اجزای تشکیل دهنده مادربرد و معرفی قطعات آن

اجزای تشکیل دهنده مادربرد و معرفی قطعات آن

همه ما میدانیم که سیستم کامپیوتر که به‌عنوان کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ مشهور هستند برای اتصال قطعات مهم و مختلف به یکدیگر و تشکیل یک سیستم جامع نیازمند قطعه‌ای هستند که مادربرد نام دارد. مادربرد که به‌عنوان برد اصلی هر کامپیوتر به شمار می‌آید یک ورق پلاستیکی است که بر روی آن مدارهایی نصب شده است و شما عزیزان می‌توانید به‌راحتی قطعات کامپیوتری خود را بر روی جایگاه مخصوصی که بر روی این قطعه تعبیه شده است قرار دهید.

در این مقاله که توسط فروشگاه اینترنتی جالبو برای شما عزیزان محیا شده است به بررسی اجزای تشکیل دهنده مادربرد خواهیم پرداخت و شما را با قطعات مختلفی که بر روی آن نصب شده است، آشنا خواهیم کرد. از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه هستید، سپاسگزاریم.

مادربرد چیست؟

پیش از آنکه شما را با مدل‌های مختلف مادربرد آشنا کنیم و قطعات تشکیل دهنده آن‌ها را توضیح دهیم، لازم است تا با مفهوم کلی این قطعه آشنا شویم تا قبل از جمع‌آوری و خرید یک سیستم کامپیوتر، اطلاعات لازم را در این باره کسب نماییم.
مادربرد اصلی‌ترین عضو در کامپیوترها به شمار می‌آید که از آن به‌عنوان ستون فقرات نیز یاد می‌کنند. این برد مدار چاپی شامل چند لایه فایبرگلاس بوده که بر روی آن اتصالات مسی و اسلات‌های مختلفی که هرکدام برای جای‌گیری قطعات کامپیوتری ازجمله پردازنده، کارت گرافیک، رم و هارد استفاده می‌شود، قرار دارد. ( برای خرید کارت گرافیک ایسوس اطلاعات کافی دارید؟ )

انواع مادربرد

لازم است بدانید که مادربردهای کامپیوتر برای مصارف گوناگون به اشکال مختلفی توسط شرکت‌های مطرح تولید شده و روانه بازار شده‌اند از محبوب‌ترین انواع مادربردها می‌توان به مادربرد معمولی، مادربرد گیمینگ و مادربرد مینی اشاره کرد که در ادامه توضیحات مختصری را در خصوص هرکدام برای شما عزیزان مهیا کرده‌ایم:

مادربرد معمولی

در صورتی که می‌خواهید سیستمی معمولی در حد انجام کارهای روزمره که نیازمند به سیستم قدرتمندی نیستند، تهیه فرمایید این نوع مادربرد به علت بازه قیمتی بسیار مناسب، فوق‌العاده کاربردی بوده و نیاز شما عزیزان را رفع خواهند کرد.
شما می‌توانید بر روی مادربردهای معمولی از قطعات اقتصادی و کم‌مصرف استفاده نمایید و بتوانید با استفاده از این نوع سیستم کامپیوتر، برنامه‌هایی نظیر مایکروسافت آفیس، فتوشاپ‌های سبک‌تر بازی با حجم و گرافیک کم را به‌راحتی اجرا نمایید.

مادربرد گیمینگ

مادربردهای گیمینگ برخلاف مادربردهای معمولی، ظاهر بسیار جذابی دارند و مناسب افرادی است که قصد جمع‌آوری یک سیستم قدرتمند را دارند که بتوان با استفاده از آن برنامه‌های سنگین و بازی‌های روز دنیا را اجرا نمود، این نوع از مادربرد کامپیوتر، دارای اسلات‌های بیشتری ازجمله رم و کارت گرافیک هستند تا بتوانید به‌راحتی نسبت به ارتقای سیستم خود اقدام نمایید.

مادربرد مینی

مادربردهای مینی را نمی‌توان درون آن‌ها از مادربردهای استاندارد استفاده کرد. این قطعه با اندازه کوچک برای مصارف مختلفی تولید می‌شود. درصورتی‌که نیازمند مینی کیس هستید، می‌توانید با استفاده از مادربرد مینی، سیستم کامپیوتر قدرتمند و کوچکی را جمع‌آوری نمایید.

اجزای مادربرد

اجزای مادربرد

به هدف آشنایی بیشتر شما عزیزان با قطعه مادربرد لپ‌تاپ و کامپیوتر لازم است تا شمارا با اجزای مختلف آن آشنا کرده تا با استفاده از این اطلاعات بتوانید خرید مادربرد ایسوس یا خرید مادربرد گیگابایت یا هر برند دیگری را به درستی انجام دهید. پس با ما در ادامه همراه باشید.

چیپ مادربرد

چیپ مادربرد به‌عنوان یکی از حیاتی‌ترین اجزای این قطعه به شمار می‌آید؛ اما برای آشنایی بیشتر این قطعه لازم است به شما توضیحاتی را ارائه دهیم. چیپ مادربرد بخشی از مادربرد است که با نام چیپست نیز شناخته می‌شود. این قطعه در مادربرد موردنظر شما ممکن است از یک یا چند بخش تشکیل شده باشد. وظیفه چیپ این است تا اطلاعات و اتفاقاتی که در بخش‌های مختلف مادربرد رخ می‌دهد را مستقیماً به سی پی یو یا پردازنده ارسال نماید تا این اطلاعات پردازش و به نمایشگر منتقل شوند.

اسلات پی سی آی

اسلات پی سی آی یک رابط استاندارد برای مادربردها است تا بتوان قطعات مختلف از جمله رم، کارت صدا، کارت شبکه و همچنین کارت گرافیک را بر روی مادربرد نصب نمود. اسلات‌های پی سی آی در مادربرد از اندازه‌های مختلفی برخوردار هستند که تعداد آن‌ها بر اساس نوع مادربردی که خریداری می‌کنید، ممکن است متفاوت باشد.

اسلات کارت گرافیک

اسلات کارت گرافیک مکانی برای قرارگیری کارت گرافیک است تا بتوانید به‌راحتی این قطعه مهم را بر روی مادربرد نصب کرده و بتوانید ویدیو های باکیفیت‌تری را از کامپیوتر خود دریافت نمایید. در مادربردها بر اساس مدل‌های گوناگون ممکن است یک یا چند اسلات کارت گرافیک برای نصب تعداد بیشتر این قطعه برای مصارف گوناگون قرار گرفته باشند.

اتصال فن سی پی یو

سی پی یو یا همان پردازنده که وظیفه پردازش اطلاعات کامپیوتری را بر عهده دارد و به‌عنوان مغز کامپیوتر به شمار می‌آید، در اثر استفاده و کار کردن داغ می‌شود. به علت اینکه آسیبی به آن وارد نشود بهتر است تا فن مخصوص سی پی یو برای آن تهیه کنیم. به همین علت بر روی اکثر مادربردها بخشی برای اتصال فن سی پی یو در نظر گرفته شده است که شما می‌توانید انواع گوناگون فن سی پی یو از قبیل معمولی و مایع را برای سی پی یو خود در نظر بگیرید.

باتری پشتیبان

ممکن است از خواندن این مطلب تعجب کنید ولی بله در مادربردها باتری‌های مخصوصی تعبیه شده است. این باتری که با نام باتری پشتیبان مادربرد لپ تاپ و کامپیوتر شناخته می‌شود، نقش مهم و اساسی در عملکرد کامپیوتر شما دارد.
هنگامی‌که شما کامپیوتر خود را خاموش می‌کنید، تمامی جریان‌های برق از کامپیوتر قطع می‌شوند. باتری پشتیبان به همین دلیل در تمامی مادربردها تعبیه شده است تا ساعت و تاریخ کامپیوتر شما به‌روز بماند و همچنین اطلاعات هارد و بایوس هنگام روشن کردن کامپیوتر یا لپ تاپ با سرعت بالاتری بارگذاری شوند.

ورودی‌های یو اس بی

در اکثر مادربردهای موجود در بازار ورودی‌های یو اس بی به‌منظور اتصال لوازم جانبی کامپیوتر از قبیل کیبورد و موس تعبیه‌شده‌اند. شما می‌توانید هر وسیله‌ای را که از طریق یو اس بی برق خود را تأمین می‌کند را به کامپیوتر متصل نمایید.

اسلات‌های ساتا

ساتا که به‌عنوان رابط اتصال هارد‌های HDD و SSD شناخته می‌شود در تمامی مادربردهای امروزی وجود داشته و شما می‌توانید بر اساس تعداد اسلات‌های ساتا یک یا چند هارد اینترنال را به مادربرد خود متصل نمایید تا حافظه کلی کامپیوتر شما افزایش یابد و اطلاعات در این قطعات ذخیره شوند.

پل‌های مادربرد

این قطعات مهم در تمامی مادربردها وجود دارند و وظیفه آن‌ها اتصال و تبادل اطلاعات از سی پی یو به دیگر اجزای مادربرد هستند و با نام‌های پل شمالی و جنوبی شناخته می‌شوند. شما می‌توانید این قطعات که بر روی آن‌ها سیستم خنک کننده قرار گرفته است را در قسمت مادربرد کامپیوتر و در بالا و پایین آن مشاهده فرمایید.

مادربرد

پنل جلوی کیس

هنگامی‌که برای خرید یک کیس یا همان پوسته اقدام می‌کنید، در قسمت جلوی آن ممکن است دکمه یا ورودی‌های مختلفی تعبیه شده باشد تا بتوانید برای تغییر وضعیت کیس خود از قبیل خاموش و روشن کردن و همچنین ری استارت را انجام دهید. لازم است بدانید که این بخش‌ها نیازمند اتصال به منبع انرژی هستند تا بتوانند فرمان‌های صحیح را دریافت نمایند. در مادربردهای امروزی در آن‌ها قسمت‌هایی برای اتصال این کابل‌ها وجود دارد و شما می‌توانید به‌راحتی پنل جلوی کیس را با مادربرد هماهنگ نمایید.

اسلات آی دی ای

این اسلات‌ها به‌منظور اتصال درایورهای نوری و دیگر سخت‌افزارهایی که نیازمند تأمین شدن برق آن‌ها توسط مادربرد هستند در مادربردها تعبیه‌شده‌اند.

ورودی پاور

منبع تغذیه کیس و مانیتور پاور نامیده می‌شود و لازم است آن را برای کیس خود خریداری نمایید. در مادربرد یک ورودی برای پاور در نظر گرفته شده است تا بتوان به‌راحتی با استفاده از برق شهری کامپیوتر را ازلحاظ انرژی تغذیه نمود.

اسلات‌های رم

در کلیه مادربردها بخشی با نام اسلات‌های رم در نظر گرفته شده است تا بتوانید دو یا چند رم را به کامپیوتر خود اضافه کنید و سرعت کلی کامپیوتر را بالا برده و عملکرد آن را بهبود ببخشید.

سوکت سی پی یو

در مادربردها بخشی با عنوان سوکت سی پی یو در نظر گرفته شده است تا شما بتوانید به‌راحتی پردازنده‌های مختلفی را بر روی مادربرد خود نصب کنید.

نگه دارنده فن و هیت سینک

همان گونه که گفته شده برای فن سی پی یو جایگاهی برای اتصال سوکت در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید پس از اتصال سیم فن به مادربرد، فن و اجزای دیگر آن از قبیل هیت سینک را به مادربرد پیچ کرده و آن‌ها را سر جای خود محکم کنید.

پورت‌های اکسترنال

در مادربردی که قرار است خریداری نمایید بخش‌هایی وجود دارد تا شما بتوانید کابل LAN و همین‌طور کابل HDMI را به کیس متصل کرده و اینترنت و تصویر با بالاترین کیفیت را دریافت نمایید.

سخن آخر

در این مقاله که توسط کارشناسان ما در وب‌سایت جالبو برای شما کاربران عزیز محیا شده بود شما را با انواع و قطعات مادربرد آشنا کرده و برای هرکدام توضیح مختصر و مفیدی را ارائه دادیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد راهنمای خرید مادربرد برای کاربری های مختلف روی لینک قرمز رنگ کلیک کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد