تفاوت حافظه ram و rom در چیست؟

تفاوت حافظه ram و rom در چیست؟

در یک کامپیوتر حافظه‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند. حافظه‌های کامپیوتر به دو بخش اصلی و ثانویه تقسیم می‌شوند؛ انواع اصلی حافظه شامل دو حافظه رم و رام می‌شود. رم یک حافظه فرار است که به طور موقت فایل‌هایی را که روی آن‌ها کار می‌کنید، ذخیره می‌کند؛ از طرف دیگر، رام یک حافظه دائمی است که دستورالعمل‌های کامپیوتر شما بر روی آن ذخیره شده است. در ادامه در رابطه با هرکدام و کاربرد آن‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم و با تفاوت حافظه ram و rom نیز آشنا می‌شویم.

حافظه رم یا RAM چیست؟

حافظه رم یا Random access memory یک جزء سخت افزاری کامپیوتر است که در آن برنامه‌ها، سیستم عامل‌ها و داده‌هایی که در حال استفاده هستند، ذخیره می‌شود تا پردازنده بتواند آن‌ها را به سرعت بازیابی کند. به عنوان مثال مرورگر اینترنتی که برای خواندن این صفحه استفاده می‌کنید، در رم بارگذاری و اجرا شده است. رم یکی از سریعترین انواع حافظه است که به کامپیوتر این قابلیت را می‌دهد تا به سرعت بین کارها جابجا شود. اینکه چه میزان کار را می‌توانید به صورت همزمان انجام دهید یا چه بازی‌هایی را اجرا کنید، علاوه بر پردازنده و کارت گرافیک، بستگی به اندازه رم موجود در کامپیوتر شما دارد.

حافظه رم

داده‌های رم موقتی هستند؛ این موضوع به آن معنا است که در صورت خاموش کردن یا ری‌استارت شدن کامپیوتر، داده‌های رم پاک می‌شوند. از آن جایی که اطلاعات به صورت الکتریکی روی ترانزیستورها ذخیره می‌شوند، هنگامی که جریان الکتریکی قطع شود، داده‌ها از بین می‌روند و حافظه پاک می‌شود. همچنین حافظه رم را می‌توان به راحتی تغییر و ارتقا داد.


برای خرید حافظه اس اس دی اینترنال کلیک کنید.


حافظه رام یا ROM چیست؟

برخلاف رم، حافظه رام نوعی حافظه است که داده‌ها از قبل بر روی آن ثبت شده‌اند و این مورد از تفاوت‌های اصلی حافظه رم و رام است. رام که مخفف Read only memory نوعی حافظه است که پس از خاموش شدن کامپیوتر، داده‌های خود را حفظ می‌کند و برای ذخیره داده‌ها به جریان الکتریکی وابسته نیست. در این حافظه، قسمت‌هایی که تغییر نمی‌کنند، ثبت و ذخیره می‌شوند.

حافظه رام

مواردی مانند، راه اندازی سیستم کامپیوتر، نرم افزار و دستورالعمل‌های سیستم عامل، که باعث می‌شوند برنامه‌های کامپیوتر شما اجرا شود، در رام ذخیره شده است. باید گفت که به علت وجود همین رام در کامپیوتر است که می‌توان آن را روشن کرد و به کار انداخت؛ بدون وجود رام کامپیوتر هرگز روشن نمی‌شود. همچنین همانطور که در ابتدای این قسمت گفته شد خاموش شدن کامپیوتر هیچ تاثیری بر روی داده‌های رام ندارند.

مقایسه حافظه رم و رام

پیش از این به بارزترین تفاوت حافظه ram و rom اشاره شد، اما در این بخش با تفاوت‌های بیشتری از این دو حافظه آشنا خواهیم شد و از ابعاد مختلف آن‌ها را مقایسه خواهیم کرد.

• ذخیره داده‌ها:

بارزترین فرق حافظه رم با رام، همانطور که پیش از این هم چند بار به آن اشاره شد، در نوع نگهداری داده‌ها است. رام نوعی حافظه غیر فرار است که در صورت خاموش شدن‌کامپیوتر اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند. از طرف دیگر رم یک حافظه فرار است و تا زمانی که کامپیوتر روشن است داده‌ها را در خود نگه می‌دارد. خرید حافظه رم باید با توجه به این نکات صورت گیرد.

• شکل و محل قرارگیری:

رم یک تراشه نازک و مستطیل شکل است که در شکاف مادربرد قرار می‌گیرد، در حالیکه رام معمولاً یک درایو نوری است که از نوارهای مغناطیسی ساخته شده و به صورت کلی از رم کوچکتر است. البته نکته قابل ذکر این است که اندازه هر دو حافظه با توجه به کاربرد آن‌ها متفاوت است.

• گنجایش:

در کامپیوترها یک رام معمولاً چند مگابایت داده را می‌تواند ذخیره کند (این ظرفیت معمولا 4 تا 8 مگابایت است). از طرف دیگر، حافظه رم نیز با گیگابایت اندازه‌گیری می‌شود و در ظرفیت‌های بالایی عرضه می‌شود.

• سرعت:

رم از نظر سرعت بر رام غلبه می‌کند، بسیار سریع‌تر به داده‌ها دسترسی پیدا می‌کند و بر سرعت پردازش رایانه اثر می‌گذارد. علت تفاوت سرعت در حافظه‌های کامپیوتر، این است که رام با سرعت چند مگابایت بر ثانیه داده‌ها را می‌خواند، در حالی که رم همین کار را با سرعت چند گیگابایت بر ثانیه انجام می‌دهد؛ این به معنی سرعتی چند صد برابر بیشتر از رام است.

کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا تفاوت‌های حافظه‌های مختلف کامپیوتر و فرق بین حافظه رم و رام را بررسی کنیم و با عملکرد هر کدام بیشتر آشنا شویم. از تفاوت‌های این دو حافظه، به موضوع ذخیره داده، ظرفیت، شکل، محل قرارگیری و سرعت آن‌ها پرداختیم. با توجه به ویژگی‌ها و تفاوت‌هایی که ذکر شد، باید به این نکته دقت کنیم که تمام این موارد صرفا ویژگی هر کدام از این حافظه‌ها است و وجود هر دو حافظه برای یک سیستم کامپیوتری ضرورت دارد.
از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد