معرفی انواع کیبورد کامپیوتر و ویژگی آن ها

معرفی انواع کیبورد کامپیوتر و ویژگی آن ها

کیبورد­ها در انواع متفاوت و با طرح­ ها و کارکردهای مختلفی هستند. بر این اساس امروزه هر فرد بر اساس نیاز و هدف خود، کیبوردی را انتخاب می­کند که بتواند تا حدودی نیاز­های او را برطرف کند. در دهه ­های اخیر طراحان با در نظر گرفتن کاربرد هر کیبورد آن را طراحی نموده‌اند تا سختی استفاده هر کیبورد در کار به حداقل برسد.

کیبورد کامپیوتر چه انواعی دارد؟

انواع کیبورد کامپیوتر در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرد. در یک دسته‌بندی می‌توان آن‌ها را بر اساس موارد زیر طبقه‌بندی نمود:

  • انواع کیبورد بر اساس نوع کلید
  • انواع کیبورد بر اساس کاربرد کلید
  • انواع کیبورد بر اساس چینش حروف
  • انواع کیبورد بر اساس نوع اتصال به کامپیوتر

هرکدام از این سه دسته نیز خود به موارد مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به آنان اشاره خواهیم نمود.

انواع کیبورد کامپیوتر بر اساس نوع و کاربرد کلید

کیبورد استاندارد:

کیبورد­های استاندارد نیز مانند بقیه کیبورد­ها انواع مختلفی دارند که نوع کیبورد می­تواند بر اساس زبان یا نوع استفاده کاربر از آن باشد. کیبورد­های استاندارد اغلب در ویندوز تعبیه ‌شده‌اند که می­توان آنان را فعال کرد. یکی از مزایای کیبوردهای استاندارد اعمال کردن علائم نگارشی در یک متن است. در این کیبوردها معمولاً قسمت چپ کیبورد که شامل اعداد می­شود حذف ‌شده است.

کیبورد مکانیکی:

نوعی دیگر از کیبوردها، کیبوردهای مکانیکی است. همان‌طور که از اسم ­آن­ها مشخص است ساختار و سیستم مکانیکی دارند. کیبوردهای مکانیکی یکی از پر سر و صدا­ترین کیبوردها هستند که این مشکل به خاطر نوع ساختار آنان است؛ زیرا در زیر هر دکمه فنری قرارگرفته که با فشرده شدن دکمه و رها شدن آن تولید صدا می­شود. کیبوردهای مکانیکی دارای عمر طولانی با قیمتی مناسب نسبت به بقیه کیبوردها هستند. این کیبورد نسبت به کیبوردهای معمولی از دکمه­ های بیشتری برخوردار است که می­تواند برای یک نویسنده کیبورد مناسبی باشد.

کیبورد لیزری:

کیبوردهای لیزری در دانشگاه بی ام ای در سال 1992 توسط طراحان و مهندسان ساخته ‌شده‌اند. کیبورد لیزری نوعی کیبورد مجازی است؛ زیرا به‌طور یک صفحه مجازی و غیرواقعی روی سطح قرار می­گیرد. این کیبوردها کاربرد زیادی ندارند و اکثراً جنبه فانتزی را ایجاد می­کنند.

کیبورد مخصوص تایپ:

برای تایپ و نویسندگی نیاز به کیبوردی است که حرکت انگشتان روی آن بسیار راحت باشد و همچنین سرعت نوشتاری بالایی را نیز داشته باشد. در مشاغل نویسندگی و تایپی، باید کیبوردی انتخاب شود که علاوه بر دو ویژگی بالا، عمر طولانی نیز داشته باشد و دکمه­ هایش از جنس­های مرغوب باشد تا در اثر حرکت و فشار مکرر شکسته نشوند. به‌طور مثال می‌توان از کیبورد­های مکانیکی و ارگونومیک که یک کیبورد چندمنظوره نیز هستند، استفاده کرد.

انواع کیبورد کامپیوتر بر اساس نوع و کاربرد کلید

کیبورد گیمینگ:

کیبوردهای گیمینگ (بازی) کیبوردهایی با ساختار و سیستم کیبوردهای مکانیکی بوده با این تفاوت که این کیبوردها دکمه­های بیشتری نسبت به کیبورد­های مکانیکی دارند. کیبورد­های گیمینگ ازنظر طولی نسبت به کیبوردهای عادی بلند­تر و ازنظر جرمی نیز سنگین‌تر هستند. اغلب طول آن­ها بیش از یک متر است. این کیبوردها برای جذب بیشتر کاربر از جلوه‌های بیشتری نسبت به بقیه کیبوردها برخوردارند. به‌طور مثال از لامپ­های رنگی در زیر کلید­ها استفاده می‌شود.همین‌طور کیبوردهای گیمینگ دوام بیشتری نسبت به بقیه کیبوردها دارند. چون کاربر تحت هیجان بازی فشار دست بیشتری به کلیدهای کیبورد وارد می­کند. از دیگر مزایای کیبوردهای گیمینگ، دکمه ­های ماکرو، سوییچ مکانیکی و طراحی ارگونومیک است.

کیبوردهای لپ‌تاپی:

کیبوردهای لپ‌تاپی، کیبوردهای ساده‌ای هستند و برای کار­های ساده و روزمره کاربرد دارند. این کیبوردها ازنظر وزن بسیار سبک­تر نسبت به بقیه کیبوردها هستند. کیبوردهای لپ‌تاپی برای نویسنده‌ها و بازیکنان رایانه­ای مناسب نیستند؛ ولی سرعت مناسبی برای پلیر و کارهای اداری دارند، قیمت بسیار متناسبی داشته و عمر این کیبوردها در حد متوسط است.

کیبوردهای چندمنظوره:

کیبوردهای چندمنظوره به‌گونه‌ای طراحی ‌شده‌اند که می­توانند در چند امور کاربرد داشته باشند؛ به‌طور مثال برای تایپ، امور روزانه، اینترنت گردی، پخش رسانه و... . اغلب این کیبوردها دارای 104 کلید بوده که دو کلید آن برای دریافت سریع­تر و آسان‌تر دستورهای صوتی خواهد بود و یا دکمه­های اضافی دیگری برای اسکنر و ... نیز دارند. معمولاً روی این کیبوردها پد اسکنر یا موس تعبیه می­شود. با استفاده از پد اسکنر اثرانگشت دست کاربر را اسکن می­کند تا کاربر به‌راحتی شناسایی شود. این کیبوردها با اینکه کاربرد فراوانی دارند اما رایج و معروف نیستند و مخاطب کم­تری نسبت به بقیه دارند.

کیبوردهای مالتی مدیا:

یکی از پرطرفدارترین انواع کیبورد کامپیوتر، کیبوردهای مالتی مدیا است. کیبوردهای مالتی مدیا دارای دکمه­های کنترل رسانه بوده که کاربر می­تواند با آن­ها پلیرها را کنترل کند. این دکمه­ها را کلیدهای میانبر نام‌گذاری می­کنند که به‌طور اختصاصی تعبیه ‌شده‌اند.

کیبورد ماشین‌حسابی:

معمولاً در سمت چپ کیبوردها، کیبورد ماشین‌حسابی قابل‌مشاهده است. کلیدهای عددی کیبورد ماشین‌حسابی می‌تواند در بعضی از کیبوردها کار­های دیگری به‌غیراز زدن عدد انجام دهد. این قسمت از کیبورد با کلیدی که بالای آن تعبیه‌شده، روشن و خاموش می­شود. در بعضی از کیبوردها علاوه بر دکمه، لامپی نیز قرار داده‌شده است. البته می‌دانیم که روی صفحه‌کلید نیز کلیدهای عددی وجود دارد ولی صفحه‌کلید ماشین‌حسابی کیبورد، سرعت عملکرد را بسیار بالا می­برد.


خرید کیبورد و موس گرین با بهترین قیمت و کیفیت از سایت جالبو

انواع کیبورد کامپیوتر بر اساس چینش حروف

چینش QWERTY:

چینش حروف در کیبوردها بر اساس الفبا نیست بلکه بر اساس سرعت دستگاه تایپ در مرور زمان است که این چینش در سال 1886 توسط کریستوفر شولز اختراع شد؛ چون سرعت دستگاه تایپ زیاد بود و با استفاده از این چینش سرعت تایپ را کمتر کرده بود. این چینش در حال حاضر نیز جزء رایج­ترین و پرکاربردترین چینش­ها محسوب می­شود. مشخصه این کیبورد 6 حرف پشت سر هم در کیبورد است.

چینش orakDv:

این چینش بر اساس تحقیقات زیاد روی حروف انگلیسی و حرکت انگشتان است که با هدف زیاد شدن سرعت تایپ و رفع نواقص چینش اول باشد. چینش Dvorak در سال 1936 توسط ویلیام دیلی و آگوست دواراک اختراع شد و توانست جایگاه چینش QWERTY  را بگیرد. این چینش چون بر اساس فیزیولوژی دست ‌ساخته شده است، نویسنده‌های زیادی را به خود جذب کرده است.

چینش Colemak:

چینش Colemak، چینشی با قدمت کوتاه است که در سال 2006 توسط شای کولمن اختراع شد. این چینش رتبه سوم را در محبوبیت بین چینش‌ها دارد و نکته مورد اهمیت این است که حروف پرتکرار انگلیسی در وسط کیبورد طراحی‌شده و تایپ را برای نویسندگان راحت­تر کرده است. طبق آمار ثبت‌شده در این کیبورد سرعت تایپ 2.2 برابر شده است.

چینش HCESAR:

این چینش در سال 1937 توسط وزیر پرتغالی اختراع شد که حروف پرتکرار پرتغالی را در وسط این کیبورد تعبیه‌ نمود. این کیبورد عدد 0 نداشت و به‌جای آن از حرف o استفاده می­شد. بر همین اساس کاربران زیاد از این چیدمان استقبال نکردند و چیدمان AZERTY جایگزین آن شد.

چینش QWERTZ:

این چیدمان در المان و اروپای مرکزی پرطرفدار است و تنها تفاوتی که با چیدمان اول دارد، این است که به‌جای حرف y، z قرار دارد و آن به خاطر پرکاربرد­تر بودن حرف z نسبت به y  بود.

چینش AZERTY:

این چیدمان حروف در دهه‌های آخر قرن 19 در فرانسه اختراع شد. هدف از طراحی این چینش جایگزینی با چینش QWERTY بود. این چیدمان نیز طرفداران زیادی در فرانسه و بلژیک و بخش­هایی از اروپا داشته و دارد. اما به خاطر مشکلی که در طراحی و ساختار آن است، نتوانسته جایگاه چیدمان اول را بگیرد. زیرا اگر این کیبورد را از دو سازنده متفاوت خریداری کنید با یکدیگر فرق خواهند داشت.

انواع کیبورد کامپیوتر بر اساس چینش حروف

انواع کیبورد کامپیوتر بر اساس اتصال به کامپیوتر

کیبورد سیم‌دار:

امروزه بسیاری از افراد تصور می­کنند که کیبوردهای بی­سیم، در میان انواع کیبورد کامپیوتر بسیار کاربردی­تر و با مزایای بهتری هستند؛ درحالی‌که این‌طور نیست. کیبورد­های سیم‌دار نسبت به کیبوردهای بی­سیم عمر طولانی­تر با سرعتی بالاتر دارند. کیبوردهای بی­سیم با استفاده از فرکانس متصل شده عمل می­کنند و اگر فرکانس مزاحمی وارد این خطوط فرکانسی شود ممکن است که قطع ‌شده و تا حذف فرکانس مزاحم عملکرد مناسبی نداشته باشند. به همین علت گیمرها از کیبوردهای سیم‌دار استفاده می­ کنند. کیبوردهای بی­سیم اغلب با باتری کار می­کنند که عمر باتری ها ممکن است کوتاه باشد و پس از مدتی کیبورد از کار بیفتد. کیبوردهای سیم‌دار به دسته­ های مختلف تقسیم می­شوند که این دسته‌بندی به شرح زیر است:

  1. ABD: اتصالات ADB در سال 1986 به دست استیو وازینک در کمپانی اپل به‌منظور اتصال ابزارهای الکتریکی مثل ماوس و کیبورد به کامپیوترهای اپل اختراع شد؛ ولی پس از اختراع بقیه اتصالات این اتصالات منسوخ شد.
  2. XT: این کیبورد نیز برای کامپیوترهای مخصوص خود توسط شرکت IBM ساخته شد ولی پس از مدتی منسوخ شد.
  3. AT: این کیبوردها نیز در شرکت IBM تولید می‌شد که به نسل دوم کیبوردهای این شرکت معروف بود ولی با پیشرفت کیبوردها، این کیبوردها نیز منسوخ و بی­کاربر شدند.
  4. PS/2: این کیبوردها نیز توسط کمپانی IBM ساخته‌ شده که در دو حالت کوچک (برای ابزارهای کوچک) و بزرگ (برای کامپیوترها) ساخته ‌شده بودند. این کیبوردها در سال 1987 پس از AT کیبوردها ساخته شدند. کیبوردهای PS/2 جزء کیبوردهای 6 پین بوده و برای اتصال موس و کیبورد به کامپیوتر استفاده خواهند شد. یکی از مزیت‌های قابل‌توجه این کیبوردها اتصالشان به انواع بایوس است.
  5. UBS: این کیبوردها جزء جدیدترین کیبوردها به شمار آمده و دارای پورت نیستند. کیبوردهای USB به خاطر ساختارشان می‌توانند هم‌زمان به چند وسیله الکتریکی متصل شوند. این کیبورد در سال 1996 در 5 نوع اختراع شد و توانایی جابه‌جایی 480 مگابایت در ثانیه را هم دارد.

کیبورد بی­­سیم:

یکی دیگر از انواع کیبورد کامپیوتر، کیبوردهای بی­سیم بوده که ازلحاظ اتصال و جابه‌جایی خیلی راحت­تر و آسان­تر هستند و می‌توانند با استفاده از شبکه‌های بلوتوث، وای فای و.. به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل شوند. این کیبوردها دارای پورت نیستند و با استفاده از فرکانس‌های رادیویی متصل می­شوند و نیازی به خرید و استفاده از کابل نیست. در ادامه به معرفی شماری از این کیبوردهای بی‌سیم خواهیم پرداخت.

  1. کیبورد هارون: یکی از کیبوردهای پرطرفدار بی­سیم است که با یک ماوس ارائه داده می­شود. این صفحه‌کلید با تمام ویندوزها سازگاری دارد.
  2. کیبورد تسکو: کیبورد تسکو صفحه کلیدی خوش‌ساخت و مناسب برای تایپ بوده و همچنین در کنار راحتی در نوشتن، بی‌صدا است.
  3. کیبورد مایکروسافت: یک کیبورد با ساختار مکانیکی است با طراحی خاص و ارگونومیک که مچ دست­ها در استراحت قرار دارد. اتصال این صفحه‌کلید با استفاده از بلوتوث خواهد بود.
سخن پایانی:

کیبوردها انواع مختلف در برندهای مختلف دارند که هر فرد باید بر اساس نیاز، کیبورد مورد نظر خود را تهیه کند. بنابراین می بایست پیش از خرید کیبورد، تمامی ویژگی ها و خصوصیات کیبوردهای مختلف را مورد بررسی قرار دهید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. جالبو یکی از برترین وب سایت ها برای ارائه انواع کالاهای دیجیتال است که با ضمانت اصالت و ضمانت بازگشت کالا سبب رضایت صد در صدی مشتریان خود شده است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد