مشکلات رایج هارد دیسک چیست؟

مشکلات رایج هارد دیسک چیست؟
هارد دیسک لپ‌تاپ از جمله قسمت‌های سخت‌افزاری مهم سیستم کامپیوتر است که در صورت بروز مشکل برای این قسمت از سیستم علاوه بر حذف شدن اطلاعات ذخیره شده بر روی آن، عملکرد سیستم نیز مختل خواهد شد. در نتیجه آشنا بودن با مشکلات رایج هارد دیسک و نحوه رفع مشکل خرابی‌های هارد دیسک در مواقع ضروری به داد شما خواهد رسید.
خرابی هارد دیسک قادر خواهد بود به روش‌های مختلفی بر روی عملکرد سیستم شما تاثیرگذار باشد؛ اما به‌طورکلی علایم شایعی که خراب شدن هارد بر روی عملکرد سیستم خواهد داشت را می‌توان شامل مواردی از جمله، بوت‌ نشدن لپ‌تاپ یا سیستم، هنگ کردن مکرر سیستم یا لپ‌تاپ، بروز مشکلات صفحه آبی و ری استارت‌های ناگهانی سیستم است. در ادامه نوشته ضمن اشاره به مشکلات شایع هارد دیسک راه‌حل‌هایی نیز به منظور رفع مشکل خرابی‌های هارد مطرح خواهد شد تا در مواقع ضروری کارآمد واقع شوند.

شایع‌ترین مشکلات هارد دیسک و راه‌حل رفع آن‌ها چیست؟

همان‌طور که اشاره شد علائم خرابی هارد به طرق مختلفی ظهور می‌کند؛ در ادامه مطلب به ذکر مشکلات هارد و راه‌حل‌های موجود به منظور رفع خرابی‌های هارد دیسک می‌پردازیم:

صدا دادن هارد دیسک:

یکی از ایرادات هارد صدا دادن هارد دیسک است که از جمله مشکلات رایج آن است. این مشکل معمولاً ناشی از مخدوش شدن هارد دیسک، بی‌ثباتی هد، گیر کردن محور به هنگام چرخش دیسک، خراب شدن لایه مدیا هارد و یا حتی بدسکتور است. لازم به ذکر است صداهای ایجاد شده متناسب با مشکلات متفاوتی که ذکر شد و نوع برند هارد و مدل آن متفاوت خواهد بود. بهترین مارک هارد اکسترنال چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله جامعی که در این زمینه نوشته شده است، مراجعه کنید.
اما راه‌حل پیشنهادی به هنگام ایجاد مشکلات این‌چنینی خاموش کردن سریع سیستم است. در صورتی که به موقع سیستم را خاموش نکنید و یا به استفاده از هارد دیسکی که صدا می‌دهد اصرار داشته باشید، این کار شما عواقب ناخوشایندی را در پی خواهد داشت.

کندی روند کار هارد دیسک:

از دیگر مشکلات رایج هارد دیسک می‌توان به کندی در روند کار هارد دیسک اشاره نمود. بدسکتور را می‌توان مشکل اصلی دانست که منجر به کند شدن هارد دیسک می‌شود اما این مشکل می‌تواند ناشی از دلایل دیگری از جمله، وجود ویروس و یا اختلالات برد دستگاه نیز باشد. راه‌حل مناسب برای رفع این مشکل نیز اسکن هارد دیسک و پاک‌سازی کامل آن از ویروس‌هاست.

خرابی فریمور هارد دیسک:

این مشکل از جمله مشکلات اساسی است که خود منجر به بروز مشکلات دیگری همچون، عدم نمایش صحیح ظرفیت هارد، عدم شناسایی هارد توسط سیستم، بروز بدسکتورهای مربوط به نرم‌افزار و... می‌شود. راه‌حل مناسب برای رفع این مشکل نیز پیاده‌سازی فرایند اصلاح ماژول است که برای رفع این مشکل بهتر است به یک مرکز خدمات کامپیوتر معتبر مراجعه نمایید.

بدسکتور شدن هارد دیسک:

در ادامه توضیح مشکلات رایج هارد دیسک و نحوه رفع مشکل خرابی‌های هارد، به بررسی مشکل بدسکتور شدن هارد می‌پردازیم. پیش از هر چیز لازم است تا بدانیم سکتور چیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد. هر هارد دیسک شامل یک یا چند پلتر است. پلتر در واقع همان سطح صاف و صیقلی هارد دیسک را شامل می‌شود.
حال این‌که سکتور کوچک‌ترین واحد داده در سطح پلتر است و هرگونه فایل ذخیره شده از جانب شما، از جمله فیلم، موزیک و عکس به شکل سکتور بر روی پلتر‌ها ذخیره می‌شود. از طرفی بدسکتور شدن هنگامی رخ می‌دهد که هارد مدیریت صحیحی به هنگام خواندن و نوشتن سکتور‌ها از خود نشان نمی‌دهد و هارد به اصطلاح بدسکتور می‌شود.
 این مشکل به طور معمول در اثر برخورد نادرست و خشن هد با بدنه هارد دیسک رخ می‌دهد اما استفاده زیاد از هارد دیسک و استهلاک ناشی از گذشت زمان نیز می‌تواند دلیل دیگری برای ایجاد مشکل بدسکتور باشد. این مشکل از جمله مشکلات سخت‌افزاری است که باید توسط کارشناسان مجرب در این زمینه رفع گردد.
بیشتر بخوانید: برای خرید هارد دیسک اکسترنال اطلاعات بیشتری کسب کنید.

خرابی الکترونیکی هارد دیسک:

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که برد منطقی هارد یا همان PCB (Print Circuit Board) دچار خرابی شده باشد و یا به طور کامل از کار افتاده باشد. تشخیص بروز این مشکل نیز امری بسیار ساده است. به این منظور کافی است به برد و المان‌های موجود در سطح آن نگاهی بیندازید، در صورت وجود مشکل در این قسمت شما قادر خواهید بود به راحتی قسمت سوخته شده را مشاهده نموده و یا بوی سوختگی را استشمام نمایید.
حال اینکه در مواقعی که مشکل شما از این قبیل ایرادات هارد بود بهترین کار ممکن تعویض برد خراب با یک برد سالم دیگر است. اما باید توجه داشته باشید که این امر نیاز به تخصص و مهارت دارد تا برد مناسبی جایگزین برد سوخته شود. لازم به ذکر است برخی از برد‌ها قابلیت تطبیق سازی داشته و به همین دلیل برد جدید باید با برد قدیمی تطبیق داده شود.

خرابی‌های ساختار فیزیکی هارد:

در ادامه بررسی مشکلات رایج هارد دیسک و ارائه نحوه رفع مشکل خرابی‌های هارد دیسک، به سراغ خرابی‌های فیزیکی هارد می‌رویم. خرابی‌های مربوط به ساختار فیزیکی از جمله مشکلات پر دردسر برای هارد دیسک است. معمولاً زمانی این مشکل بروز می‌کند که از هارد دیسک صداهایی مثل، قژ قژ، کلیک کلیک، تق تق و ... شنیده شود. 
به هنگام مواجه با این مشکل، بهترین راه‌حل ممکن این است که ضمن صرف نظر نمودن از راه‌حل‌های نامناسب، اجزای آسیب دیده هارد را تعویض شود. لازم به ذکر است که تعویض قطعات آسیب دیده طی فرایند جراحی هارددیسک انجام شده که نیازمند مهارت بالا و تجهیزات ویژه است.

مشکلات هارد دیسک

پاک شدن اطلاعات هارد دیسک به دلیل خیس شدن آن:

در بین انواع مشکلات مربوط به هارد دیسک پاک شدن اطلاعات هارد دیسک به دلیل خیس شدن، جزء آن دسته مشکلات است که اقدامات نادرست به منظور رفع این مشکل خود منجر به بروز صدمات بیشتر به هارد می‌شود. یکی از رایج‌ترین اقدامات پس از خیس شدن هارد اقدام به خشک کردن آن به‌وسیله سشوار و یا هر وسیله دیگر است که این اقدام خود می‌تواند حتی از خیس شدن مجدد هارد دیسک نیز مخرب‌تر باشد. پس بهترین کار ممکن خاموش نمودن رایانه در وهله اول و دادن زمان کافی برای خشک شدن آن است. سپس بعد از خشک شدن هارد اقدام به رفع عیب‌های هارد خیس شده و بازیابی اطلاعات نمایید.
بیشتر بخوانید: برای خرید هارد دیسک اینترنال اطلاعات بیشتری کسب کنید.

خرابی‌های هد هارد دیسک:

هد بخشی از هارد دیسک است که وظیفه خواندن و نوشتن سکتور بر روی پلتر‌ها را بر عهده دارد. در نتیجه در صورت بروز مشکل برای این قسمت فرایند خواندن و نوشتن اطلاعات دچار مشکل خواهد شد. توجه داشته باشید که خرابی هد تنها موجب عدم دسترسی شما به اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد نمی‌شود، بلکه ممکن است گاهی منجر به ایجاد خراش بر روی پلاتر و از بین رفتن اطلاعات ذخیره شده بر روی آن شود. اما در صورتی که هد هارد شما دچار آسیب شود، برای تعمیر هد آسیب دیده باید هارد را جراحی نمود که این فرایند نیازمند کلین روم، دستگاه MRT و ابزار مخصوص این کار بوده و علاوه بر امکانات دارا بودن تخصص و توانمندی بالا نیز شرط مهم دیگر است. 

درمورد بازیابی اطلاعات هارد سوخته کامپیوتر اطلاعات کافی دارید؟

نتیجه‌گیری 
هارد دیسک از جمله اجزاء حیاطی رایانه است که در صورت بروز مشکل برای این بخش عملکرد سیستم به طور کلی مختل خواهد شد. درنتیجه، در این نوشته سعی شد تا مشکلات رایج هارد دیسک و نیز راه‌حل‌های موجود به منظور رفع مشکل خرابی‌های هارد مطرح شود. در پایان لازم به ذکر است که هرچند تعمیر هارد دیسک آسیب دیده نیازمند تخصص و تجهیزات ویژه است اما در صورت رعایت موارد ذکر شده در بالا شما قادر خواهید بود از بروز آسیب‌ها تا حد زیادی پیشگیری نموده و یا از شدت آن‌ها بکاهید.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد