نکات و راهنمای خرید خنک کننده پردازنده کامپیوتر

نکات و راهنمای خرید خنک کننده پردازنده کامپیوتر

سی پی یوها مغز متفکر رایانه ما هستند که برای انجام فعالیت‌های فنی خود از الکترون‌های بسیاری استفاده می‌کنند. حرکت مکانیکی این الکترون‌ها سبب می‌شود تا در فضای مادربرد گرمای زیادی تولید شود. خنک‌کننده‌های سی‌پی‌یو برای رفع مشکل ایجاد گرما در مادربرد ابداع شده‌اند و می‌توانند پردازنده را از خطر آسیب دیدن مصون کنند.

 در یک خنک‌کننده اجزای مختلفی مانند فن، رادیاتور و سایر قسمت‌ها کمک می‌کنند تا حرارت از بخش‌های اصلی پردازنده دور شده و سخت‌افزارها خراب نشوند. چنین سیستمی از چندین مجموعه کوچک تشکیل شده تا بتواند کار خود را به بهترین نحو انجام دهد. خنک‌کنند‌ه‌ها از دو نوع خمیر سیلیکونی و کربنی حرارتی استفاده می‌کنند و ازلحاظ ویژگی‌هایی مانند سرعت کار، آلودگی صوتی، سایز و نوع با بقیه تفاوت دارد که در هنگام خرید خنک کننده کامپیوتر باید به آن‌ها توجه کرد.

برای خرید فن cpu باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در ادامه راهنمای خرید خنک کننده پردازنده کامپیوتر متناسب با نیاز، شرح داده شده است.

نوع خنک‌کننده (بادی یا آبی)

توجه به این مورد که نصب راحت خنک‌کننده برای ما در اولویت است یا تولید صدای کمتر، از نکات خرید خنک کننده پردازنده است که سبب می‌شود تا نوع خاصی از فن را خریداری کنیم. اگر به دنبال نصب راحت و قیمت مناسب هستید توصیه ما خنک‌کننده بادی است ولی اگر خواهان کارایی بالا با آلودگی صوتی کمتر هستید، توصیه ما استفاده از یک فن آبی است. فن‌های بادی از طریق پره‌ها پردازنده را خنک می‌کنند و جز فن‌های کاربردی و ارزان‌قیمت به شمار می‌روند. یک خنک‌کننده بادی از تعدادی فن به همراه یک هیت سینک بزرگ ساخته می‌شود. نحوه کار این سیستم به‌گونه‌ای است که حرارت حاصل از کار تراشه را جذب کرده و آن را به اطراف یا خارج از کیس منتشر می‌کند.

Water cooling یا همان خنک‌کننده‌های آبی نوع دوم فن‌های مورداستفاده برای رایانه‌ها هستند. سازوکار پیچیده‌ای برای این نوع فن در نظر گرفته شده که سبب شده نسبت به مجموعه فن‌های بادی تشکیلات جزئی‌تری داشته باشد. در این نوع فن از یک مایع برای دفع گرمای تولیدشده توسط تراشه استفاده می‌شود. رادیاتور، مخزن، بلوک خنک‌کننده یا واتر بلاک و یک پمپ از اجزای یک فن آبی خواهند بود.


بهترین خنک کننده های کامپیوتر چه ویژگی هایی دارند؟

سازگاری با سوکت پردازنده

قبل از خرید فن رایانه باید به این نکته توجه کنید که خنک‌کننده موردنظر (بادی یا آبی) با چه نوع سوکت پردازنده‌ای سازگاری دارد و می‌تواند بر روی آن نصب شود. اغلب ارزیابی این مسئله سخت نیست و صرف اینکه بدانید پردازنده شما ساخت شرکت AMD است یا Intel، کافی بوده و می‌توانید فن متناسب با آن را خریداری کنید.

سازگاری با cpu

قلب رایانه یا مغز اصلی هر کامپیوتری درواقع cpu آن سیستم است. درگذشته ابعاد و کارایی سی‌پی‌یوها مناسب نبود و به نسبت سایز بزرگش عملکرد ضعیف‌تری داشت. امروزه پیشرفت پردازند‌ه‌ها سبب شده تا کارایی و سرعت آن‌ها افزایش پیدا کند. این کارایی بالا گرمای زیادی تولید می‌کند که برای دفع این گرما بایستی از یک فن مناسب استفاده شود. فن بادی یا هوایی که برای رایانه خریداری می‌شود باید با سی‌پی‌یو سیستم سازگاری داشته باشد تا سیستم به لحاظ ساختاری و سخت‌افزاری آسیب نبیند. چنانچه فن موردنظر نتواند سیستم پردازنده را خنک کند باید به دنبال خریدن یک خنک‌کننده مناسب باشید.

تناسب توان مصرفی

توان مصرفی یک خنک‌کننده و پردازنده یک ویژگی مهم است که با واحد وات (W) ارزیابی می‌شود و از نکات خرید فن cpu محسوب می شود که باید به آن توجه ویژه ای داشت. اگر توان مصرفی cpu  (که به‌اختصار tdp خوانده می‌شود) بیشتر از خنک‌کننده باشد، آن فن نمی‌تواند به نحو مطلوبی پردازنده را خنک کند و ممکن است به اجزا آسیب برسد. برای مثال اگر رایانه شما از cpu 160 w استفاده می‌کند باید یک فن با همان توان مصرفی یا حتی بیشتر خریداری کنید. چنین خنک‌کننده‌ای می‌تواند در حالت ماکزیمم کارکرد پردازنده، آن را خنک کند.

خنک کننده کامپیوتر بادی یا آبی برای پردازنده (سی پی یو)

بررسی وزن، شکل و تعداد پره‌ها

یک نکته مهم در بررسی شکل، وزن و تعداد پره‌ها این است که فن وزن بالایی داشته باشد. این وزن بالا بیانگر عملکرد بهتر خنک‌کننده و کارایی بالای آن خواهد بود. درباره تعداد و شکل پره‌های فن باید گفت که هراندازه انحنای پره‌ها در حالت مناسبی قرار بگیرد و تعداد آن‌ها بیشتر باشد، خنک‌کننده قدرت، کارایی و توان کاری بالاتری خواهد داشت.

تناسب با ابعاد کیس

سیستم خنک‌کننده‌ای که برای پردازنده خریداری می‌شود باید ابعاد مناسبی داشته باشد؛ چراکه ممکن است یک فن بزرگ یا مدل‌های قدیمی آن، در کنار هیت سینک و رم‌های بزرگ کارایی خوبی نداشته باشند. معمولاً فن‌هایی که طول زیادی دارند برای کیس مشکلاتی ایجاد می‌کنند. قبل از اینکه سیستم خنک‌کننده را خریداری کنید حتماً ابعاد کیس خود را در نظر داشته باشید. ابعاد رادیاتور خنک‌کننده در فن آبی و ارتفاع کولر هوایی در فن بادی، باید با سایز کیس و جایی که برای آن در نظر گرفته شده تناسب داشته باشد؛ در غیر این صورت ممکن است اخلالی در عملکرد سیستم فن به وجود آید.

 اغلب مشکلاتی که به آن اشاره کردیم برای خنک‌کننده‌های بادی بیشتر رخ می‌دهند چون ممکن است که ارتفاع فن از ارتفاع خود کیس بیشتر باشد و بعد از نصب فن، درب کیس بسته نشود. پس لازم است تا قبل از خریدن فن، به ابعاد و تناسب آن با کیس توجه کنید.

امکان خاموش‌کردن RGB

نکته مهمی که در راهنمای خرید فن سی پی یو مطرح می شود این است که خنک‌کننده‌های امروزی در آپشن‌های خود از نورپردازی و فن RGB برخوردار هستند که نورپردازی در خنک‌کننده ممکن است آن را جذاب کند بنابراین باید به این نکته توجه کنید که بتوان این امکان (RGB) را بدون خاموش‌کردن کامپیوتر، بتوان غیرفعال نمود.

بررسی میزان نویز

عمدتاً در هنگام خرید خنک‌کننده به این نکته برخورد می‌کنیم که هراندازه کارایی و عملکرد یک فن بهتر و بیشتر باشد به همان اندازه آلودگی بیشتری ایجاد می‌کند. اگر آلودگی صوتی کمتری را برای فن خود می‌خواهید، باید خنک‌کننده‌ای بخرید که میان کارایی و آلودگی صوتی تعادل برقرار کرده باشد.

فن کولرهای هوایی در زمینه آلودگی صوتی، صدای مزاحم بیشتری تولید می‌کنند اما تشکیلاتی که در نوع فن کولر آبی قرار دارد باعث می‌شود صدای کمتری تولید شود. پس اگر به دنبال یک فن با کارایی بالا و صدای کمتر هستید، باید یک فن آبی بخرید؛ اما لازم است تا هزینه بیشتری پرداخت کنید. همچنین نوعی از فن‌های آبی وجود دارد که به open loop شهرت دارد و برای خنک‌کردن سی‌پی‌یو از مایعاتی با رنگ‌های مختلف استفاده می‌کند تا کیسی زیبا و جذاب برای شما ایجاد شود. در ضمن همان‌گونه که مطرح شد خنک‌کننده‌های هوایی نیز از آپشن RGB استفاده می‌کنند تا نورپردازی جالبی داشته باشند.


خنک کننده پردازنده گرین را از سایت جالبو خریداری کنید.

سخن پایانی:

در این مقاله با راهنمای خرید خنک کننده پردازنده کامپیوتر (نکات خرید فن سی پی یو cpu) آشنا شدیم. نکته حائز اهمیت بعدی این است که خرید خود را از یک وب سایت معتبر انجام دهید. جالبو مرکز فروش کالای دیجیتال با بهترین قیمت و کیفیت است که تضمین اصالت کالا و ضمانت بازگشت 7 روزه محصول را به مشتریان خود داده است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد