تفاوت مودم و روتر چیست؟ کدام بهتر است؟

تفاوت مودم و روتر چیست؟ کدام بهتر است؟

مودم و روتر، تفاوت این دو چیست؟ سوالی که همواره ذهن بسیاری را درگیر کرده، این است که تفاوت روتر و مودم در چیست؟ در دنیای تکنولوژی مهم است که فرق بین مودم و روتر را بدانیم تا بتوانیم هر کدام از آن‌ها را به درستی تنظیم کنیم؛ البته دانستن تفاوت روتر و مودم در عیب یابی آن‌ها نیز به ما کمک می‌کند. در ادامه به بررسی مودم و روتر و تفاوت آن‌ها می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید. همچنین می‌توانید برای خرید مودم به صفحه محصولات جالبو مراجعه کنید و مدل مد نظر خود را خریداری کنید.

فرق بین مودم و روتر چیست؟

عمده تفاوت مودم و مسیریاب یا همان روتر در وظیفه آن‌هاست، مودم وسیله‌ای است که به شبکه جهانی اینترنت متصل می‌شود و روتر اینترنتی که مودم به آن دست پیدا کرده است را بین دستگاه‌های شما توزیع می‌کند. روتر و مودم هرکدام به تنهایی نمی‌توانند همه دستگاه‌های شما را به اینترنت متصل کنند؛ در صورتی که صرفاً یک دستگاه دارید که می‌خواهید به اینترنت متصل شود، می‌توانید با تنها یک مودم کار خود را راه بیندازید، اما اگر چندین دستگاه دارید که می‌خواهید به صورت بی‌سیم به وای‌فای متصل شوند حتماً به یک روتر نیز نیاز دارید.

روتر که به آن مسیریاب نیز گفته می‌شود، با اتصال به مودم و اینترنت آن، اینترنت را بین چندین دستگاه توزیع می‌کند و مسئولیت اصلی آن مسیریابی بین دستگاه‌های موجود در محل و اینترنت است. روتر یک بسته دیتا را با پیدا کردن کوتاه‌ترین مسیر بین مبدأ و مقصد هدایت می‌کند.

علی‌رغم اینکه مودم و روتر عملکردهای مختلفی دارند شباهت‌های ظاهری زیادی به هم دارند، چراغ‌های نشانگر و داشتن پورت‌های اترنت (Ethernet) در پشت هر دستگاه، از ویژگی‌های ظاهری مودم و روتر است؛ اما تفاوت ظاهری مودم و روتر در مواردی مانند تعداد پورت‌های Ethernet است و روترها تعداد بیشتری پورت اترنت دارند.

مودم - روتر چیست؟

امروزه در بسیاری از خانه‌ها و مکان‌های مختلف، تعداد زیادی دستگاه به یک مودم متصل است؛ آنچه ما امروزه با نام مودم‌های  adsl و وای فای می‌شناسیم در واقع همان مودم - روترها هستند.

پیش از این هم به این نکته اشاره شد که مودم می‌تواند تنها یک دستگاه را به اینترنت متصل کند و بدون روتر هم کار آمده است، اما یک روتر بدون مودم کارآمد نیست؛ بسیاری از شرکت‌ها این دو وسیله مهم برای اتصال به اینترنت را با یکدیگر ترکیب کرده‌اند و نتیجه آن دستگاهی است که با نام مودم - روتر شناخته می‌شود و اتصال به اینترنت را برای ما آسان‌تر کرده است و باعث شده تا در چند لحظه کوتاه و بدون زحمت تمامی دستگاه‌های الکترونیکی خود را به اینترنت متصل کنیم.

مودم بهتر است یا روتر؟

اگر می‌خواهید در خانه یا محل کار خود اینترنت داشته باشید، به مودم نیاز دارید. مودم سیگنال‌های اینترنتی آنالوگ را دریافت می‌کند و آن‌ها را به سیگنال‌های دیجیتال اینترنت تبدیل می‌کند؛ مودم‌ها انواع مختلفی دارند. همان‌طور که ذکر شد، اگر فقط یک دستگاه مانند کامپیوتر یا لپ‌تاپ دارید که می‌خواهید به اینترنت متصل شود مودم برای شما کفایت می‌کند، اما اگر چندین دستگاه دارید به روتر نیاز پیدا می‌کنید.

هدف اصلی استفاده از مودم اتصال کاربران به شبکه جهانی اینترنت است، اما این روزها برای کارکرد بسیاری از وسایل دیگر و شرایط مختلفی چون مدیریت وسایل از راه دور و دستگاه‌های پوز (pos) نیز استفاده می‌شود.

روتر یک دستگاه شبکه سازی است و همان‌طور که پیش از این اشاره شد می‌تواند اتصال اینترنت را از مودم گرفته و به صورت بی‌سیم به دستگاه‌های شما بفرستد، اما این همه کار روتر نیست و یک روتر اجازه می‌دهد تا همه دستگاه‌های یک محل به طور هم‌زمان به هم نیز متصل شوند. روترها نیز انواع مختلفی دارند و صرف نظر از این که روتری که انتخاب کرده‌اید، بی‌سیم یا سیم دار باشد همچنان باید از طریق کابل به مودم متصل شود. مودم - روترها همواره گزینه بسیار جذابی هستند اما باید بدانیم که مودم و روتر هر کدام در شرایط مختلف کاربردهای متفاوتی دارند.

مودم بهتر است یا مودم

محاسن استفاده از مودم و روتر

دلیل وجود تفاوت بین روتر و مودم، هرکدام محاسن خاص خود را دارد.

بیشتر بخوانید: در مورد دلایل روشن نشدن چراغ های مودم اطلاعات بیشتری کسب کنید. 

از محاسن مودم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مودم به شما این امکان را می‌دهد تا به شبکه جهانی اینترنت و دنیا متصل شوید.
  • مودم‌ها را به راحتی می‌توان نصب کرد و از یک خط تلفن یا سیم کارت برای ایجاد ارتباط اینترنتی استفاده می‌کند که به راحتی، حتی در دورافتاده‌ترین مناطق هم قابل استفاده است.
  • هزینه‌های نگهداری کمتری دارد.
  • مودم‌های usb معمولاً ارزان‌تر هستند و فضایی را اشغال نمی‌کنند، با لپ تاپ سازگارند و نیازی هم به شارژ ندارد بنابراین در هر زمان می‌توان به اینترنت دسترسی داشت و بدون محدودیت ساعت‌های طولانی از آن استفاده کرد.

از طرفی دیگر روترها نیز محاسن خاص خود را دارند:

  • روترها به چندین دستگاه اجازه اتصال به اینترنت از طریق مودم را می‌دهند؛.
  • برخلاف مودم، یک روتر، فایروال و سایر ویژگی‌های امنیتی را برای مقابله با حملات مختلف ویروسی و تهدیدهای شبکه در خود دارد و کمتر در معرض تهدیدات امنیتی است.

نقاط ضعف مودم و روتر

از نقاط ضعف مودم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. به راحتی در معرض تهدیدات شبکه قرار دارد زیرا در مودم‌ها راهی برای اسکن تهدیدهای امنیتی وجود ندارد.
  2. برخی از انواع مودم‌ها سرعت بسیار کم و مصرف برق زیادی دارند؛.
  3. از آنجایی که بسیاری از مودم‌ها از ویژگی محدودیت دسترسی برخوردار نیستند، در معرض آسیب‌های زیادی هستند.

از معایب استفاده از روتر می‌توان موارد را نام برد:

  1. نصب پیچیده‌ای دارند.
  2. از طرف دیگر روترها گاهی ممکن است باعث تأخیر در اتصال و دستیابی به اینترنت شود.

امنیت در مسیریاب ها و مودم ها

پیش از این هم درباره موضوع بسیار مهم امنیت مودم و روتر و فرق بین مودم و روتر صحبت کردیم، اما به علت اهمیت بالای این موضوع لازم است تا به دید عمیق‌تری نسبت به آن برسیم.

مودم‌ها اطلاعاتی را که از ارائه دهنده خدمات دریافت می‌کنند، بدون بررسی هرگونه تهدید امنیتی آن را ارائه می‌دهد، بنابراین هر ویروسی می‌تواند به راحتی از طریق مودم به شبکه دسترسی پیدا کند. از طرفی دیگر روترها با کمک فایروال، بسته‌های داده ورودی را بررسی می‌کنند، و داده‌های ناخواسته را با استفاده از فایروال و سایر آنتی ویروس‌ها فیلتر می‌کنند، بنابراین ورود موارد ناخواسته به شبکه با استفاده از روتر دشوار می‌شود و اهمیت استفاده از روتر در موضوع امنیت بسیار زیاد است.

سخن پایانی

در این مقاله در خصوص مودم و روتر صحبت کردیم، فرق بین مودم و روتر (مسیریاب) را گفتیم در مورد عملکرد هر کدام نیز صحبت کردیم، با مودم - روترها آشنا شدیم و درنهایت مزایا و معایب مودم و روتر را بررسی کردیم. در صورتی که قصد خرید نوع مودم مورد نظر خود مانند خرید مودم تی پی لینک را دارید، می‌توانید به صفحه مربوطه آن در فروشگاه ما مراجعه کنید و ویژگی‌های هر کدام را بررسی کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد