نکات مهمی که پیش از خرید مودم همراه باید بدانید

نکات مهمی که پیش از خرید مودم همراه باید بدانید

این روزها، اینترنت به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی همه ما بدل شده‌ است. با توسعه و وابستگی روزافزون به اینترنت، در محل‌کار، مسیر رفت و آمد، مسافرت، مهمانی و .... نیاز به وجود مودم‌ها احساس می‌شود. مودم‌های همراه، با توسعه شبکه اینترنت 4.5G، این روزها طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند. برای خریدن این مودم‌ها، باید نکاتی را به خاطر داشته باشید که در این راهنمای خرید مودم همراه به آن‌ها اشاره می‌کنیم و توضیحات لازمه را برای هریک ارائه می‌کنیم.

راهنمای خرید مودم همراه

در هنگام خرید مودم همراه جیبی، باید برخی موارد را بررسی و به خاطر داشته باشید که عبارتند از:

· برند سازنده مودم

یکی از پارامترهایی که می‌تواند تا حد زیادی، نشان‌دهنده میزان کیفیت مودم همراهی باشد که خریداری می‌کنید؛ برند سازنده این مودم‌ها است. برند‌های مشهور سازنده مودم‌های همراه در بازار ایران عبارتند از: مودم دی لینک، مودم تی پی لینک، مودم شیائومی، مودم هوآوی و مودم آلکاتل.

· سرعت دانلود

به عنوان یک بخش مهم از راهنمای خرید مودم جیبی، باید به سرعت دانلود اشاره کرد. ماکسیمم سرعت دانلود مودم‌های 4G، به 150 مگابایت برثانیه و مودم‌های 4.5G، به 300 مگابایت بر ثانیه می‌رسد. اما، ماکسیمم سرعت همه اپراتورهای موبایل، در ایران 150 مگابایت بر ثانیه، در بهترین حالت است. یعنی زمانی که بهترین آنتن‌دهی وجود داشته باشد و ترافیک آنتن BTS پایین باشد، قادرید به سرعتی بین 100 تا 130 مگابایت بر ثانیه برسید. پس احتمالا به این فکر می‌کنید که خرید مودم4.5G بی‌فایده است؛ ولی باید بگوییم اصلا اینطور نیست. با خرید نسل بالاتری از مودم‌ها، حتی زمانی که دسترسی شما به آنتن، خیلی مطلوب نیست، قادرید سرعت بیشتری در مقایسه با مودم‌های نسل پایین‌تر دریافت کنید.

· ظرفیت باتری مودم و میزان شارژدهی

به عنوان یکی از نکات مهم در خرید مودم جیبی، ظرفیت باتری و میزان شارژدهی را همواره مدنظر قرار دهید. تقریبا تمام مودم‌های موجود با باتری کار می‌کنند. این مودم‌ها توسط برق شهری شارژ می‌شوند و بسته به ظرفیت باتری خود، قادرند مدت زمان مشخصی شارژدهی کنند. برخی از آن‌ها که تا 3000 میلی آمپر ظرفیت دارند می‌توانند در بهترین حالت، بین 8 تا 12 ساعت شارژدهی کنند و قاعدتا در باتری‌های ضعیف‌تر، به طور مثال، باتری‌های 1800 میلی آمپری، این مدت زمان شارژدهی تا نهایتا 6 ساعت کاهش میابد.

به طور کلی، مودم‌های موجود در بازار، بین 6 تا 12 ساعت قابلیت شارژدهی دارند. اگر نیاز به استفاده مداوم از مودم همراه خود دارید، این نکته مهم را باید به خاطر بسپارید که برخی از این مودم‌ها، قابلیت کار کردن بدون باتری را هم دارند. یعنی می‌توانید در صورت تمام شدن شارژ باتری، درحالی که مودم به برق شهری متصل است و درحال شارژ شدن است از آن استفاده کنید.

· وجود صفحه نمایش و نشانگر

یکی از قابلیت‌های ضروری که در این راهنمای خرید مودم همراه، به آن اشاره می‌کنیم و باید در حین خرید به خاطر داشته باشید، وجود صفحه نمایش و نشانگر است تا بتوانید میزان شارژ دستگاه، سرعت دانلود و آپلود، تعداد کاربرانی که به مودم متصل هستند، حجم اینترنتی که مصرف کرده‌اید، رمز مودم و ... را مشاهده کنید.

صفحه نمایش و نمایشگر مودم همراه

· قابلیت پشتیبانی از اپراتورهای گوناگون

یکی از کلیدی‌ترین نکات خرید مودم سیم کارت خور، تعداد اپراتورهایی است که پشتیبانی می‌کند. برخی از این مودم‌های جیبی، تنها از یک اپراتور پشتیبانی می‌کنند؛ اما اگر می‌خواهید شبکه قوی‌تر و سرعت بالاتری از اینترنت را داشته باشید، به فکر داشتن مودم‌هایی باشید که از چند اپراتور پشتیبانی می‌کنند.

· امکان دریافت پیام کوتاه

به عنوان بخش مهمی از این راهنمای خرید مودم همراه، میتوانیم به قابلیت دریافت اس‌ام‌اس و پشتیبانی از کدهای USSD اشاره کنیم؛ چراکه این مودم‌ها با سیم‌کارت کار می‌کنند، بنابراین خیلی مهم است که شما بتوانید از طریق پنل SMS مشخص شده در دستگاه، پیامک‌های خود را مدیریت کنید تا به طور مثال با نزدیک شدن به اتمام حجم مصرف یا مدت زمان مصرف اینترنت، از آن مطلع شوید.

· امکان اتصال کابل آنتن

گاهی اوقات، ممکن است با مشکل آنتن‌دهی روبرو شوید، در این حالت می‌توانید با اضافه کردن آنتن، بُرد پوشش‌دهی را افزایش دهید و سرعت ارسال و دریافت نیز به طبع آن افزایش خواهد یافت. البته به خاطر داشته باشید که همه مودم‌های همراه، چنین ویژگی ندارند.

· امنیت مودم

مودم شما، به عنوان پُلی برای جابه‌جایی اطلاعات شما بین گوشی و لپ‌تاپ شما و دنیای اینترنت محسوب می‌شود، بنابراین امنیت آن، نکته‌ای حیاتی محسوب می‌شود. در هنگام تهیه مودم همراه خود، دقت کافی به خرج دهید تا مطمئن شوید که دستگاه موردنظرتان از سیستم WPS، رمزنگاری پیشرفته، WPA و پروتکل یکپارچگی موقت، پشتیبانی می‌کند.

· پشتیبانی از تعداد کاربران

یکی از پارامترهای مهم دیگر در راهنمای خرید مودم همراه جیبی، تعداد کاربرانی است که می‌توانند به صورت همزمان، به دستگاه متصل شوند. در مودم‌های موجود در بازار، این تعداد از 10 تا 32 نفر متغیر است. در حین خرید این نکته را مدنظر قرار دهید.

· پشتیبانی از کارت حافظه

امتیاز جالبی که برخی مودم‌ها دارند و به شما امکان می‌دهند تا از طریق آن بتوانید، با استفاده از مرورگر، فایل‌های موردنیازتان را دانلود یا آپلود کنید، پشتیبانی از کارت حافظه microSD است.


آیا می دانید تفاوت مودم و روتر چیست؟

جمع بندی

ما سعی کردیم در این راهنمای خرید مودم سیم کارتی، تمام موارد مهم را باهم مرور کنیم.  با توجه به گسترش استفاده از اینترنت و نقش حیاتی آن در زندگی همه ما، این روزها، مودم‌های همراه، طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند. این مودم‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا در مسیر، در سفر و هرجایی که به روتر ADSL خود دسترسی ندارید، به راحتی از اینترنت با کیفیت برخوردار شوید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد