کارت گرافیک چیست و چگونه کار می کند؟

کارت گرافیک چیست و چگونه کار می کند؟

کارت گرافیک یکی از مهم‌ترین اجزای کامپیوتر به شمار می‌آید که شما می‌توانید با قرار دادن آن در جایگاه مخصوص کارت گرافیک در مادربرد، از کامپیوتر خود بیشترین بهره را داشته باشید. کارت گرافیک وسیله‌ای است که پردازش سی پی یو را به تصویر تبدیل می‌کند و از آن می‌توانید برای ساخت تصویر، ویدیو و همچنین انجام بازی‌های ویدیویی با بالاترین کیفیت استفاده نمایید. در این مقاله که توسط کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی جالبو برای شما عزیزان محیا شده است به بررسی اجزای کارت گرافیک خواهیم پرداخت و در ادامه توضیحاتی در خصوص وظایف کارت گرافیک خدمتتان ارائه خواهیم داد.

از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه هستید، سپاسگزاریم.

کارت گرافیک از چه اجزایی تشکیل شده است؟

در خصوص آشنایی با این مبحث لازم است بدانید که کارت گرافیک از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر بخش وظیفه جداگانه و درعین‌حال یکپارچه‌ای را بر عهده‌ دارد. برای آشنایی بهتر شما با این قطعه از کامپیوتر، اجزای کارت گرافیک را معرفی کرده‌ایم و توضیحات جامعی را در خصوص آن‌ها ارائه داده‌ایم پس با ما همراه باشید. آشنایی در این زمینه در خرید کارت گرافیک هم کمک تان می کند.

حافظه ویدیویی

یکی از مهم‌ترین اجزای کارت گرافیک که هنگام خرید باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید، حافظه ویدیویی نام دارد و با واحد گیگابایت شماره‌گذاری می‌شود؛ این حافظه ویدئویی در عصر حاضر تکنولوژی چیزی بین ۲ تا ۳۲ گیگابایت است اما ممکن است در سال‌های آینده کارت گرافیک‌هایی با حافظه ویدیویی بیشتر و قدرتمندتر نیز به بازار عرضه شود. معمولاً در کارت‌های گرافیک این حافظه با نام VRAM شناخته می‌شود و شما می‌توانید بر اساس نیازتان یک کارت گرافیک با حافظه ویدئویی مشخص انتخاب نمایید.

کارت گرافیک

بایوس گرافیک

بایوس گرافیک یک تراشه بسیار کوچک در کارت گرافیک است که وظیفه پردازش و انتقال اطلاعات به دیگر اجزای کارت گرافیک را بر عهده دارد. این اطلاعات ممکن است سرعت پردازش، مدت‌زمان حافظه موقت و سایر اطلاعات قابل‌تغییر را در برگیرد.

RAMDAC

این بخش از کارت گرافیک وظیفه تبدیل اطلاعات دیجیتال به آنالوگ را بر عهده دارد. به این شیوه که اطلاعات دیجیتالی را از برنامه موردنظر گرفته و برای نمایش بر روی صفحه‌نمایش کامپیوتر به اطلاعات آنالوگ تبدیل می‌کند.

GPU

همانند سی پی یو که به‌عنوان مغز کامپیوتر شناخته می‌شود و تمامی اطلاعات توسط این قطعه مورد پردازش قرار می‌گرید، GPU نیز عملکردی مشابه با سی پی یو دارد و می‌توان گفت که به‌عنوان مغز قطعه کارت گرافیک شناخته می‌شود. برخلاف سی پی یو که از چند هسته تشکیل شده است این قطعه ممکن است از صدها یا هزاران هسته یا همان واحد تشکیل ‌شده باشد که سبب پردازش هرچه بهتر تصاویر و ویدیوها خواهد شد.

 رابط مادربرد

کارت گرافیک‌ها دارای بخشی هستند که به‌عنوان رابط مادربرد شناخته می‌شوند شما از طریق این رابط به‌راحتی می‌توانید آن را بر روی مادربرد متصل کرده و توسط مادربرد که به پاور متصل است، انرژی موردنیاز خود را تأمین می‌کند.

خنک کننده

بر روی تمامی کارت‌های گرافیک که در بازار موجود هستند یک یا چند فن، به‌منظور خنک کردن قطعات داخلی در نظر گرفته شده است که بر اساس قدرت و عملکرد کارت گرافیک تعداد این فن‌ها متغیر هستند.

هیت سینک

هیت سینک یک صفحه آلومینیومی یا مسی است که وظیفه دور نگه‌داشتن حرارت از اجزای داخلی کارت گرافیک را بر عهده دارد. این قطعه به این شیوه عمل می‌کند که گرما را از محیط داخلی کارت گرافیک گرفته و آن را محیط اطراف مخش می‌کند و باعث می‌شود تا گرما آسیبی به قطعات کارت گرافیک نرساند.

 خروجی hdmi

درنهایت در رابطه با اجزای کارت گرافیک به یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن که وظیفه انتقال داده‌ها به مانیتور بر عهده دارد، می‌رسیم. لازم به ذکر است که مادربرد نیز دارای این خروجی نیز هست اما در صورت تهیه کارت گرافیک باید کابل hdmi را از مادربرد جدا کرده و به کارت گرافیک متصل نمایید.

 وظیفه کارت گرافیک چیست؟

به‌طور کلی وظیفه کارت گرافیک این است تا پردازش‌ها و داده‌های تصویری و ویدئویی را با سرعت بیشتری در کنار کیفیت بهتر و عملکرد قدرتمندتر، ارائه دهد. در حال حاضر اکثر بازی‌های ویدئویی سنگین، برنامه‌های فتوشاپ و ... کارت گرافیک قدرتمند طلب می‌کنند و نمی‌توانید بدون این قطعه با کیفیت مطلوب به انجام این قبیل از کارها بپردازید.

اجزای کارت گرافیک

 نحوه کار کارت گرافیک چگونه است؟

در خصوص طرز کار کارت گرافیک لازم است بدانید که این قطعه اطلاعات را از مرکز پردازش کامپیوتر یعنی cpu دریافت کرده تا داده‌ها و دستورالعمل‌ها را با کیفیت مطلوب‌تر نسبت به کارت گرافیکی که بر روی بعضی از سی‌پی‌یوها به‌طور پیشفرض نصب شده است، تبدیل نماید. همانگونه که گفته شد، کارت گرافیک اطلاعات دیجیتالی را طی یک فرایند پیچیده، به اطلاعات آنالوگ تبدیل می‌کند و شما می‌توانید این اطلاعات که معمولاً به‌صورت فیلم یا عکس هستند را با پیکسل‌های متراکم و با کیفیت بر روی صفحه‌نمایش مشاهده فرمایید.

بیشتر بخوانید: بهترین کارت گرافیک برای بازی چیست؟

آیا کامپیوتر بدون کارت گرافیک کار می‌کند؟

در خصوص این موضوع که سؤال اکثر کاربران ما نیز است، باید به شما بگوییم بله شما بدون استفاده از کارت گرافیک نیز به‌راحتی می‌توانید به انجام کارهای مختلفی بر روی کامپیوتر خود با توان کمتر و کیفیت پایین‌تر بپردازید؛ زیرا به‌طور پیش‌فرض شرکت اینتل بر روی پردازنده‌های خود کارت گرافیک‌های به نسبت کاربردی را در نظر گرفته است؛ اما لازم است بدانید که برخی از پردازنده‌های شرکت AMD فاقد کارت گرافیک پیش‌فرض هستند که لازم است به‌منظور روشن شدن کامپیوتر حتماً کارت گرافیک جداگانه تهیه فرمایید. در کل در خصوص این موضوع در مشخصات فنی پردازنده یا همان CPU وجود یا فقدان کارت گرافیک پیش‌فرض ذکرشده است که می‌توانید این مشخصات را از وب‌سایت شرکت سازنده سی‌پی‌یو مشاهده فرمایید.

اما به‌طور کلی باید بدانید که کارت گرافیک‌هایی که بر روی پردازنده یا همان سی‌پی‌یو نصب‌شده‌اند به‌منظور اجرای برنامه یا بازی‌های سنگین کاربردی نیستند و لازم است برای اجرای این قبیل برنامه یا بازی‌ها کارت گرافیک جداگانه‌ای را تهیه فرمایید.

سخن آخر

در این مقاله که توسط کارشناسان ما در فروشگاه جالبو برای شما عزیزان محیا شده بود به بررسی اجزای کارت گرافیک پرداختیم و شما را با قطعات مختلف آن آشنا کردیم، درنهایت با طرز کار کارت گرافیک نیز آشنا شدید و به همین منظور با دانش بیشتری می‌توانید کارت گرفیک موردنیاز برای کامپیوتر خود را مانند کارت گرافیک گیگابایت و ... سفارش دهید. شما عزیزان می‌توانید برای مشاهده دیگر مقالات آموزشی به بخش وبلاگ سایت مراجعه کرده تا اطلاعات خود را درزمینه تکنولوژی افرایش دهید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد