بررسی مزایا و معایب حافظه اس اس دی و مقایسه با حافظه HDD

بررسی مزایا و معایب حافظه اس اس دی و مقایسه با حافظه HDD

دیسک سخت یا HDD اولین بار توسط شرکت IBM  و در دهه 1950 تولید شد. هارد اچ‌دی دی از فناوری ذخیره‌سازی مغناطیسی استفاده کرده و بر روی دیسک‌های مخصوصی در بلوک‌هایی به‌صورت تصادفی این اطلاعات را ذخیره می‌نماید. این اطلاعات توسط سوزنی که در فاصله چند میلی‌متری این دیسک‌ها به‌سرعت حرکت می‌نماید، خوانده می‌شود. در دنیای امروز حجم این نمونه به 8 ترابایت می‌رسد و اندازه‌گیری سرعت هارددیسک‌ها با توجه به چرخش آن محاسبه می‌شود. در حال حاضر سریع‌ترین هارددیسک‌ها دارای 15000 چرخش در دقیقه هستند و این تجهیزات جز ارزان‌ترین تجهیزات ذخیره‌سازی محسوب می‌شوند.

از دیگر تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات می‌توان به SSD اشاره کرد که در سال  1991با حجم 20 مگابایت تولید شد. امروزه این هاردها  با حجم‌های بیشتر و قیمت مناسب به بازار ارائه می‌شوند؛ به‌طور کل در مقایسه حافظه ssd با hdd باید گفت که قیمت هاردهای ssd بالاتر است. حافظه ssd هیچ نوع قطعه متحرکی نداشته و برای ذخیره‌سازی اطلاعات به جای دیسک مغناطیسی از میکرو تراشه استفاده می‌شود که بر این اساس، بسیاری از محدودیت‌های hdd در این نمونه حافظه مشاهده نمی‌شود.

با بررسی مزایا و معایب حافظه اس‌اس‌دی و مقایسه با حافظه HDD می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید که کدام‌یک از تجهیزات ذخیره‌سازی برای شما مناسب‌تر است؟ خرید حافظه اس اس دی به‌عنوان فناوری جدید و مدرن یا حافظه‌های قدیمی و قدرتمند اچ دی دی؟

مزایای حافظه  اس اس دی

در حافظه‌های اس اس دی، اطلاعات بر روی میکرو تراشه‌ها ذخیره‌ می‌شود اما در حافظه اچ دی دی که اغلب در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها مورداستفاده قرار می‌گیرد، یک هد بر یک دیسک مغناطیسی واقع‌شده و از این طریق فرایند نوشتن و خواندن اطلاعات انجام می‌پذیرد.

از مزایای حافظه اس اس دی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

سرعت‌بالا:

یک کامپیوتر دارای حافظه SSD، درزمانی کمتر از یک دقیقه و گاهی در عرض چند ثانیه بوت می‌شود اما در هارد HDD زمان بیشتری برای انجام عملیات نیاز است. کامپیوتر مجهز به  SSD سریع‌تر راه‌اندازی و اجرا  خواهد شد و فایل‌ها را سریع‌تر انتقال می‌دهد. استفاده از کامپیوترهای با سرعت‌بالا چه برای بازی و چه برای کسب‌وکار می‌تواند تا حد زیادی در روند انجام کارها مؤثر باشد. در حافظه SSD دسترسی به اطلاعات با توجه به علت وجود تراشه‌ها بسیار سریع‌تر انجام می‌پذیرد. اما در HDD  با توجه به اینکه اطلاعات درجاهای مختلف دیسک ذخیره می‌شود و دسترسی و خواندن اطلاعات با توجه به حرکت هد خواهد بود، ازاین‌رو محدودیت فیزیکی سبب کم شدن سرعت خواندن اطلاعات می‌شود.

در مقایسه حافظه اس اس دی و اچ دی دی درمی‌یابیم که سرعت حافظه ssd اغلب 30 درصد سریع‌تر از حافظه‌ hdd است. حافظه اس اس دی از نوع SATA در مقایسه با یک هارددیسک با سرعت 7200 دور دقیقه، 3  برابر بیشتر سرعت دارد.

مصرف کمتر انرژی:

یک حافظه اس اس دی با توجه به اینکه حرکت مکانیکی ندارد، پیوسته از برق استفاده نخواهد کرد و ازاین‌رو، انرژی مصرف‌شده توسط SSD به‌صورت اصطکاک یا نویز از بین نمی‌رود. بنابراین حافظه  SSD حافظه‌ای کارآمدتر به‌حساب می‌آید. در حافظه HDD چون دیسک و بازوی متحرک وجود دارد، مصرف برق بیشتر می‌شود و توان مصرفی بالاتر است. در کامپیوترهای سرور، استفاده از حافظه اس اس دی موجب کم شدن مبلغ قبض برق می‌شود و این مصرف برق کم از مزایای حافظه اس اس دی به شمار می‌آید. مصرف برق حافظه اچ دی دی  به‌طور تقریبی 5 برابر حافظه اس اس دی است. همچنین در حافظه‌های HDD چون حرکت مکانیکی وجود دارد، گرمای بیشتری نیز در مقایسه با حافظه SSD تولید می‌شود.

عدم تولید صدا:

تمام هارد درایوها در زمان به‌کارگیری کمی سروصدا ایجاد می‌کنند. هاردهای اچ دی دی هم هرچه سریع‌تر باشند چون سرعت چرخش دیسک آن‌ها بیشتر است، سروصدای بیشتری خواهند داشت. اما هاردهای اس اس دی شبیه به فلش بوده و غیر مکانیکی هستند و هیچ سروصدایی ایجاد نمی‌کنند. از دیگر مزایای حافظه اس اس دی این است که چون حرکت مکانیکی ندارند پس لرزشی هم در زمان روشن بودن کامپیوتر وجود ندارد اما در مورد دیسک‌های HDD، در زمان ذخیره‌سازی و خواندن اطلاعات لرزش احساس می‌شود.

دوام بالا:

قطعات مکانیکی اچ دی دی و سطح درایو در مقایسه با اس اس دی در معرض آسیب محیطی هستند. امروزه با توجه به فناوری‌های جدید، هارددیسک‌های ضدضربه در برابر ضربه‌های فیزیکی به بازار عرضه ‌شده است، اما در مقایسه حافظه ssd نسبت به hdd می‌توان گفت که وجود قطعه‌های متحرک در hdd سبب شده که آن‌ها آسیب‌پذیرتر باشند. حافظه اس اس دی به لطف هوش ذخیره‌سازی اضافه شده به کنترل، در حال رشد است. این فن‌آوری‌ها از این حافظه در برابر نشت داده یا خرابی محافظت کرده و از کد تصحیح خطا (ECC)، جمع‌آوری زباله و ذخیره خواندن و نوشتن برخوردار است. هارد اس اس دی قطعات متحرک نداشته و بر این اساس و به‌احتمال‌زیاد، از  داده‌های شما در شرایطی مانند ضربه خوردن لپ‌تاپ و یا لرزش سیستم محافظت می‌نماید. اگر احتمال فشار و ضربه به تجهیزات وجود دارد، بهتر است از هارد SSD  استفاده کنید زیرا مراقبت و نگهداری از حافظه‌های HDD به‌دقت و توجه بیشتری نیاز دارد.

اندازه کوچک و وزن سبک:

در ادامه روند بررسی مزایا و معایب  ssd  نسبت به hdd می‌توان به‌اندازه کوچک و وزن سبک حافظه‌ها اشاره نمود. با توجه به اینکه درایوهای سخت دارای دیسک‌های چرخان هستند بنابراین، برای تولید نمونه‌های کوچک‌تر آن‌ها محدودیت وجود دارد. درایوهای سخت1.8  اینچی در سال‌ها گذشته تولید شد اما این درایوها دارای حداکثر ظرفیت  320گیگابایت بودند. بر این اساس، در حال حاضر تولیدکنندگان گوشی هوشمند برای ذخیره اطلاعات خود تنها از حافظه فلش استفاده می‌نمایند.


آیا می دانید مشکلات رایج هارد دیسک چیست؟

مزایا و معایب حافظه اس اس دی

معایب حافظه اس اس دی

از معایب حافظه اس اس دی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

قیمت بالا:

 حافظه اس اس دی در مقایسه با حافظه اچ دی دی  با در نظر داشتن حجم یکسان از قیمت بالاتری برخوردار است. این نمونه حافظه‌ها حجم‌های متفاوت 120، 250، 500 گیگابایت دارند که بر این اساس قیمتشان نیز متفاوت خواهد بود.

ظرفیت ذخیره‌سازی محدود:

حافظه‌های اس اس دی موجود در بازار ظرفیت ذخیره‌سازی محدودی داشته و اغلب کامپیوترهایی که از این نمونه حافظه برخوردارند دارای ظرفیت 128 گیگابایت هستند. لازم است عنوان شود که میزان ظرفیت ذخیره‌سازی حافظه در قیمت کلی سیستم مؤثر خواهد بود.

طول عمر کمتر:

حافظه‌ها به‌مرورزمان عمرشان کم خواهد شد و هاردهای SSD نیز با  توجه به اینکه هر سلول می‌تواند به‌دفعات محدودی نوشته و یا خوانده شود از این قاعده مستثنی نخواهند بود. البته با توجه به پیشرفت فناوری این قطعه‌ها عمر طولانی داشته و این احتمال که شما قبل از اتمام عمر حافظه، دستگاهتان را عوض کنید بسیار زیاد است.

حافظه‌های اچ دی دی نیز با توجه به حرکت مکانیکی و احتمال آسیب‌دیدگی و فرسودگی قطعات، عمر کمی داشته و برخلاف حافظه‌های SSD برای تعداد دفعات خواندن و نوشتن محدودیت نخواهند داشت.  این امکان وجود دارد که حافظه اچ دی دی براثر یک ضربه یا فشار ناگهانی عمرش تمام شود، البته اگر حافظه به پایان عمر خود نزدیک شده باشد، می‌توان با استفاده از اطلاعات  S.M.A.R.T به این مسئله واقف شد.

عدم امکان بازیابی اطلاعات:

یکی از اصلی‌ترین معایب‌ حافظه اس اس دی در لپ تاپ های استوک و نو، نداشتن قابلیت بازیابی اطلاعات است. زمانی که حافظه اچ دی دی از کار میافتد، این امکان وجود دارد که کارشناسان تا حدودی اطلاعات را بازیابی کنند. این قابلیت یعنی بازیابی اطلاعات در حافظه اس اس دی وجود ندارد.

در دسترس نبودن:

در دسترس نبودن، یکی دیگر از معایب حافظه اس اس دی است و هاردهای HDD در بازار بیشتر یافت می‌شوند. پیدا کردن یک هارد دیسک اینترنال یا اکسترنال برای بالا بردن میزان ظرفیت ذخیره‌سازی، بسیار راحت‌تر از پیدا کردن  یک حافظه اس اس دی است. اما این نکته غیرقابل‌انکار است که امروزه بازار الکترونیک مصرفی بیشتر به سمت سیستم‌ها، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های جمع‌وجور حرکت می‌کند و این نشان‌دهنده تقاضای بیشتر بازار  برای هاردهای SSD است.

Ssd بهتر است یا Hdd؟

با توجه به مقایسه حافظه ssd  با hdd به این نتیجه می‌رسیم که نیاز نیست برای یک کامپیوتر شخصی، تمام حافظه سیستم از نوع اس اس دی باشد. راه‌حلی که می‌توان پیشنهاد داد این است که یک هارد Ssd با ظرفیت حداقل 128 گیگابایت برای درایو اصلی و محل نصب سیستم‌عامل و مابقی حافظه موردنیاز برای ذخیره اطلاعات فرعی و کم‌کاربرد را به‌صورت Hdd می توان تهیه کرد. به‌این‌ترتیب هم سیستم شما سریع‌تر بوت خواهد شد و هم بابت ذخیره‌سازی اطلاعات خود نیازی به‌صرف هزینه زیاد ندارید.

به صورت کلی اگر سرعت اجرای برنامه‌ها، نرم‌افزارها و بازی‌ها برایتان مهم است توصیه می‌کنیم که حافظه اس اس دی تهیه کنید و اگر می‌خواهید فایل‌های حجیم را ذخیره نمایید حافظه اچ دی دی انتخاب مناسب‌تری است. محصولات سورس کامپیوتر را مورد بررسی قرار دهید تا بهترین انتخاب متناسب با نیاز خود را داشته باشید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد