8 علت اصلی ناگهانی خاموش شدن لپ تاپ

8 علت اصلی ناگهانی خاموش شدن لپ تاپ

یکی از مشکلاتی که ممکن است کاربران سیستم‌های رایانه‌ای و کامپیوتری با آن مواجه شوند، مشکل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ است. مشکلی ممکن است شما را در حین این اتفاق نگران کند یا اینکه کار شما را با مشکل مواجه کند.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا به 8 علت اصلی ناگهانی خاموش شدن لپ تاپ اشاره کنیم. اگر شما هم با مشکل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ دل یا خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ لنوو و یا دیگر لپ تاپ‌ها مواجه شده‌اید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

افزایش دما و داغ شدن لپ تاپ

یکی از علت‌های اصلی خاموش شدن لپ تاپ به صورت ناگهانی، داغ شدن و بالا رفتن دمای لپ تاپ است. برخی اوقات با انجام برخی برنامه‌های سنگین که فشار زیادی را به لپ تاپ وارد می‌کنند، لپ تاپ داغ کرده و ممکن است دچار خاموش شدن ناگهانی شود. همچنین ممکن است این مشکل به دلیل بروز اختلال در سیستم‌های خنک کننده و تهویه لپ تاپ رخ دهد.

در این حالت با افزایش بیش از حد دمای لپ تاپ، به حالت self Protected می‌رود و لپ تاپ به صورت خودکار و ناگهانی خاموش می‌شود. نکته‌ای که برای این حالت وجود دارد معمولا قبل از خاموش شدن لپ تاپ این اتفاق با بالا رفتن دمای لپ تاپ و یا صدای شدید فن خود را نشان می‌دهد. برای رفع این مشکل می‌توانید از نرم افزارهای عیب‌یابی سیستم استفاده کنید و در صورت تشخیص مشکل در سیستم‌های خنک کننده لپ تاپ، می‌توانید آن را تعمیر کنید.

بروز مشکلات سخت افزاری یا شکستن سخت افزار

از آنجایی که قطعات سخت افزاری سیستم‌های لپ تاپ ظریف‌تر از سیستم کامپیوتر هستند، ممکن است این قطعات در خطر بیشتری به علت آسیب دیدگی فیزیکی باشند. ممکن است برخی ضربه‌های کوچک، آسیب جدی به لپ تاپ شما وارد کند. یکی از علت‌های خاموشی ناگهانی لپ تاپ نیز همین مورد است. گاهی ما بر اثر عدم مراقبت صحیح یا به قطعه‌ای بیش از حد ممکن فشار وارد کرده و یا بر اثر ضربه آن قطعه را دچار مشکل می‌کنیم.

خاموشی لپ تاپ

با به مشکل خوردن قطعات سخت افزاری، لپ تاپ شما دچار خاموشی می‌شود. تشخیص و تعمیر آن کار دشواری است و باید برای رفع این مشکل از یک متخصص کمک بگیرید. ولی بهترین کار برای جلوگیری از این مشکل، این است که از لپ تاپ خود در برابر حتی کوچک‌ترین ضربه‌ها نیز مراقبت کنید.

خراب شدن باتری لپ تاپ

یکی از احتمالات اصلی در خاموشی لپ تاپ به صورت ناگهانی، خرابی باتری است. همه باتری‌ها یک طول عمر مشخص دارند و معمولا این مقدار بر روی باتری لپ تاپ شما درج شده است. اگر که باتری لپ تاپ شما قدیمی ‌است و دچار مشکل خاموشی ناگهانی شده‌اید، بهتر است تاریخ انقضا و طول عمر باتری لپ تاپ‌تان را مورد بررسی قرار دهید.

پس از بررسی اگر از تاریخ انقضا لپ تاپ شما گذشته باشد، می‌توانید با بررسی مواردی به جست‌وجو خرابی باتری لپ تاپ بپردازید. اگر به همراه این مشکل، مشکلاتی از قبیل خالی شدن سریع یا ناگهانی میزان شارژ باتری لپ تاپ مواجه شده‌اید، احتمال اینکه مشکل از باتری لپ تاپ باشد را بیشتر می‌کند.
یکی دیگر از روش‌های تست با بروز این نشانه‌ها می‌توان لپ تاپ را به برق مستقیم و با کابل شارژ متصل نمود اگر مشکل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ شما حل شد و با این مشکل مواجه نشدید، می‌توان نتیجه گرفت که مشکل از باتری لپ تاپ است و باید در اولین زمان اقدام به خرید باتری کنید.


برای خرید بهترین لپ تاپ اداری کلیک کنید.

برای خرید بهترین لپ تاپ مهندسی کلیک کنید.


وجود مشکلاتی در رم لپ تاپ

رم لپ تاپ یکی از قطعه‌های حیاتی برای کار کردن لپ تاپ است که وجود مشکل و اختلال در کارکرد آن می‌تواند از علل خاموشی لپ تاپ باشد. معمولا این مشکل خود را با نشانه‌های دیگری نیز بروز می‌دهد. از جمله این مشکلات می‌توان به ارورهای صفحه آبی، کند شدن لپ تاپ، ری‌استارت‌های ناگهانی و خاموش شدن لپ تاپ اشاره کرد.

در هنگام بروز این گونه مشکلات سریعا اقدام به تعویض رم لپ تاپ نکنید. زیرا ممکن است این مشکل شما با سرویس رم لپ تاپ حل شود. در برخی موارد این مشکل با استفاده از یک سری اسپری‌های مخصوص سرویس لپ تاپ تعمیر می‌شود. اگر این روش به حل مشکل شما کمکی نکرد در مرحله آخر نیاز است که اقدام به تعویض رم دستگاه کنید.

استفاده از شارژر نامناسب با ولتاژ دستگاه

استفاده از شارژر نامناسب نیز یکی از مواردی است که علاوه بر بروز مشکل خاموشی ناگهانی، می‌تواند صدمات جدی به لپ تاپ شما وارد کند. اگر ولتاژ شارژر شما با ولتاژ دستگاه یکی نباشد می‌تواند عامل صدمات جدی به لپ تاپ باشد.

بیشترین جایی که در این حالت ممکن است به مشکل بربخورد در ابتدا باتری و سپس پاور لپ تاپ شماست. خرابی و فشار به هرکدام از این دو قطعه می‌تواند باعث خاموش ناگهانی شود.

مشکلاتی در درایور گرافیک لپ تاپ

همانطور که می‌دانید وظیفه اصلی کارت گرافیک لپ تاپ رندر و خروجی گرفتن گرافیکی و ارسال اطلاعات به مانیتور است. گاهی درایور کارت گرافیک به درستی نصب نشده است و این مورد می‌تواند شما را با مشکل خاموشی ناگهانی رو به رو کند.

این مشکل ممکن است به صورت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ هنگام بازی کامپیوتری رخ دهد. برای بررسی این مورد می‌توانید از طریق نرم افزارهای نصب درایور، در ابتدا درایور کارت گرافیک لپ تاپ را مورد بررسی قرار دهید.

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

سپس در صورت وجود مشکل در درایور گرافیک لپ تاپ، اقدام به نصب صحیح آن کنید. البته ناگفته نماند برخی اوقات ممکن است این مشکل بعد از انجام تغییرات در BIOS لپ تاپ نیز به وجود بیاید. پس اگر اخیرا در BIOS لپ تاپ تغییراتی را اعمال کرده‌اید، ابتدا به بررسی درایور کارت گرافیک لپ تاپ بپردازید.

ویروسی شدن لپ تاپ

ویروس‌ها و بدافزارها یکی از مشکلات اساسی سیستم‌های رایانه‌ای است. این مشکل که بیشتر کاربران کامپیوتری حداقل یکبار در طول تجربه کاربری با آن مواجه شده‌اند، می‌تواند از دلایل خاموشی لپ تاپ به صورت ناگهانی باشد.

احتمال اینکه بروز این مشکل به علت ویروس باشد نیز وجود دارد، پس بهتر است اگر نشانه‌ها به این مورد نزدیک بود از یک آنتی ویروس قوی برای رفع هرچه سریع‌تر مشکل‌تان استفاده کنید.

مشکلاتی در سیستم عامل و یا قدیمی بودن آن

این مشکل ممکن است به دو حالت اتفاق بیفتد یا سیستم شما قوی است و از یک سیستم عامل قدیمی‌استفاده می‌کنید و مدت زیادی است که ویندوز را نصب کرده و اقدام به تعویض آن نکرده‌اید. در حالت دوم نیز ممکن است شما سیستم عامل و ویندوزی بر روی لپ تاپ نصب کرده باشید که سیستم سخت افزاری لپ تاپ شما امکان اجرای صحیح آن را ندارد.

برای مثال استفاده از ویندوز 10 برای سیستم‌های قدیمی‌که سخت افزار قوی ندارند ممکن است کاربران را با این مشکل مواجه کنند. به همین علت ممکن است کاربران سیستم‌های رایانه‌ای با مشکل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ در ویندوز 10 مواجه شوند. اگر سیستم عامل شما با سخت افزار لپ تاپ شما همخوانی دارد، در این مورد باید اقدام به تعویض ویندوز کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت جالبو سعی شد تا مواردی که ممکن است علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ باشند را مورد بررسی قرار دهیم. در بالا مواردی همچون خرابی باتری، خرابی قطعه‌های سخت افزاری، نصب نبودن درایور کارت گرافیک، مشکلات سیستم عامل و... را مورد بررسی قرار دادیم و برای شما عزیزان شرح دادیم. به صورت کلی خاموشی ناگهانی لپ تاپ یکی از مواردی است که می‌تواند هر کاربری را نگران کند.

این مشکل یکی از مواردی است که باید سریعا اقدام به رفع آن کنید. امید است با استفاده از مطالب بالا بتوانید علت مشکل خود را یافته باشید و اقدام به رفع آن کنید. توجه داشته باشید در موارد تخصصی مثل خرابی قطعه‌های سخت افزاری حتما لپ تاپ را به یک متخصص نشان داده و خودتان اقدام به تعمیر نکنید.

همچنین اگر این مقاله برای شما مفید بوده است، ما در سایت جالبو مطالب جدید و کاربردی را قرار داده‌ایم که می‌توانید از دیگر مطالب و مقالات ما برای افزایش آگاهی و رفع مشکلاتتان استفاده کنید. از توجه شما عزیزان سپاسگزاریم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد