راهنمای خرید کارت گرافیک کامپیوتر

راهنمای خرید کارت گرافیک کامپیوتر

یکی از قطعه‌های بسیار حیاتی و مهم در بیشتر کامپیوترها، کارت گرافیک است که دو برند کارت گرافیک ایسوس و کارت گرافیک گیگابایت با توجه به نیاز شما می توانند بهترین انتخاب برای خرید باشند. خروجی گرافیک به مانیتور وصل شده و فرد می‌تواند تصاویر موردنظر را از کامپیوتر مشاهده نماید. بیشتر کارت‌های‌ گرافیک کامپیوتر دارای یک حافظه داخلی هستند و به هراندازه این حافظه قوی‌تر باشد، میزان قدرت پردازش داده‌های گرافیکی نیز بیشتر است. از نوع‌های مهم کارت گرافیک کامپیوتر می‌توان به دو نوع کارت گرافیک یکپارچه و کارت گرافیک جداگانه اشاره نمود.

کارت گرافیک یکپارچه به شکل مجتمع یا on-board بر روی قسمت اصلی مادربرد نصب خواهد شد. این نوع کارت گرافیک به علت این‌که با پردازنده اصلی ساخته شده به‌صورت یک قطعه جداگانه محسوب نخواهد شد. کارت گرافیک جداگانه، به‌صورت جداگانه بر روی سیستم نصب می‌شود. این نوع کارت گرافیک بیشتر برای افرادی که تمایل به اجرای بازی‌ کامپیوتری، ویرایش ویدئو، کارهای گرافیکی سنگین، استخراج رمز ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین و ... دارند، مناسب است. از اصلی‌ترین و بارزترین ویژگی کارت گرافیک‌ جداگانه می‌توان به قابلیت ارتقا به کارت‌ گرافیک‌های قوی‌تر در مقایسه با کارت گرافیک یکپارچه اشاره نمود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد کارت گرافیک چیست و چگونه کار می کند؟ می توانید به مقاله جامعی که جالبو در این زمینه نوشته است، مراجعه کنید.

پیش از خرید کارت گرافیک کامپیوتر به چه نکاتی باید توجه شود

کارت گرافیک به‌طور کل جز آن دسته از قطعه‌های پیچیده و مهم یک سیستم کامپیوتری بوده و در موقع خرید یا انتخاب آن باید به نکات خرید کارت گرافیک کامپیوتر و همچنین راهنمای خرید کارت گرافیک کامپیوتر توجه ویژه شود. در بخش‌های زیر به‌طور عمده به مهم‌ترین و اصلی‌ترین موارد و نکات انتخاب کارت گرافیک مناسب اشاره خواهد شد.

بررسی سخت‌افزار کامپیوتر:

بررسی و توجه کردن به انواع سخت‌افزارهای مختلف کامپیوتر نیز یکی از ضروری‌ترین موارد در راهنمای خرید کارت گرافیک کامپیوتر است. در کنار توجه به نکات انتخاب کارت گرافیک، توجه به سخت‌افزارهایی مثل پردازنده مرکزی یا اصلی سیستم (CPU) و حافظه داخلی (RAM) نیز بسیار تأثیرگذار و مهم است. کارت گرافیک‌های کامپیوتر به‌طورکلی ارتباط بسیار نزدیکی با رم های اصلی سیستم داشته و بهتر است تا این دو قطعه با یکدیگر هم‌خوان باشند.

بررسی منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر:

از دیگر نکات خرید کارت گرافیک توجه به حداقل منبع تغذیه یا پاور قرارگرفته شده در کامپیوتر است. کارت گرافیک در اصل یک قطعه‌ای است که می‌تواند حداقل میزان پاور موردنیاز سیستم را مشخص نماید. تمامی کارت‌های گرافیک کامپیوتر موجود در بازار به علت این‌که کامپیوترها را کاملاً داخل خود پشتیبانی می‌کنند و میزان قدرت پردازشی‌ چند ترافلاپس دارند، از مصرف انرژی و برق زیادی برخوردار هستند. در زمان‌های قدیم برای کارت گرافیک معمولی از منبع تغذیه کمتر از 300 وات استفاده می‌شد ولی امروزه با پیشرفت فناوری در این حوزه، منبع تغذیه موردنیاز کارت گرافیک بیشتر در بازه 300 و 350 وات است. منبع تغذیه مناسب و خوب در کل باید بتواند میزان برق ضروری و موردنیاز سیستم را به شکل پیوسته و با بالاترین پایداری و حداقل ریپل ارائه دهد.

بررسی قیمت انواع کارت‌های گرافیک بر اساس نیاز:

از دیگر نکات و موارد مهم در راهنمای خرید کارت گرافیک می‌توان به قیمت کارت گرافیک اشاره نمود. کارت‌های گرافیک موجود در بازار برحسب نیاز افراد معمولاً در مدل‌هایی مانند کارت گرافیک اقتصادی، میان رده و حرفه‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند.

قیمت هر یک از موارد بالا با یکدیگر تفاوت داشته و در بخش زیر به عمده‌ترین تفاوت‌ها میان آن‌ها اشاره خواهد شد:

کارت گرافیک‌های اقتصادی، بیشتر در کامپیوترها یا لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت و سبک استفاده می‌شوند و برای استفاده روزمره یا کارهای حسابداری و اداری نسبتاً مناسب هستند. میزان قدرت پردازنده این نوع کارت گرافیک در مقایسه با نوع میان رده و حرفه‌ای بسیار کم است. کارت گرافیک میان رده‌ای در اصل ازنظر قدرت پردازش اندکی بیشتر از کارت گرافیک اقتصادی بوده و ازنظر قیمت نیز گران‌تر از کارت گرافیک اقتصادی و ارزان‌تر از کارت گرافیک حرفه‌ای است. کارت گرافیک‌های حرفه‌ای ازلحاظ کارایی و قیمت از دو مدل فوق بیشتر بوده و اکثراً برای کارهای طراحی، عملیات صنعتی و بازی‌های فوق سنگین ازنظر گرافیکی استفاده می‌شوند. قیمت بسیار زیاد و گران بعضی از کارت‌های گرافیک کامپیوتر لزوماً به معنای بهترین بودن ازنظر کارایی نیست. با مطالعه کردن و استفاده از راهنمای انتخاب کارت گرافیک می‌توان مناسب‌ترین را ازلحاظ کارایی و عملکرد و همچنین قیمت تهیه کرد.



انتخاب میان کارت گرافیک nvidia و amd:

از نکات انتخاب کارت گرافیک nvidia و amd در اصل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان این دو نوع کارت گرافیک، قیمت آن است. محصولات کمپانی AMD برای رقابت سالم و مناسب با کارت گرافیک‌های عرضه‌شده از کمپانی NVIDIA، از قیمت بسیار مناسبی بهره‌مند هستند.
  2. کارت گرافیک انویدیا ازنظر سال انتشار و عرضه به بازار جز نخستین برندهای تولیدی در حوزه کارت گرافیک بوده و دارای کیفیت زیادی است. قیمت این نوع از کارت گرافیک در مقایسه با دیگر نوع‌های موجود در بازار در بازه قیمتی بالاتری قرارگرفته است.
  3. از دیگر ویژگی‌های مهم و اصلی در این دو نوع کارت گرافیک می‌توان به پشتیبانی کارت گرافیک از بسیاری از نرم‌افزارها اشاره کرد. یکی از مشخصه‌های مهم کارت گرافیک NVIDIA که سبب برتری آن نسبت به کارت گرافیک AMD شده، بهره‌مندی از نرم‌افزار GeForce Experience است. این نرم‌افزار در اصل سبب بهینه شدن انواع بازی‌ها و همچنین بروز شدن درایورهای مختلف در سیستم می‌شود و این امکان را به فرد می‌دهد تا بازی موردنظر خود را ضبط کند یا از آن اسکرین شات گیرد.

کارت گرافیک nvidia و amd

بررسی نوع گرافیک و نسل گرافیک:

از دیگر نکات راهنمای خرید کارت گرافیک می‌توان به بررسی نوع گرافیک و همچنین نسل گرافیک پرداخت. کارت

گرافیک کامپیوتر ازنظر نوع گرافیک دارای دو نوع است:

یکی کارت گرافیک از نوع on-board که به‌وسیله کمپانی تولیدکننده مادربرد به شکل پیش‌فرض نصب می‌شود و از مزیت قابل ارتقا برخوردار نیست. مدل دیگر کارت گرافیک کامپیوتر، مدل‌های مجزا بوده که به شکل جداگانه ساخته می‌شود و بر روی اسلات‌های مادربرد قرار می‌گیرد و ضمناً در مقایسه با نوع on-board از مزیت قابل ارتقاء بهره‌مند است. توجه به نسل گرافیک در راهنمای خرید کارت گرافیک کامپیوتر در کل از میزان حافظه کارت گرافیک نیز مهم‌تر است. به‌طور مثال اگر یک کارت گرافیک دارای میزان حافظه 1 گیگ و نسل گرافیک 8 باشد نسبت به سایر مدل‌ها قدرت بیشتری خواهد داشت.

بررسی نوع DDR:

کلمه DDR در اصل مخفف واژه Double Data Rate است و نشان‌دهنده میزان سرعت رم کامپیوتر است. میزان سرعت منتقل شدن انواع مختلف داده‌ها و اطلاعات رم در کانال‌هایی به اسم DDR انجام خواهد شد. هراندازه سرعت DDR یا رم در کامپیوتر بیشتر باشد، سرعت منتقل کردن اطلاعات بیشتر می‌شود. بیشتر کارت گرافیک‌های موجود در بازار شامل حافظه RAM بوده و این حافظه‌های گرافیکی در اصل مربوط به خود کارت گرافیک‌ها خواهند بود. (مستقل از رم دستگاه یا سیستم است.)

بررسی نوع خروجی تصویر در کارت گرافیک:

یکی از مهم‌ترین موارد و نکات در راهنمای خرید کارت گرافیک کامپیوتر، بررسی نوع و تعداد خروجی تصویر در کارت گرافیک است. نوع خروجی تصویر در اصل با توجه به مانیتور موردنظر تعیین می‌شود و به هراندازه یک کارت تصویر شامل خروجی‌های تصویر بیشتری باشد، بهتر بوده و ارزش خریدن را خواهد شد.

در بخش زیر به انواع خروجی تصویر در سیستم اشاره خواهد شد:

  1. خروجی HDMI: این نوع خروجی یکی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نوع‌های خروجی تصویر است. از خروجی HDMI برای وصل نمودن و انتشار تصویر و صدا باکیفیت بالا مثل HD استفاده می‌شود. البته شرط ارائه تصویر باکیفیت اچ‌دی داشتن مانیتور دارای قابلیت اچ‌دی است.
  2. خروجی DVI: این نوع پورت یا خروجی یکی از خروجی‌های خوب و مناسب برای متصل شدن تصویر به مانیتورهای تخت است. این نوع خروجی یک خروجی استاندارد بوده و اساساً در بیشتر مانیتورها این نوع خروجی تصویر مشاهده می‌شود.
  3. خروجی VGA: این نوع خروجی یکی از قدیمی‌ترین خروجی‌های تصویر است. خروجی VGA دارای 15 پین بوده و به‌عنوان یک خروجی آنالوگ (کیفیت پایین) در نظر گرفته می‌شود.

کدام کارت گرافیک کامپیوتر برای شما مناسب است

کدام کارت گرافیک کامپیوتر برای شما مناسب است؟

برای انتخاب یک کارت گرافیک کامپیوتر مناسب در ابتدا باید نیاز و نوع کاربری فرد و سیستم در موقع خرید کارت گرافیک بررسی شود. از نخستین موردهای انتخابی افراد برای تهیه یک کارت گرافیک مناسب توجه به سطح نیاز و نوع کاربری خود است. برای توضیح دادن این مورد می‌توان مثالی به شرح زیر ارائه کرد.

اگر فقط از کامپیوتر برای تماشای فیلم و سریال یا کاربردهای عادی استفاده می‌کنید می‌توان اذعان نمود که تعیین یک کارت گرافیک کامپیوتر گران‌قیمت چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. ولی اگر از سیستم انتظار اجرای عملیات پیشرفته و یا اجراشدن بازی‌های فوق سنگین را داشته باشید، باید از کارت گرافیک مدل‌بالا مثل کارت‌های میان رده یا حرفه‌ای و همچنین کارت گرافیک دارای رزولوشن زیاد (1080) استفاده شود.

جالبو انواع مختلفی از کارت های گرافیک را در برندهای مختلف با قابلیت های گوناگون به صورت آنلاین به فروش می رساند و با ضمانت اصالت کالا و ارسال سریع کالا درب منزل یا محل کار، رضایت مشتریان خود را جلب کرده است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد