چگونه از خطرات وای فای جلوگیری کنیم؟

چگونه از خطرات وای فای جلوگیری کنیم؟
در خصوص خطرات امواج وای فای صحبت‌های ضد و نقیض زیادی وجود دارد. تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته است و برخی از محققان معتقدند که قدرت این امواج آن‌قدر نیست که بتواند باعث آسیب در بدن شود. از طرف دیگر برخی از محققان بر این اعتقادند که این امواج بسیار مضر و مخرب هستند. بسیار واضح است که زندگی امروزه با تکنولوژی گره خورده است و ما مدام در حال استفاده از اینترنت و در معرض اشعه وای فای هستیم.
پس بهتر است که موضوع آسیب‌زا بودن این امواج را جدی بگیریم و برای جلوگیری از خطرات آن‌ها اقداماتی را انجام دهیم؛ اما وای فای چه خطراتی دارد؟ ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی خطرات و آسیب‌های آن بر بدن بپردازیم و چند راهکار ساده برای جلوگیری از خطرات وای فای را نیز یاد بگیریم.


مضرات امواج وای فای برای کودکان و بزرگسالان

مطالعات علمی زیادی وجود دارد که از مضرات امواج وای فای بر بدن صحبت می‌کند. اشعه وای فای در بدن بزرگسالان می‌تواند با افزایش تولید رادیکال‌های آزاد باعث ایجاد استرس اکسیداتیو شود. افزایش استرس اکسیداتیو می‌تواند به پروتئین، چربی و DNA سلول‌ها آسیب بزند. این آسیب در طول زمان منجر به بیماری‌های مختلفی مانند دیابت، فشار خون بالا، سرطان، آلزایمر و بیماری‌های دیگر می‌شود.
از طرفی دیگر امواج وای فای در باروری نیز مؤثر است. قرار گرفتن در معرض امواج وای فای باعث کاهش تولید و ترشح استروژن و پروژسترون در خانم‌ها می‌شود و در نهایت منجر به اختلال در باروری است. در مردان نیز با کاهش سطح تستوسترون، افزایش مرگ سلولی و آسیب DNA که عمدتاً در اثر افزایش دما و سطح استرس اکسیداتیو ایجاد می‌شود باعث کاهش تعداد و تحرک اسپرم‌ها و درواقع کاهش باروری است.
در این میان، کودکان آسیب پذیری بیشتری دارند. اشعه وای فای می‌تواند باعث اختلالات عصبی، بیش فعالی و حتی اوتیسم در کودکان شود. در خصوص سلامت جسمی کودکان با وجود امواج وای فای نیز باید گفت که بر رشد و استخوان‌بندی آن‌ها تأثیرگذار است.

مضرات امواج وای فای برای جنین و در دوران بارداری

بسیاری از زوج‌هایی که در انتظار فرزند هستند، نگران تاثیر امواج وای فای بر جنین و بارداری هستند که نگرانی مهم و قابل درکی است. امواج وای فای نه‌تنها در دوران کودکی بسیار خطرناک است که در دوران جنینی هم تأثیرگذار و آسیب‌زا است. تأثیر امواج وای فای بر جنین باعث اختلال رفتاری و بیوشیمیایی می‌شود.
تمام اختلالات گفته شده مانند بیش فعالی و اختراع نقص توجه نیز می‌تواند از اثرات وای فای در دوران جنینی نیز باشد. پیشگیری از خطرات وای فای از این جهت اهمیت دارد که قرار گرفتن در معرض آن می‌تواند جهش کروموزومی ایجاد کند که یکی از دلایل خود به خودی سقط‌جنین است.

توصیه‌هایی کاربردی برای کاهش امواج وای فای

مضرات گفته شده صرفاً بخشی از تأثیرات وای فای بر بدن انسان است. برای جلوگیری از خطرات وای فای و کاهش عوارض آن اولین و مهم‌ترین قدم این است که تا حد امکان میزان استفاده از آن را کاهش دهید. قدم دوم برای جلوگیری از خطرات وای فای این است که در زمانی که به تلفن همراه خود نیاز ندارید آن را روی حالت پرواز قرار دهید.
علاوه بر این موارد، راهکارهایی برای کاهش امواج وای فای وجود دارند که می‌توانند باعث جلوگیری از خطرات آن شد. در ادامه با ما همراه باشید تا به این راهکارها بپردازیم.

خطرات وای فای

تاثیر گیاه کاکتوس بر امواج وای فای

برخی از گیاهان هستند که می‌توانند امواج و اشعه‌های مضر را به خود جذب کنند. یکی از قوی‌ترین‌های آن کاکتوس است. کاکتوس نگهداری و رسیدگی خاصی نیاز ندارد و کافی است تا این گیاه را روبروی نور مستقیم خورشید قرار دهید و هر چند روز یک‌بار کمی به آن آب دهید. همین اقدام کوچک برای جلوگیری از خطرات وای فای بسیار مؤثر است.

استفاده از کابل اترنت

کابل اترنت رابطه بین مودم و کامپیوتر شما است. درست است که اینترنت بی‌سیم سرعت بالایی دارد اما سرعت کابل اترنت نسبت به‌ سرعت این امواج بیشتر است؛ علاوه بر سرعت، اتصال به‌واسطه این کابل امنیت بیشتری هم دارد. هنگام خرید مودم به این نکته حتماً توجه کنید.

افزایش فاصله از روتر

واضح است که هر چه فاصله بیشتری از منبع اشعه وای فای داشته باشید، آسیب‌های کمتری متوجه شما خواهد بود. هرگز مودم را کنار یکی از دیوارهای مشترک با اتاق‌خوابتان قرار ندهید.
درباره تفاوت مودم و روتر بیشتر بخوانید.

خاموش کردن وای فای در شب‌ها

بهتر است که هنگام خواب مودم را خاموش کنیم. وقتی همه خواب هستند وجود امواج وای فای در خانه ضرورتی ندارد و حتی ممکن است این امواج با عملکرد مغز تداخل داشته باشند. پس بهتر است هنگام خواب آن را خاموش کنید تا به بدن اجازه دهید عمیق‌تر استراحت کند. از طرفی دیگر امواج وای فای در طولانی مدت می‌توانند باعث اختلالات خواب شوند.

استفاده از یو اس بی آداپتور

کابل یو اس بی آداپتور نیز یک کابل برای اتصال به اینترنت است که کمک می‌کند تا امواج مضر به حداقل برسند و کمترین میزان آسیب به استفاده‌کننده از اینترنت وارد شود.

فواید کاهش امواج وای فای

با کاهش دادن امواج وای فای در محیط، از سلامت جسم و روان خود در برابر مضرات این امواج محافظت می‌کنید. از آنجایی‌که این امواج بر روی کیفیت خواب تأثیر می‌گذارند با کاهش آن‌ها می‌توانید خواب عمیق‌تر و راحت‌تری را تجربه کنید.
با انجام این راه‌کارهای ساده و کاهش خطرات امواج وای فای در محیط، والدین می‌توانند نگرانی در خصوص اختلال رشد فرزندان‌شان را از خود دور کنند. یکی از مهم‌ترین فواید کاهش امواج وای فای، کاهش اضطراب و افزایش تمرکز است. با کاهش آن‌ها در محیط، دیگر نگرانی در خصوص کاهش فعالیت مغز، ناباروری، استرس و بیماری‌های قلبی که همگی از مضرات امواج وای فای است، نخواهید داشت.
کلام آخر
همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، تحقیقات زیادی در خصوص تأثیر امواج وای فای و اثر آن بر سلامت جسم و روان انسان صورت گرفته است. با اینکه برخی از دانشمندان به خطرات این امواج باور ندارند اما احتیاط شرط عقل است. وقتی می‌شود با چند راهکار بسیار ساده خطرات احتمالی این امواج را از خود دور کرد، چرا این کار را انجام ندهیم؟ ازآنجایی‌که حفظ سلامت جسم و روان از اهمیت زیادی برخوردار است، باید از به خطر انداختن آن جلوگیری کرد و عوامل آسیب‌زا در محیط مانند امواج وای فای را تا حد امکان کاهش داد. از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بود از شما سپاسگزاریم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد