تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال چیست؟

تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال چیست؟

امروزه هاردها به‌طور کلی به دو دسته هاردهای اکسترنال و اینترنال تقسیم بندی می‌شوند و هر یک از این هاردها دارای ویژگی‌های مختص به خود هستند. در این مطلب سعی بر آن بوده تا با بررسی فرق بین هارد اینترنال و اکسترنال به شما در تشخیص گزینه متناسب با نیاز خود کمک کنیم. پس از تشخیص هارد متناسب با نیاز خود، می‌توانید بهترین هاردها را با کیفیت بالا و قیمت مناسب از سایت فروشگاهی جالبو خریداری کنید. بعد از خواندن این مقاله در صورتی که تمایل به خرید هارد دیسک اینترنال و خرید هارد دیسک اکسترنال دارید، می‌توانید وارد صفحه دسته بندی‌های مربوط به آن شوید.

فرق بین هاردهای اینترنال و اکسترنال

برای این که به مقایسه انواع هارد بپردازیم باید تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال را در زمینه‌های مختلفی مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه این مطلب، این هاردها را از نظر سرعت انتقال داده، نحوه نصب، محل قرارگیری، ظرفیت و امنیت مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1.سرعت انتقال داده:

همان‌طور که شما عزیزان مستحضر هستید، هاردهای اینترنال به هاردهایی گفته می‌شود که در درون لپ‌تاپ یا کامپیوتر مورد استفاده شما، جای‌گذاری شده و هارد اکسترنال به هاردهایی گفته می‌شود که قابلیت حمل و جابه‌جایی دارند و به صورت بیرونی (خارجی) به دستگاه شما متصل می‌شوند.

نکته‌ای که در این جا باید به آن اشاره شود، این است که برخی بر این باورند که یکی از انواع هاردهای اکسترنال و اینترنال، SSD و دیگری HDD است. اگر بخواهیم سرعت انتقال داده را بین هارد اکسترنال و اینترنال مقایسه کنیم اول باید به این مورد اشاره کنیم که هر دوی این سخت افزارها از نوع HDD هستند؛ این به آن معناست که از نظر سخت افزاری این محصولات تفاوتی با یکدیگر ندارد، تفاوت سرعت میان این دو هارد در نحوه اتصال با سیستم شما است. اتصال در هارد اینترنال از طریق کابل SATA و در هارد اکسترنال از طریق کابل USB یا Firewire برقرار می‌شود. از آنجایی که سرعت انتقال داده در کابل‌های SATA بیشتر از کابل‌های Firewire و USB است، سرعت انتقال داده در هاردهای اینترنال نیز بیشتر از هاردهای اکسترنال است.

سرعت انتقال داده هاردهای اینترنال و اکسترنال

2.نحوه نصب:

یکی تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال نحوه نصب آنها است؛ نحوه نصب هاردهای اکسترنال بسیار ساده‌تر از هاردهای اینترنال است، برای نصب هاردهای اکسترنال تنها کافی است سخت افزار مورد بحث را از طریق کابل به درگاه USB سیستم مورد نظر وصل کنید، پس از اتصال این سخت افزار آماده بهره برداری و استفاده است.

هارد اینترنال دارای نصب سخت‌تری نسبت به نمونه اکسترنال است؛ برای نصب، ابتدا باید این سخت افزار را در جایگاه خود در درون کیس یا قاب لپ‌تاپ قرار داده و جای آن را فیکس کنید، سپس از طریق کابل‌های SATA هارد خود را به مادربرد متصل کنید.

3.محل قرارگیری:

همان‌طور که تا به اینجای مطلب چندین بار به آن اشاره شد، هارد اکسترنال به هاردهایی گفته می‌شود که دارای قابلیت جا به جایی بوده و به صورت بیرونی و از طریق کابل‌های مخصوص به سیستم مورد نظر شما متصل می‌شوند. در مقابل این هاردها، هاردهای اینترنال قرار دارند، این هاردها در داخل کیس یا قاب لپ‌تاپ قرار گرفته و به مادربرد متصل می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو نوع هارد نیز محل قرارگیری آنها است.

4.ظرفیت:

اگر بخواهیم به بررسی ظرفیت انواع هارد بپردازیم نمی‌توان گفت که کدامین نوع از هاردها دارای بیشترین ظرفیت هستند. ظرفیت هاردهای تولیدی بسته به نوع استفاده و نیاز متغیر هستند؛ اما زمانی که بخواهیم به بررسی نسبی ظرفیت این هاردها بپردازیم می‌توان گفت هاردهای اینترنال نسبت به سایر هاردها، دارای ظرفیت ذخیره سازی بیشتری هستند؛ این امر به معنی پایین بودن ظرفیت ذخیره سازی سایر هاردها نیست.

ظرفیت هارد اکسترنال و اینترنال

5.امنیت:

فاکتور بعدی که باید به بررسی آن بپردازیم، امنیت اطلاعات است. همان‌طور که شما عزیزان مستحضر هستید و در این مطلب نیز به آن اشاره شد، هاردهای اینترنال در درون سیستم شما جای‌گذاری و به مادربرد کامپیوتر متصل می‌شوند، این هاردها دارای قابلیت جابه‌جایی پایین‌ترین نسبت به هاردهای اکسترنال هستند، این به آن معناست که هر شخصی که به سیستم شما دسترسی پیدا کند می‌تواند به اطلاعات شما که بر روی هارد اینترنالتان نیز ذخیره شده است به آسانی دسترسی داشته باشد.

از طرف دیگر، هاردهای اکسترنال با دارا بودن قابلیت جا به جایی بالا این امکان را به شما می‌دهند تا پس از ذخیره سازی اطلاعات خود بر روی سخت افزار، به راحتی آن را از سیستم خود جدا کرده و به هر جایی که از نظر خود دارای امنیت بالاتری است منتقل کنید. با انجام این کار، اشخاص حتی با داشتن دسترسی به سیستم شما نمی‌توانند به اطلاعاتتان دسترسی پیدا کنند.

هارد اینترنال بهتر است یا اکسترنال؟

با مطالعه این مطلب تا به اینجا، شما باید به طور نسبتا خوبی با ویژگی‌های هر یک از این محصولات آشنا شده و فرق بین هارد اینترنال و اکسترنال را درک کرده باشید. هر یک از این دستگاه‌ها دارای برتری‌ها و مزایایی نسبت به نوع دیگر هستند. برای این که تشخیص دهید کدام یک از این هاردها برای شما نسبت به دیگری بهتر هستند، باید ابتدا نیازها و انتظارات خود را نسبت به هارد مورد نظر مشخص کنید؛ اگر شما به دنبال امنیت بیشتر، قدرت جا به جایی و سهولت در نصب و استفاده هستید، هاردهای اکسترنال می‌توانند این قابلیت‌ها را در اختیار شما بگذارند،. اگر به دنبال آن هستید که با یک بار نصب از سرعت بالای انتقال داده بهره ببرید و ظرفیت نسبی بیشتری را در اختیار داشته باشید، استفاده از هاردهای اینترنال برای شما مناسب‌تر است.

برای خرید کامپیوتر آل این وان روی لینک آبی رنگ کلیک کنید. 

سخن پایانی:

در انتهای این مطلب باید به این مورد اشاره کرد که هر یک از هاردهای اکسترنال و اینترنال دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خود هستند؛ نکته‌ای که بهتر بودن و مناسب‌تر بودن هر یک از انواع این هاردها را مشخص می‌کند همخوانی نیازها و انتظارات شما از سخت افزار مورد نظرتان است. ما در این مطلب سعی داشتیم تا به بهترین نحو، ویژگی‌ها و قابلیت‌های هر یک از این هاردها را برای شما تشریح کنیم تا به هنگام انتخاب شما عزیزان با چشمی باز دست به انتخاب زده و بهترین گزینه را برگزینید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد