چگونه هارد اینترنال را به اکسترنال تبدیل کنیم؟

چگونه هارد اینترنال را به اکسترنال تبدیل کنیم؟

با تهیه یک ssd جهت افزایش سرعت کامپیوتر می توان هارد اینترنال سیستم را به اکسترنال تبدیل کرد، در همین راستا بررسی خواهیم کرد که چگونه هارد اینترنال را به اکسترنال تبدیل کنیم؟ اما قبل از بررسی این موضوع بهتر است در خصوص انواع هارد ها و کابل تبدیل آن ها اطلاعاتی به دست آوریم.

هارد اینترنال (Internal HDD)

هارد اینترنال نوعی هارد داخلی است که در داخل کیس کامپیوتر و یا لپ تاپ قرار می گیرد و قابل حمل نیست. این نوع هارد ها معمولا در دو سایز 3.5 اینچی (دسکتاپ) و 2.5 اینچی (لپ تاپ) ساخته شده اند. برق هارد اینترنال از طریق پاور در کامپیوتر تامین می شود. این نوع هارد ها نسبت به نوسان برق و ضربه حساس هستند و امکان خرابی در آن ها وجود دارد. هارد اینترنال اتصال متناسب برای استفاده خارج از کیس کامپیوتر را ندارد و اتصالات ساتا  فقط در صورتی که هارد داخل کیس یا لپ تاپ باشد قابل استفاده است.

هارد اکسترنال (External HDD)

هارد اکسترنال نوعی هارد خارجی یا قابل حمل است که می توانید اطلاعات را در آن ذخیره کنید، همچنین این هارد قابل حمل است. تامین برق این نوع هارد از طریق پورت USB است لذا نیازی به پاور و یا منبع تغذیه جداگانه‌ای برای راه اندازی آن نیازی نیست. هارد اکسترنال  نسبت به هارد اینترنال حساسیت کمتری دارد و در سایز های 2.5 اینچی ساخته می شوند. در بعضی مدل های هارد اکسترنال  می توان ویژگی هایی همچون ضدآب، ضد ضربه و ضد شوک بودن را در آن ها دید.



کابل تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال در چه جهتی استفاده می شود؟

جهت تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال از مبدلی به نام تبدیل sata به usb استفاده می شود که با خرید آن می توان هارد اینترنال را به اکسترنال تبدیل کرد. برای هارد های 2.5 اینچی لپ تاپ به اداپتور جهت تامین برق  نیازی نیست اما برای هارد های 3.5 اینچی دسکتاپ وجود پاور یا اداپتور برای تامین برق هارد نیاز است.

انواع مبدل ساتا:

  • مبدل هارد 3.5 اینچی: به کمک این نوع مبدل به راحتی  با اتصال یک سر کابل ساتا به هارد و سر دیگر آن به تبدیل موردنظر و با متصل کردن کابل برق sata به هارد می توانید از آن استفاده کنید. این تبدیل برای افرادی کاربرد دارد که زیاد جابجا نمی شوند.
  • مبدل هارد 2.5 اینچی: برای این مبدل نیازی به برق جداگانه برای هارد نیست زیرا برق هارد از طریق usb تامین می شود. به طور معمول در این تبدیل ها برای عدم نوسانات برقی و تداخل میان آن ها از دو رابط usb استفاده می شود.

باکس تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

قطعه ای که جهت استفاده از هارد دیسک در بیرون کیس مورد نیاز خواهد بود، یک تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال به کمک رابط USB است. برای انجام چنین کاری یک باکس هارد لازم است که باکس هارد هم به عنوان تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال و هم به عنوان محفظه نگهدارنده و محافظ هارد کاربرد دارد.

استفاده از باکس هارد برای کاربرانی لازم است که می خواهند همیشه هارد خود را در دسترس داشته باشند. در حال حاضر برندهای مختلفی به طور قوی در زمینه تولید باکس هارد های 2.5 اینچی و 3.5 اینچی فعالیت می کنند. در باکس هارد، ورودی برق آداپتور تعبیه شده که وظیفه آن تامین برق هارد و دارای دو رابط usb 2 و usb 3 است. لازم است بدانید که به کمک usb 3 میتوان با سرعت بالاتری اطلاعات را به کامپیوتر و بالعکس انتقال داد.

تبدیل هارد اینترنال و اکسترنال

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال چگونه است؟

به کمک باکس هارد به راحتی می توان هارد اینترنال را به اکسترنال تبدیل کرد که مراحل تبدیل آن به صورت زیر است:

  1. ابتدا باکس را باز کنید (در بعضی نمونه ها باکس‌ها پیچی و برخی دیگر فشاری و بدون پیچ است). سعی کنید لطفاً مراحل کار را بر روی یک سطح تمیز و بدون الکتریسیته ساکن انجام دهید.
  2. هارد دیسک را باید درون باکس به نحوی قرار داد که هارد داخل باکس فیکس شود.
  3. در این مرحله باید کانکتور هارد به کانکتور باکس متصل شود. در باکس‌های مدل قدیمی‌تر یک کابل کوچک به هارد متصل می‌شود اما در باکس‌های جدید SATA کانکتورها درون باکس وصل هستند و کانکتور دیتا و برق هارد در کنار هم به صورت کشویی به آن متصل شده اند.
  4. باید باکس بسته شود و از بسته شدن کامل و ثابت شدن هارد داخل آن مطمئن شد، چنانچه باکس پیچی باشد باید کلیه پیچ‌های آن را بست.
  5. اگر باکس هارد 3.5 اینچی را در اختیار دارید و از آن استفاده می کنید، حتما به یک آداپتور برق هم نیاز است که همراه باکس قرار دارد اما برای باکس هارد 2.5 اینچی نیازی به آداپتور جداگانه نیست و تامین برق آن از طریق USB صورت می پذیرد.
  6. در این مرحله باید باکس به کامپیوتر، لپ تاپ یا سایر دستگاه‌ها متصل شود و کار تمام خواهد شد و می توان از هارد اینترنال همانند یک هارد اکسترنال استفاده نمود.

قیمت باکس به موارد مختلفی نظیر؛ نوع اتصال و رابط USB، هارد مورد استفاده در آن، جنس بدنه، ویژگی‌های محافظتی ویژه و برند آن بستگی دارد. اگر چه باکس‌های متفرقه و بی کیفیت قیمت پایین تری دارند اما به دلیل آسیب رسیدن به اطلاعات شما توصیه نمی شوند. در هنگام خرید باکس هارد باید دقت نمود که حتما باکس USB 3.0 را انتخاب کرد.

معایب تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال چیست؟

از جمله مواردی که در زمینه تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال باید به آن توجه نمود معایبی است که این روش به همراه دارد که اصلی ترین آن احتمال آسیب به اطلاعات در صورت وارد شدن ضربه به هارد خواهد بود.

مزایای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال چیست؟

از مزایای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال می توان به دسترسی سریع تر به اطلاعات در همه جا، انتقال سریع تر اطلاعات، کاهش آسیب به اطلاعات، افزایش حافظه برای اطلاعات و ... اشاره نمود.

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال از طریق داک هارد چگونه است؟

این شیوه روش دیگری جهت دسترسی به اطلاعات هارد دیسک اینترنال با استفاده از پورت USB همانند یک هارد اکسترنال است. داک هارد بیشتر برای افرادی مناسب است که به دسترسی سریع به اطلاعات هاردهای اینترنال خود و تعویض مکرر آن‌ها نیاز خواهند داشت.

به منظور بهره گیری از هارد اینترنال خود روی داک هارد فقط لازم است داک را به کمک کابل USB به سیستم وصل و آن را داخل داک جا زده و از آن استفاده کنید. داک استیشن هارد نیز در مدل‌های مختلف تکی و چندتایی و متناسب با هارد 2.5 و 3.5 اینچی در بازار عرضه می شود‌.

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال از طریق مبدل کابلی USB

روش کاربردی دیگری که در تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال یا به عبارت دیگر استفاده از هارد اینترنال به صورت اکسترنال مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از مبدل‌های کابلی IDE و SATA به USB است که با کمک آن می توان هارد دیسک اینترنال را به پورت USB کامپیوتر یا لپ تاپ متصل کرد. این مبدل‌ها باید از نوع با کیفیت انتخاب شوند زیرا نوع بی‌کیفیت آن ها می‌توانند آسیب‌های جبران ناپذیری را به هارد دیسک و اطلاعات وارد کنند. مزیت اصلی این مبدل‌ها نسبت به باکس و داک استیشن هارد، پشتیبانی آن‌ها از رابط هارد IDE-PATA است که در باکس‌ها و داک‌ها بهره گیری از آن منسوخ شده است، لذا برای هاردهای قدیمی بسیار کاربردی خواهند بود.

وب سایت جالبو کلیه محصولات خود را با تضمین کیفیت و کارآیی لازم به مشتریان ارجمند سراسر کشور عرضه می کند؛ از این رو با اطمینان کامل سفارش خود را ثبت کنید. جالبو امکان ارسال کلیه محصولات اعم از هارد اینترنال و هارد اکسترنال را به سراسر کشور دارا است و می توانید به راحتی سفارش خود را ثبت کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن برای شما ارسال شود. اطمینان کامل جالبو از کیفیت محصولات خود سبب شده است تا کلیه سفارشات کاربران به صورت تضمین شده و در بسته بندی استاندارد و محکم برای آن ها ارسال شود و در صورت عدم رضایت مشتری به هر دلیلی بازپرداخت وجه برای مشتری انجام خواهد شد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد