طریقه ارتقا سخت افزاری کامپیوتر و لپ تاپ

طریقه ارتقا سخت افزاری کامپیوتر و لپ تاپ
با توجه به افزایش هزینه اولیه خرید سیستم‌های رایانه رومیزی و لپ‌تاپ، شاید این ایده به ذهن شما هم آمده باشد که در عوض خرید یک سیستم و یا لپ‌تاپ جدید، سخت‌افزار رایانه فعلی خود را ارتقاء دهید. به همین منظور ما در این نوشته قصد بررسی طریقه ارتقاء سخت‌افزاری کامپیوتر و لپ‌تاپ را داریم تا ضمن بررسی جوانب مختلف شما را در انتخاب بهترین روش برای ارتقای سخت‌افزاری کامپیوتر و لپ‌تاپ خود یاری نماییم.
بخش‌های مختلفی از یک سیستم رایانه وجود دارند که شما قادر به ارتقاء آن هستید، اما این که کدام یک از این بخش‌ها بهترین بازخورد را برای شما خواهد داشت کاملاً متناسب با نوع سیستم و نوع کاربرد و خواسته شما از سیستم است. نکته دیگر پیرامون این بحث قابلیت متفاوت لپ‌تاپ و رایانه رومیزی به منظور ارتقاء سخت‌افزاری است که در ادامه به توضیح بیشتر آن و ارائه پاسخ به سؤالات متداولی همانند، آیا می‌توان سخت‌افزار لپ‌تاپ را ارتقاء داد؟ آیا سخت‌افزار همه لپ‌تاپ‌ها قابل ارتقاء هستند؟ چگونه لپ‌تاپ را ارتقاء دهیم؟ خواهیم پرداخت.

میزان بهبود عملکرد کامپیوتر و لپ‌تاپ با ارتقاء سخت افزار 

پیش از بررسی طریقه ارتقاء سخت‌افزاری کامپیوتر و لپ‌تاپ‌، باید به این سؤال پاسخ داد که در صورتی که امکان ارتقاء وجود داشت، ارتقاء سخت افزار تا چه حدی در بهبود عملکرد رایانه ما تأثیر خواهد گذاشت؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت، مسلماً ضمن ارتقاء رم، هارد و یا کارت گرافیک سیستم رومیزی و یا لپ‌تاپ شما از سرعت، کیفیت و به‌خصوص فضای موجود برای ذخیره اطلاعات بیشتری برخوردار خواهد بود اما نباید از آن توقع معجزه داشت. برای خرید کارت گرافیک ایسوس یا خرید کارت گرافیک گیگابایت بهتر است که اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورید و سپس اقدام به خرید کنید.
یک سیستم کامپیوتری مجموعه‌ای از چندین جزء متفاوت بوده و در صورتی که یک و یا تعدادی از این اجزاء را ارتقاء دهید، باز هم اجزاء دیگری وجود خواهند داشت که تنها تا حدودی قابلیت ارتقاء و پاسخگویی به این تغییر را خواهند داشت. 
درنتیجه به نظر می‌رسد بهتر آن است که از ابتدا سیستمی متناسب با نیاز خود خریداری نموده و به امید قابلیت ارتقاء سخت‌افزاری آن نباشید، این امر به‌خصوص در ارتباط با انواع لپ‌تاپ‌ها، بیشتر مطرح است. اما اگر به دلیل عدم برخورداری از سرمایه کافی برای خرید سیستم جدید قصد ارتقاء آن را دارید در ادامه نوشته با ما همراه باشید. 

اپدیت لپ تاپ

انواع ارتقاء لپ‌تاپ و کامپیوتر

در ادامه نوشته به منظور ارائه یک راهنمای ارتقاء سخت‌افزاری لپ‌تاپ و کامپیوتر کارآمد، به ذکر چند سخت افزار اساسی که ضمن ارتقاء تأثیر بسزایی بر عملکرد رایانه شما خواهند داشت خواهیم پرداخت:

ارتقاء رم:

در ادامه بحث پیرامون طریقه ارتقاء سخت‌افزاری کامپیوتر و لپ‌تاپ‌، به بررسی امکان ارتقاء رم رایانه رومیزی و لپ‌تاپ می‌پردازیم. مهم‌ترین شرط به منظور بهره‌گیری از این حالت برای ارتقاء سیستم، خوانایی رم بالاتر توسط مادربرد و پردازنده رایانه است. این را نیز در نظر داشته باشید که محدودیت لپ‌تاپ‌ها به خصوص لپ‌تاپ‌های جدید‌تر به منظور ارتقاء حافظه رم بیشتر است. به این صورت که دردسر‌های دسترسی به مادر برد و باز کردن لپ‌تاپ ممکن است شما را اذیت نموده و حتی مادربرد لپ‌تاپ به صورت یکپارچه تولید شده باشد و قابلیت تعویض و یا توانایی پشتیبانی رم با حافظه بیشتر توسط لپ‌تاپ فراهم نباشد.

ارتقاء هارد:

ارتقاء هارد نیز روش مناسب دیگری برای ارتقاء سخت‌افزاری کامپیوتر و لپ‌تاپ است. این روش یکی از آسان‌ترین و بی‌دردسر‌ترین روش‌ها به منظور ارتقاء عملکرد لپ‌تاپ و رایانه رومیزی است. شما ضمن ارتقاء هارد سیستم می‌توانید شاهد افزایش چشمگیری در سرعت سیستم باشید که همین دلیل منجر شده است تا هزینه صرف شده به منظور ارتقاء رم کاملاً رضایت‌بخش واقع شود. همانند آنچه برای ارتقاء حافظه رم به آن اشاره شد، ارتقاء هارد برای لپ‌تاپ نیز دردسر‌ها و شرایط خاص خود را دارد. به همین دلیل تعیین قابلیت ارتقاء هارد رایانه رومیزی و به‌خصوص لپ‌تاپ و نیز نوع و حافظه هاردی که مناسب جایگزین نمودن باشد، نیازمند بررسی تخصصی توسط افراد مجرب در این حوضه است.

جایگزین کردن هارد درایو قدیمی کامپیوتر و لپ‌تاپ با یک هارد درایو SSD:

به منظور بحث پیرامون طریقه ارتقاء سخت‌افزاری کامپیوتر و لپ‌تاپ، جایگزین کردن هارد درایو قدیمی کامپیوتر و لپ‌تاپ از دیگر روش‌های کار‌آمد است. به این منظور شما می‌توانید هارد‌های قدیمی معمول که قالبا از نوع HDD هستند را با انواع هاردهای SSD که دارای سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالاتری هستند بهره گرفته و سرعت سیستم را ارتقاء دهید. اما از طرفی هارد‌های SSD در مقایسه با انواع HDD دارای ظرفیت کمتری هستند که این موضوع ممکن است برای افرادی که نیاز به فضای زیادی برای ذخیره‌سازی اطلاعات دارند مشکل آفرین شود. به ‌منظور رفع این مشکل شما می‌توانید از انواع هارد‌های هیبریدی که ترکیبی از هر دو نوع هارد نام برده هستند استفاده نمایید و هم از سرعت بالا و هم حافظه بالا بهره‌مند باشید.

ارتقاء کارت گرافیک:

اگر به منظور اجرای کار‌های گرافیکی و بازی‌های سنگین نیازمند یک سیستم با قابلیت گرافیکی بالاتر هستید، راه‌حل موجود ارتقاء کارت گرافیک است. کارت‌های گرافیکی دارای دو نوع اختصاصی و اشتراکی هستند که با توجه به نیاز و مقدار هزینه مدنظر قادر به استفاده از مورد مناسب هستید. توجه داشته باشید که کارت گرافیک انتخابی شما باید قابلیت انطباق با سایر اجزاء مادر برد را داشته باشد که به این منظور نیازمند مشورت با یک تعمیرکار حرفه‌ای هستید. 

موانعی برای ارتقاء کامپیوتر و لپ‌تاپ

به طور کلی موانع موجود بر سر راه ارتقاء سیستم‌های رومیزی را می‌توان محدود به همان قدرت کانفیگ سایر قطعات با قطعه تعویضی مدنظر دانست. اما در مورد انواع لپ‌تاپ‌ها این مسئله پیچیده‌تر است. موانع موجود برای لپ‌تاپ‌ها را به طور کلی می‌توان به دلیل نوع طراحی قطعات لپ‌تاپ به منظور ایجاد ویژگی‌ها همچون ضخامت کم‌تر، وزن سبک‌تر، مصرف انرژی کم‌تر و ... دانست. 
به‌عنوان‌مثال می‌توان به تولید مادربردهای یکپارچه و یا اجزای لحیم شده به مادر برد اشاره نمود که همگی این موارد با قرار گیری در کنار دردسر‌های ناشی از بازکردن بدنه لپ‌تاپ و مشکل پشتیبانی سایر قطعات سخت‌افزاری از قطعه تعویض شده منجر شده تا موانع متعددی برای ارتقاء سخت‌افزاری لپ‌تاپ وجود داشته باشد. مشکل دیگر فسخ گارانتی محصول است که در ادامه بحث به آن اشاره خواهد شد. 

قطعات غیر قابل ارتقاء در لپ‌تاپ و کامپیوتر

همان‌طور که پیش‌تر در خلال مطالب پیرامون طریقه ارتقاء سخت‌افزاری کامپیوتر و لپ‌تاپ ذکر شد، کامپیوتر‌های شخصی را می‌توان تا حد بالایی به منظور ارتقاء سخت‌افزاری، منعطف دانست و در صورت پشتیبانی سیستم از قطعه جدید (کانفیگ بودن با سایر اجزاء مادربرد) قابلیت ارتقاء انواع اجزاء موجود امکان‌پذیر خواهد بود.
اما در مورد لپ‌تاپ بنا به دلایلی که در بالا ذکر شد این انعطاف‌پذیری بسیار کمتر است. به طور کلی می‌توان گفت که هر کدام از اجزاء مادربورد لپ‌تاپ همانند، رم، هارد، کارت گرافیک و ... که قابلیت جداسازی و تعویض را داشته باشد قابل ارتقاء نیز دارند که این قابلیت کاملاً وابسته به نوع طراحی لپ‌تاپ خواهد بود.

ارتقای کارت گرافیک

بعد از ارتقاء لپ‌تاپ و کامپیوتر، گارانتی از بین می‌رود؟

برچسب مربوط به گارانتی رایانه در محلی نصب می‌شود که در صورت باز نمودن بدنه سیستم باطل خواهد شد و به طبع در صورت مخدوش شدن این برچسب توسط هر شخصی به جز تعمیرکار نمایندگی گارانتی، گارانتی را باطل خواهد نمود. اما این امکان وجود دارد که عمل ارتقاء سیستم خانگی و یا لپ‌تاپ توسط خود نمایندگی گارانتی انجام پذیرد.
جمع‌بندی
پیرو مطالبی که پیرامون طریقه ارتقاء سخت‌افزاری کامپیوتر و لپ‌تاپ عنوان شد، می‌توان نتیجه گرفت؛ این کار تنها در صورتی توصیه می‌شود که شما توانایی مالی به منظور خرید یک رایانه جدید را نداشته باشید و یا این اقدام با توجه به تأثیر مثبت بسزایی که بر روی عملکرد سیستم می‌گذارد، از جنبه اقتصادی کاملاً مقرون به صرفه باشد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد