بهترین کارت گرافیک برای بازی

بهترین کارت گرافیک برای بازی

اگر شما هم یک گیمر حرفه‌ای باشید از اهمیت کارت گرافیک مطلع هستید؛ اما اگر تازه قصد دارید که به دنیای گیم بپیوندید بهتر است بدانید، در دنیای امروز بازی‌های رایانه‌ای از کیفیت‌های بسیار عالی برخوردار هستند؛ برای اجرای این بازی‌ها به چیزی فراتر از یک کارت گرافیک ساده نیاز خواهید داشت. در این مقاله از سایت ما که توسط تیم متخصص جالبو برای شما دوست داران بازی‌های کامپیوتری آماده شده است، قصد داریم تا بهترین کارت گرافیک‌ برای بازی را به شما معرفی کنیم. همچنین نکاتی را به شما خواهیم گفت که پیش از خرید یک کارت گرافیک گیمینگ باید آن‌ها را بدانید. پس اگر به دنبال بهترین کارت گرافیک‌ها برای اجرای جدیدترین بازی‌های رایانه‌ای هستید، تا انتها همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: آیا کامپیوتر بدون کارت گرافیک کار می‌کند؟

نکات مهم در خرید کارت گرافیک مناسب بازی

در خرید کارت گرافیک باید به ریز جزئیات آن محصول توجه ویژه‌ای داشته باشید. شاید تا به الان برای خرید یک کارت گرافیک به موارد تخصصی آن توجه نداشتید، ولی اگر اکنون قصد خرید یک کارت گرافیک بازی را دارید بهتر است که با موارد تخصصی‌تر درباره آن کارت گرافیک نیز آشنا باشید. برخی از کاربران و گیمرها پس از خرید کارت گرافیک از محصولی که خریداری کرده‌اند ناراضی هستند یا در طول بازی به مشکل بر می‌خورند.

تمام این‌ها فقط و فقط به این علت است که به جزئیات کارت گرافیکی که خریداری می‌کنند، توجه ندارند. پس اگر برای شما مهم است که با این قبیل مشکلات مواجه نشوید، در این قسمت از مقاله نکاتی را بیان خواهیم کرد که باید پیش از خرید حتما آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. و اما این نکات شامل موارد زیر می‌شود:

کاربری

در اولین قدم این مورد را بررسی کنید که دقیقا کارت گرافیک را به چه منظوری می‌خواهید. قطعا قصد همه شما عزیزان خرید یک کارت گرافیک، کارت گرافیک گیمینگ است. منظور از مشخص کردن نوع کاربری این است که مشخص کنید می‌خواهید چه سطحی از گیم را تجربه کنید. مشخص کردن کاربری به شما کمک می‌کند که بدانید دقیقا به چه کارت گرافیکی و با چه کیفیتی نیاز دارید. این امر از پرداخت هزینه‌های اضافی نیز جلوگیری می‌کند و شما می‌توانید مابقی بودجه‌ای که در اختیار دارید را خرج قطعات دیگری مثل RAM یا مادربرد که این موارد نیز تاثیر زیادی بر گیم دارند، کنید.

رزولوشن

قطعا در هنگام دانلود یا مشاهده یک فیلم در کامپیوتر به اعدادی مثل 480p و 720p و 1080p و مواردی از این قبیل برخورده باشید. شما تاکنون این اعداد را با اسم کیفیت می‌شناختید ولی این‌ها همان رزولوشن تصویر است. رزولوشن ارتباط مستقیمی ‌با کیفیت تصویر پخش شده دارد و تاثیر زیادی در انتخاب بهترین کارت گرافیک برای بازی کامپیوتری را دارد. پس به همین منظور رزولوشن نیز یکی از مواردی است که در هنگام خرید یک کارت گرافیک مناسب بازی باید به آن توجه داشته باشید. هرچه رزولوشن بالاتر باشد، تصویر با کیفیت‌تر خواهد بود و شما نیز برای اجرای بازی‌هایی با رزولوشن بالا به کارت گرافیک‌های قوی‌تری نیاز خواهید داشت.

منبع تغذیه

منبع تغذیه یکی از مهم‌ترین مواردی است که در هنگام خرید بهترین کارت گرافیک گیمینگ باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. برخی گیمرها به اشتباه فقط کارت گرافیک خود را افزایش می‌دهند و از کارت گرافیک بهتر استفاده می‌کنند، بدون اینکه به منبع تغذیه توجه داشته باشند. منبع تغذیه توان برقی مورد نیاز برای کارت گرافیک را تامین می‌کند. اگر میزان توان و تولیدی در منبع تغذیه برای کارت گرافیک شما مناسب نباشد، یا کارت گرافیک شما کار نخواهد کرد یا اگر کار کند قطعا با مشکلاتی مواجه خواهید بود. پس در انتخاب منبع تغذیه نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. پیش از خرید حتما منبع تغذیه‌تان را مورد بررسی قرار دهید.

حافظه ویدیویی

حافظه ویدیویی یا VRAM امروزه یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کارت گرافیک خوب برای بازی است VRAM مانند RAM کامپیوتر است. به این معنا که داده‌های گرافیکی را در خود ذخیره می‌کند تا کارت گرافیک بتواند سریع‌تر و راحت‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشد. بگذارید ساده‌تر برایتان این موضوع را شرح دهیم. اگر حافظه رم را مثل یک میز تصور کنیم و داده‌ها را مثل اشیایی که قرار است از آن‌ها استفاده کنیم؛ هرچه میز ما بزرگ‌تر باشد می‌توانیم وسایل بیشتری را بر روی آن قرار دهیم و وسیله‌های بیشتری را در دسترس داشته باشیم.

در این حالت اگر میز بزرگ‌تر باشد کارکرد و عملکرد ما نیز بهبود پیدا می‌کند و ما سریع‌تر می‌توانیم به تعداد بیشتری از وسایل مورد نیازمان دسترسی داشته باشیم. VRAM نیز به همین صورت است؛ هرچه بیشتر باشد، کارت گرافیک ما دسترسی بیشتری به داده‌های گرافیکی مورد نیاز دارد. در این حالت عملکرد کارت گرافیک افزایش پیدا خواهد کرد و تجربه کاربری بهتری را به ما خواهد داد.

پهنای باند حافظه

پهنای باند حافظه کارت گرافیک از دو عامل اصلی نشات می‌گیرد و دو عامل بر مقدار آن تاثیرگذار هستند. رابط پهنای حافظه (BUS) و فرکانس حافظه، عواملی هستند که تعیین کننده میزان پهنای باند حافظه هستند. همچنین پهنای باند حافظه گرافیکی بیشتر، بر انتخاب بهترین کارت گرافیک برای بازی تاثیر زیادی خواهد داشت. واحد پهنای باند حافظه بر اساس Bit است؛ معمولا مقدار آن نیز در کارت گرافیک‌های جدید برابر 196 بیت و 256 بیت و 384 بیت و 516 بیت است.

کارت گرافیک‌های خیلی حرفه‌ای و مخصوص گیم‌های سنگین پهنای باند پایین‌تر از 256 ندارند. اگر به صورت ساده‌تری بخواهیم پهنای باند را برای شما عزیزان شرح دهیم. پهنای باند دقیقا مثل جاده‌ای است که قرار است میزان داده‌های گرافیکی از آن عبور کنند. حال هرچقدر تعداد باندهای این جاده بیشتر باشد یا به اصطلاح پهنای باند حافظه بیشتر باشد میزان داده‌های بیشتری می‌تواند همزمان از این جاده عبور کند و سرعت آن‌های نیز می‌تواند بیشتر باشد.

G-Sync یا FreeSync

اگر قصد دارید یک گیمر حرفه‌ای باشید و بازی‌های با کیفیت و به روز را بازی کنید باید به یک نکته اساسی توجه داشته باشید. از موارد مهم در بازی و گیمینگ مانیتور شما است. برخی از شما ممکن است تجربه این مورد را داشته باشید که تصویر را بریده بریده ببینید. علت این مشکل عدم تطابق فریم ریت بازی شما یا در واقع میزان فریمی ‌که کارت گرافیک شما پردازش کرده است با رفرش ریت مانیتور شما است. اگر فریم ریت کارت گرافیک شما بیشتر از رفرش ریت مانیتور باشد، شما تصویر را به صورت بریده بریده خواهید دید. شرکت‌های تولید کننده کارت گرافیک بزرگ برای رفع این مشکل فناوری را طراحی کردند که آن را حل کنند. شرکت NVidia فناوری G-Sync را ارائه داد و شرکت AMD نیز فناوری FreeSync را ارائه داد. امروزه بیشتر مانیتورها به این فناوری مجهز هستند؛ ولی پیش از هر کاری بهتر است در مورد مانیتور خود تحقیق کنید. با تحقیق در مورد مجهز بودن آن به این فناوری اطمینان حاصل کنید.

رهگیری پرتو یا DLSS

از ویژگی‌های جذاب کارت گرافیک‌های جی فورس و ‌ای ام دی، مجهز بودن به تکنولوژی دی ال اس اس است. شاید بپرسید این مورد چیست و چه تاثیر بر روی بازی کامپیوتری می‌گذارد. DLSS در واقع مخفف عبارت Deep Learning Super-Sampling است. بگذارید این تکنولوژی را به دو بخش مهم تقسیم کنیم. در ابتدا به سوپر سمپلینگ بپردازیم. سوپر سمپلینگ تکنولوژی است که فرآیند سمپل را کمی‌قوی‌تر از توان مانیتور شما سمپل می‌کند و خروجی می‌گیرد. شاید این امر در ابتدای برای شما عجیب باشد؛ ولی علت آن این است که با این کار، لبه‌های تصویر و لبه‌های چند وجهی در بازی به صورت نرم‌تری نمایش داده می‌شوند. و اما در مورد دیپ لرنینگ نیز می‌توان گفت این تکنولوژی به معنای یادگیری ماشین است. در واقع کار این تکنولوژی در کارت گرافیک این است که فرآیند سمپلینگ را چندبار انجام می‌دهد و بهترین حالت خروجی را برای شما اجرا می‌کند.

به صورت کلی می‌توان اظهار داشت دیپ لرنینگ سوپر سمپلینگ یا دی ال اس اس تکنولوژی است که، به کمک آن کارت گرافیک چندین و چند بار و به صورت پیوسته یک تصویر از بازی کامپیوتری شما را سمپل می‌کند. این کار کمک می‌کند تا بهترین نتیجه و نرم‌ترین حالت را برای لبه‌های چند وجهی کارت گرافیک پیدا کرده و آن را به شما نمایش دهد.

کارت گرافیک‌های مناسب گیمینگ

در این بخش از مقاله قصد داریم تا برخی از کارت گرافیک‌های محبوب بین گیمرهای معروف را به شما عزیزان معرفی کنیم. کارت گرافیک‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم بهترین کارت گرافیک برای بازی هستند که برای انجام بازی‌های کامپیوتری امروزی و با کیفیت بالا مناسب است. شما می‌توانید با استفاده از این کارت گرافیک‌ها بهترین تجربه را از یک بازی کامپیوتری داشته باشید. این کارت گرافیک‌ها عبارتند از :

کارت گرافیک پلیت مدل GeForce RTX 3090 GamingPro 24GB

این کارت گرافیک یکی از قوی‌ترین کارت گرافیک‌های موجود در بازار است. میزان حافظه گرافیکی این کارت گرافیک برابر 24 گیگابایت است. باس ریت این کارت گرافیک برابر 384 بیت است. به صورت کلی می‌توان 4 مانیتور را به این کارت گرافیک متصل کرد و رزولوشن تصویر آن برابر 7680 x 4320 است. حداقل منبع تغذیه و میزان انرژی برق لازم برای این کارت گرافیک 750 وات است و مقدارهای کمتر از آن برای این کارت گرافیک به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. از مشخصات فنی این کارت گرافیک نیز می‌توان به داشتن 3 عدد فن و DirectX 12 آن اشاره کرد. این کارت گرافیک را می‌توانید برای قوی‌ترین بازی‌های گرافیکی نیز استفاده کنید و جزو یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گیمرهای حرفه‌ای است.

هارد GTX 1650 OC

کارت گرافیک‌ایسوس مدل ROG-STRIX-RTX3090-O24G-GAMING

یکی از بهترین گزینه‌ها برای گیمر‌های حرفه‌ای این کارت گرافیک ایسوس است. این کارت دارای 24 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6X است. با طراحی 2.9 اسلاتی که دارد یکی از بزرگ‌ترین کارت گرافیک‌های بازار است که پیش از خرید آن باید به فضای کیس خود توجه کنید که امکان نصب آن در کیس وجود داشته باشد. منبع تغذیه مورد نیاز برای این کارت گرافیک، منبع تغذیه 750 وات است که توصیه می‌شود برای استفاده از این کارت گرافیک، از منبع تغذیه‌های ضعیف‌تر استفاده نکنید. این کارت گرافیک مجهز به 3 فن برای خنک کردن کارت گرافیک است. باس رابط حافظه گرافیکی آن 384 بیت است که برای بازی‌های کامپیوتری با سطح بالا و عالی مناسب است. رزولوشن این کارت گرافیک برابر 7680 x 4320 پیکسل است. نسخه DirectX آن 12 بوده و می‌توانید همزمان 4 مانیتور را به آن متصل کنید. اگر گیمر حرفه‌ای هستید و قصد انجام بازی‌های حرفه‌ای و سطح بالا را دارید. این کارت گرافیک می‌تواند نیازهای شما را برای داشتن یک کارت گرافیک قوی برآورده کند.

هارد GeForce RTX 3090

کارت گرافیک زوتک مدل GAMING GeForce GTX 1660 Ti 6GB GDDR6

کارت گرافیک GTX 1660 Ti 6GB یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی است که گیم و گیمینگ را به صورت خیلی حرفه‌ای دنبال نمی‌کنند و کاربری آن‌ها در سطح متوسط قرار دارد. این کارت دارای 6 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 است. فرکانس پردازنده آن در حالت تقویتی برابر 1770 مگاهرتز است. منبع تغذیه مورد نیاز برای این کارت گرافیک، منبع تغذیه 450 وات است. این کارت گرافیک بر روی خود تعداد 2 فن برای خنک کردن کارت گرافیک دارد و همچنین DirectX آن 12 است. باس رابط حافظه گرافیکی آن 192 بیت است که برای بازی‌های کامپیوتری با سطح متوسط مناسب است و می‌توانید برای بازی‌هایی با سطح گرافیکی متوسط از این کارت گرافیک استفاده کنید.

هارد GTX 1660 Ti

کارت گرافیک زوتک مدل GAMING GeForce GTX 1650 OC 4GB 128Bit GDDR6

این کارت گرافیک از دیگر کارت گرافیک‌های نامبرده به نسبت ضعیف‌تر است. ولی با همین وجود یکی از بهترین کارت گرافیک‌های گیمینگ موجود در بازار است. این کارت دارای 4 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 است. فرکانس پردازنده آن برابر 1620 مگاهرتز است. منبع تغذیه مورد نیاز برای آن، منبع تغذیه 350 وات است. این کارت گرافیک بر روی خود تعداد 1 فن برای خنک کردن دارد؛ همچنین DirectX آن 12 است. باس رابط حافظه گرافیکی آن 128 بیت است که برای بازی‌های کامپیوتری با سطح متوسط مناسب است.

کلام آخر

در این مقاله با کارت گرافیک گیمینگ و نکاتی که هنگام انتخاب آن باید مد نظر قرار دهیم، مانند رزولوشن، پهنای باند، حافظه ویدیویی و موارد دیگر آشنا شدیم؛ در نهایت چند مورد از بهترین کارت گرافیک‌ها را نیز بررسی کردیم. شما می‌توانید برای آشنایی با کارت گرافیک‌های بیشتر و بررسی ویژگی‌های آن‌ها به بخش کارت گرافیک‌های فروشگاه جالبو مراجعه کنید.
از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد