آسیب به قطعات داخلی تلفن‌های همراه و همچنین افزایش طول عمر دستگاه خود، باید دلیل داغ شدن گوشی مویابل خود را بررسی کرده و مشکل را رفع نمایید. ضمنا همواره به راه حل جلوگیری از داغ شدن موبایل خود توجه داشته باشید تا از بروز آسیب جلوگیری نمایید.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد