راهنمای خرید مادربرد برای کاربری های مختلف

راهنمای خرید مادربرد برای کاربری های مختلف

انتخاب و خرید یک مادربرد یکی از مهم‌ترین شروط جمع‌آوری کیس است؛ زیرا مادربرد قطعه‌ای است که دیگر قطعات مهم و حیاتی کامپیوتر بر روی آن نصب می‌شوند و با استفاده از آن کامپیوتر را می‌توان روشن و راه‌اندازی کرد. به همین دلیل اکثر افرادی که قصد خرید و جمع‌آوری سیستم کامپیوتر و کیس آن را دارند اولویت آن‌ها برای خرید مادربرد امکانات و کیفیت مادربرد موردنظر بوده است.
درصورتی‌که شما عزیزان به یک راهنما خرید مادربرد برای کیس خود نیازمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله آموزشی که سبب می‌شود بتوانید با دید بازتر و اطلاعات کامل‌تری خرید خود را انجام دهید را از دست ندهید.
از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه هستید سپاسگزاریم.

پلتفرم خود را مشخص کنید

پیش از انتخاب مادربرد و جمع‌آوری سیستم کامپیوتر باید در نظر داشته باشید که در حال حاضر سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک او اس و همچنین لینوکس مورد استفاده مردم در سراسر دنیا قرار گرفته است؛ اما به‌طورکلی سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک او اس از محبوبیت بسیار بالاتری برخوردار هستند.
درصورتی‌که علاقه‌مند به برنامه‌نویسی و انجام کارهای متن باز هستید و نمی‌خواهید هنگام کار با کامپیوتر برای شما محدودیت ایجاد شود، سیستم‌عامل ویندوز می‌تواند برای شما بسیار مناسب و مفید واقع شود؛ اما اگر نیازمند به یک سیستم‌عامل روان، امن و لاکچری هستید سیستم عامل مک او اس را نباید نادیده بگیرید.

خرید مادربرد

به‌طورکلی باید به شما بگوییم که با سیستم عامل ویندوز می‌توان کاره‌ای متنوع‌تری انجام داد برای مثال در سیستم عامل مک او اس امکان کرک و شکستن قفل برنامه‌های پولی وجود ندارد که این ویژگی تنها در سیستم عامل ویندوز وجود دارد.
هر دو پلتفرم از به‌روزرسانی‌های مداوم و ایمن برخوردار هستند و به طور مرتب می‌توان سیستم‌عامل‌ها را به‌روزرسانی کرد و از امکانات جدیدی که شرکت سازنده سیستم‌عامل برای کامپیوترها در نظر گرفته‌اند، نهایت لذت و استفاده را داشت.

بیشتر بخوانید: اجزای تشکیل دهنده مادربرد کامپیوتر چیست؟

سوکت مادربرد بر اساس پردازنده

هنگامی‌که قصد جمع‌آوری سیستم کامپیوتر هستید علاوه بر اینکه نیازمند خرید مادربرد و دیگر قطعات هستید باید توجه ویژه‌ای به قلب سیستمتان یا همان پردازنده داشته باشید؛ زیرا بر روی مادربرد مکان مخصوص برای اتصال سی پی یو یا پردازنده قرار گرفته است که پردازنده‌های مختلف بر روی سوکت‌های مخصوصی که برای آن دسته از پردازنده‌ها طراحی شده است، قرار می‌گیرد.
پس باید پیش از خرید مادربرد پردازنده خود را نیز انتخاب کرده و از هماهنگی آن با مادربرد اطمینان حاصل کنید زیرا ممکن است سی پی یو ای که بدون اطلاعات خریداری کرده‌اید، بر روی مادربرد قرار نگیرد و در کار شما مشکل ایجاد کند.

به سور کلی سوکت‌های پردازنده بر روی مادربرد به این شکل هستند که تعدادی پایه فلزی که عموماً با طلا یا مس ساخته شده‌اند، اتصال مادربرد و پردازنده را برقرار می‌کنند و این تفاوت در انتخاب پردازنده به تعداد کلی پایه‌های سوکت مخصوص سی پی یو بستگی دارد.
پس ما در این راهنمای خرید مادربرد به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که پردازنده و سی پی یو خود را در ابتدا انتخاب کرده و سپس اقدام به خرید دیگر قطعات کامپیوتر خود نمایید.

فهمیدن نوع و انتخاب چیپ ست در مادربردها به منزله این است که شما می‌توانید از کدام نوع پردازنده‌ها و کدام سری از آن‌ها استفاده نمایید؛ زیرا ممکن است برخی از مادربردها با چیپست قدیمی از نسل ده یا یازده پردازنده‌های اینتل پشتیبانی نکنند.
همچنین فهمیدن نوع چیپست نشان‌دهنده این است که کیفیت مادربرد شما در چه مرحله‌ای قرار دارد.
در مایسته مادربردها برای مثال وجود چیپست B365 در یک مادربرد نشان‌دهنده سطح و قیمت پایین محصول است که به‌عنوان پایین‌ترین سری مادربرد شناخته می‌شود اما می‌توان گفت که با برخی از ویژگی مادربردهای رده‌بالا برابری خواهد کرد. این نوع مادربرد با چیپست اختصاصی B365، ممکن است برخی از ویژگی‌ها را همانند نسل سریع اتصال یو اس بی یعنی usb 3.2 را نداشته باشد و نمی‌توان با استفاده از آن به اورکلاک کردن سی پی یو که یعنی استفاده حداکثری از قدرت پردازنده است، پرداخت.
از دیگر مدل‌های بالاتر چیپ ست مادربرد می‌توان به سری Z390، سری 400 و در نهایت مدل z490 اشاره کرد به ترتیب از حداکثر امکانات برخوردار هستند؛ اما باید دقت داشت که تفاوت چیپست‌های مادربردها در نوع خنک‌کنندگی بهتر، قطعات باکیفیت‌تر و همچنین استفاده از چند کارت گرافیک است.

تعداد و نوع اسلات رم مادربردها

برای اینکه بتوانید برای کامپیوتر خود حافظه موقت تهیه کنید که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان کامپیوتر به شما می‌رود، لازم است تا در ابتدا مادربردی را پیدا کنید که تعداد اسلات رم موردنیاز شما و همچنین سقف ارتقا مشخصی داشته باشد. به طور معمول بر روی مادربردها دو عدد پورت به‌منظور اتصال رم در نظر گرفته شده است که تعداد آن‌ها در مدل‌های بالاتر به 4 تا 6 اسلات برای رم نیز خواهد رسید.
مادربردهای جدید هم‌اکنون تا 32 یا 64 گیگابایت رم را ساپورت خواهند کرد که در مواردی مقدار این عدد در برخی از مادربردهای پیشرفته به عدد 128 گیگابایت نیز خواهد رسید.

اجزای مادربرد

شما عزیزان می‌توانید رم‌های مخصوص کیس را در ظرفیت‌های مختلف 4، 8، 16 و 32 گیگابایت خریداری نمایید و بر روی مادربرد خود نصب کنید. با این تفاسیر تا حدودی با مادربرد آشنا شدیم و ممکن است این سؤال برای ما پیش آید که چگونه مادربرد خود را انتخاب کنیم؟ باید بدانید که ویژگی‌های دیگری نیز هستند که باید قبل از خرید به آن‌ها نیز توجه شود پس در ادامه با ما همراه باشید.

تعداد پورت مادربردها

پیش از اقدام برای خرید مادربرد باید دقت داشته باشید که مادربردها با تعداد پورت‌های مختلفی در بازار موجود هستند و شما باید بر اساس نیازتان محصول مناسبی برای کیس خود انتخاب نمایید.
پورت‌های مادربرد که شامل اتصال یو اس بی و همین‌طور در مدل‌های جدید شامل پورت تایپ سی نیز می‌شوند نشان‌دهنده این هستند که تا چه مقدار دستگاه را می‌توانید به کیس و مادربرد خود متصل کنید.
همچنین لازم به ذکر است که پورت‌های اچ دی ام آی و همچنین پورت lan از جمله اتصالاتی هستند که باید از وجود آن‌ها در مادربرد موردنظر اطمینان حاصل نمایید.

بررسی امکانات شبکه مادربرد

به‌طورکلی برای اتصال کامپیوتر به اینترنت شما می‌توانید از پورت lan که بر روی مادربرد قرار گرفته است استفاده نمایید؛ اما در این میان برخی از مادربردها هستند که شامل کارت وای‌فای نیز می‌شوند و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها به‌صورت بی‌سیم به اینترنت پرسرعت متصل شد و از گشت‌وگذار در اینترنت و انجام بازی‌های آنلاین لذت برد.

آیا مادربرد امکانات اورکلاک دارد؟

برای جواب دادن به این سؤال باید به شما بگوییم بله. برای اینکه بتوانید به اورکلاک کردن سی پی یو خود بپردازید باید مطمئن شوید که مادربرد شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند یا خیر. همچنین باید دقت داشت که علاوه بر مادربرد، سی پی یو نیز باید از قابلیت اورکلاک پشتیبانی کند؛ زیرا در صورت عدم پشتیبانی مادربرد یا سی پی یو، انجام این امر ممکن نیست و در صورت انجام دادم امکان آسیب رسیدن به کامپیوتر شما وجود دارد.

سخن آخر
در این مقاله که توسط کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی جالبو برای شما کاربران عزیز محیا شده بود به بررسی مادربرد پرداختیم و شما را با قابلیت‌های مختلف آن‌ها آشنا کردیم. شما با استفاده از این راهنمای خرید مادربرد می‌توانید محصول موردنظر خود را از مادربرد ایسوس، مادربرد گیگابایت و ... انتخاب کرده و اقدام به جمع‌آوری سیستم کامپیوتر خود نمایید.
درصورتی‌که علاقه‌مند به بحث راهنمای خرید مادربرد بودید و می‌خواهید نسبت به دیگر قطعات کامپیوتر نیز اطلاعات مفیدی را کسب کنید لازم است تا دیگر مقالات ما را در بخش وبلاگ جست‌وجو کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد