بازیابی اطلاعات هارد سوخته کامپیوتر

بازیابی اطلاعات هارد سوخته کامپیوتر
همه ما می‌دانیم که از هارد، به عنوان ابزار ذخیره‌سازی اطلاعات در کامپیوترها استفاده می‌شود و می‌توانیم محتواهای مختلفی را بر روی آن‌ها ذخیره نماییم. به دلیل اینکه هارد‌ها از قطعات متعدد و پیچیده ساخته‌ شده‌اند، برخی از اتفاقات سبب می‌شود تا هارد ما کند شود و یا در نهایت بسوزد و نتوان از آن دوباره استفاده کرد.
در کل عوامل و مشکلات مختلفی سبب سوختن هارد کامپیوتر خواهد شد که شما کاربران باید نسبت به آن‌ها آگاه باشید تا عمر مفید هارد‌های شما افزایش یابد و در صورت سوختن، راه‌های بازیابی اطلاعات از هارد سوخته را بدانید. از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه هستید، سپاسگزاریم.

شایع‌ترین دلایل سوختن هارد کامپیوتر

ضربه

ضربه به‌ عنوان مخرب ترین عامل برای هارد‌های hdd شناخته می‌شود؛ زیرا هارد‌ها دارای اجزای درونی بسیار ظریفی هستند که با ضربه‌های نسبتاً ساده نیز به‌راحتی آسیب می‌بینند و دیگر مانند سابق کارایی لازم را ندارند. دقت داشته باشید که رها کردن هارد اکسترنال حتی از ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متری از روی میز می‌تواند منجر به آسیب آن شود و دیگر اطلاعات را نمایش ندهد. همچنین در صورتی هارد شما درون کیس یا لپ تاپ قرار دارد که به عنوان هارد اکسترنال شناخته می‌شود، در صورت تکان خوردن کیس یا بدنه لپ تاپ سبب ایجاد آسیب جدی در آن‌ها خواهد شد و نیاز به خرید هارد دیسک اکسترنال دیگری خواهید داشت.

هارد سوخته

هارد ضربه خورده علائم و مشکلاتی را از خود نشان می‌دهد که می‌توان به قطعی و وصلی پی‌درپی، مواجه شدن ناگهانی با صفحه آبی در کامپیوتر، صداهای ناخوشایند و در نهایت عدم تغذیه شدن توسط برق و خاموش شدن برای همیشه اشاره کرد. پس با این تفاسیر نتیجه می‌گیریم که ضربه یکی از دلایل سوختن هارد کامپیوتر است و همواره باید از رخ دادن آن با ایجاد مراقبت‌های لازم جلوگیری کرد.

شوک

شوک الکتریکی یکی دیگر از عوامل مهمی است که سبب سوختن هارد کامپیوتر شما خواهد شد. شوک الکتریکی در مواقعی اتفاق می‌افتند که جریان برق در هارد ناگهان افزایش یابد. این موضوع هنگامی‌که از هارد در لوازم برقی غیر استاندارد استفاده شود بسیار شایع است.
یکی دیگر از عواملی که سبب ایجاد شوک الکتریکی در هارد شما خواهد شد؛  قطع کردن و جدا کردن ناگهانی هارد اکسترنال هنگام انتقال اطلاعات است. پس بنابراین بهتر است هنگام استفاده از هارد اکسترنال، از صحت کارکرد کامپیوتر مورد نظر اطمینان حاصل کنیم و تلاش کنیم که از اتصال هارد به‌صورت مستقیم بر روی تلویزیون و دستگاه‌های پخش خودداری نماییم.

بالا رفتن دما

همه ما میدانیم که افزایش دما در قطعات الکتریکی می‌تواند منجر به آسیب رسیدن آن‌ها شود. این قضیه نیز در هارد‌های کامپیوتر صادق بوده و دما می‌تواند بر عملکرد کلی آن‌ها اختلال ایجاد نماید.
افزایش دمای هارد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که می‌توان برای مثال به استفاده مداوم و انتقال اطلاعات به مدت طولانی اشاره کرد. درصورتی‌که شما برای مثال می‌خواهید ۵۰۰ گیگ اطلاعات را از هارد به هاردی دیگر انتقال دهید بهتر است این پروسه را در چند مرحله انجام دهید تا منجر به افزایش دمای شدید در هارد نشود؛ زیرا دمای بالا می‌تواند به برد و هد هارد آسیب رسانده و سبب سوختگی آن شود.
همچنین برای جلوگیری از بروز این اتفاق در هارد‌های اینترنال لپ تاپ و کامپیوتر باید از سیستم خنک کننده آن‌ها اطمینان حاصل نماییم و در کامپیوترها هارد را در جای تعیین شده کیس قرار دهیم. 

برای خرید هارد دیسک اینترنال اطلاعات کافی دارید؟

اتمام طول عمر مفید هارد

در صورتی که تمامی موارد مراقبت از هارد کامپیوتر را رعایت فرمایید، باز هم ممکن است به‌مرور زمان با مشکل خرابی هارد کامپیوتر مواجه شوید. این موضوع در هارد‌های hdd به دلیل مکانیکی بودن قطعات بسیار مشهود است و این نوع از هاردها به‌صورت مفید ۳ یا ۴ سال عمر دارند.
در صورتی که عمر مفید هارد ما به اتمام برسد با مشکلات مختلفی از قبیل، ریستارت شدن سیستم، شنیدن صدای غیر معمول از هارد و همچنین کند شدن هارد هنگام نمایش اطلاعات اشاره کرد.

نشانه‌های سوختن هارد کامپیوتر

در کل هارد سوخته یا نیم سوز کامپیوتر دارای برخی علائم است که از روی آن متوجه می‌شویم که هارد دیگر کارایی سابق را ندارد و باید نسبت به تعویض آن اقدام نماییم. در ادامه به شما خواهیم گفت که اگر هارد بسوزد چه می‌شود. پس با ما همراه باشید.

شنیدن صدای غیر معمول

در صورتی که هارد دچار خرابی شده باشد ممکن است از درون آن صدای تیک تیک، یا صدای جریان برق که نشان از ایراد در هارد است، اشاره کرد. این صدا معمولاً می‌تواند نشان از خرابی هد هارد باشد که در برخی از مواقع قابل تعمیر است و می‌توان با تعویض هد آن تا چند سال دیگر از هارد مورد نظر استفاده کرد.

ناقص نشان دادن اطلاعات

هنگامی که هارد دچار مشکل شده باشد، ممکن است هنگام کار کردن با کامپیوتر، با مشکل گم شدن برخی از اطلاعات روبرو شویم که این مشکل را می‌توان به سوختن هارد نسبت داد. در صورت بروز این اتفاق بهتر است هرچه زودتر نسبت به تعویض آن اقدام کرده و اطلاعات باقی مانده را بر روی هارد جدید انتقال دهیم.

هنگ کردن یا ریستارت شدن کامپیوتر

هنگامی‌که با کامپیوتر خود مشغول به کار هستید، در صورت خرابی هارد ممکن است ناگهان سیستم شما ریستارت شود و یا هنگام فیلم دیدن یا باز کردن هرگونه فایل درون کامپیوتر خود ناگهان سیستم هنگ کرده و پیغام عدم توانایی نشان دادن اطلاعات برای شما به نمایش درآید. در این صورت باید به شما بگوییم که هارد مورد نظر شما متأسفانه دچار خرابی شدن و در آستانه سوختگی قرار دارد.

مراحل بازیابی اطلاعات از هارد سوخته

در صورتی که هارد شما دچار خرابی شده باشد ممکن است برخی از راهکارها منجر به تعمیر آن‌ها شود و بتوان دوباره از آن‌ها استفاده کرد. به‌طور کلی هنگامی‌که برای تعمیر هارد به یک تعمیرکار کامپیوتر مراجعه می‌کنید در صورتی که هارد hdd که از هارد‌های معمول در بازار است، استفاده می‌کنید، ابتدا برای شما برد و منبع تغذیه را چک خواهد کرد تا با تعویض این قطعات با هزینه کم، بتوان عملکرد هارد را بهبود بخشید.
در صورتی که مشکل از دیسک‌های هارد شما باید، تعمیرکار با تعویض آن‌ها هارد شما را تعمیر خواهد کرد. اما در برخی از موارد در صورتی که هارد شما قدیمی باشد یا قطعه‌ای از هارد سوخته باشد که امکان جابجایی و تعویض آن وجود نداشته باشد، باید در فکر تعویض هارد خود باشید؛ زیرا تعمیرکار در این مرحله تنها می‌تواند نسبت به بازیابی هارد شما اقدام نماید و اطلاعات را بر روی هارد دیگری انتقال دهد. پروسه انجام این کار نیز ساده است و تعمیرکار با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته این کار را برای شما انجام خواهد داد.

تعمیر هارد سوخته

نرم افزار بازیابی اطلاعات هارد سوخته

در ابتدا باید به شما بگوییم که در صورتی با مشکل سوختگی و عدم کارکرد هارد خود مواجه شدید، حدالامکان از بازکردن آن خودداری نمایید و حتی سعی کنید بدون اعمال هرگونه کار بر روی آن، به یک تعمیرکار حرفه‌ای برای بازیابی هارد خود مراجعه نمایید؛ اما به‌طور کلی نرم افزار هایی نیز وجود دارند که در برخی از مواقع مفید ظاهر می‌شوند و شما میتوانید اطلاعات هارد سوخته خود را به هاردی دیگر منتقل نمایید.
از جمله این نرم‌افزارها که رابط کاربری نسبتاً ساده‌ای نیز دارد و می‌تواند برای شما مفید واقع شود، برنامه Disk Drill نام دارد و می‌توانید آن را دانلود کرده و از آن استفاده نمایید.

هزینه بازیابی اطلاعات هارد سوخته

درصورتی‌که تعمیرکار مورد نظر به شما بگوید که هارد شما سوخته است ممکن است بتوان با تعویض یک قطعه اطلاعات هارد را برگرداند اما در غیر این صورت لازم است تا دیسک‌های هارد با استفاده از دستگاه مخصوصی جدا و بازیابی اطلاعات انجام شود.
به‌طور کلی بازیابی اطلاعات از هارد سوخته، محدوده مشخصی ندارد و تعمیرکار بر اساس ظرفیت هارد و میزان خرابی، قیمت را برای شما مشخص خواهد کرد اما به‌طور میانگین می‌توان گفت که هزینه بازیابی اطلاعات برای یک هارد سوخته یک ترابایتی چیزی در حدود ۲۰۰ تا پانصد هزار تومان است.

درمورد مشکلات رایج هارد دیسک بیشتر بدانید.

سخن آخر
 در این مقاله که توسط کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی جالبو برای شما عزیزان محیا شده بود، به بررسی موضوع بازیابی اطلاعات هارد سوخته کامپیوتر پرداختیم و شما را با دلایلی که می‌تواند منجر به این موضوع شود، آشنا کردیم. از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید، متشکریم.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد